۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
بازار تزئینات خانه نصف شد | سمنانی‌ها با همان پارسالی‌ می‌سازند
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار تزئینات خانه نصف شد | سمنانی‌ها با همان پارسالی‌ می‌سازند

سمنان- بازار تزئینات منزل شامل کاغذ دیواری، پرده و کف پوش و ... در جای جای استان سمنان نسبت به سال‌های قبل دیگر رونق چندانی ندارد، فعالان این اصناف می‌گویند افزایش هزینه‌ها دلیل اصلی است.

بازار، گروه استان‌ها: برخی مشاغل هستند که بسیار به نوروز و سال جدید ارتباط دارند مانند شیرینی فروشی ها، آرایشگران، آجیل فروشی ها و ... که در اصطلاح گل بازار آنها اسفندماه است. یکی از مشاغلی که در آستانه نوروز معمولاً شلوغ ترین بازارها را دارد، تزئینات خانه است.

مبلمان، کاغذ دیواری، پرده و کف‌پوش و ده‌ها قلم جنس دیگر که رنگ و لعاب زیبایی را به خانه‌ها می‌بخشد و بهترین گزینه‌ها، در آستانه بهار است تا تحولی به خانه‌ها بیاورد و تنوعی را نیز ایجاد کند. امسال اما به واسطه افزایش هزینه‌ها، آن‌طور که فعالان صنف تزئینات خانه می‌گویند، تقاضا برای آرایش خانه‌ها، نصف شده است.

مشتری نداریم

محمد فرومدی که در بازار گل و گیاه فعالیت دارد، به خبرنگار بازار، می‌گوید: ۱۱ سال است که در کار گل و گیاه هستم هر سال از میانه بهمن ماه حتی نزد ما می‌آمدند و برای باغچه‌هایشان رسیدگی و گل‌کاری می‌خواستند و در اسفندماه نیز خیل مشتریان می‌آمدند تا گل‌های آپارتمانی و حیاطی بخرند اما امسال اسفندماه هم به نیمه رسید و هنوز خبری نیست.

هشت متر کابینت ۱۸ میلیون تومان نشده بلکه ۱۸ میلیون تومان ما هشت متر کابینت شده است

فرومدی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها مهمترین عامل این موضوع است، تاکید داشت: مشکل اینجا است که شما سال گذشته می توانستید با ۵۰۰ هزار تومان یک حیاط کامل را گل کاری کنید بعلاوه آن برای سفره هفت سین خودتان هم گل بخرید و علاوه بر آن چهار شاخه گل را هم برای عیدی دادن دریافت کنید امروز فقط یک گلدان ساده ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر قرار باشد یک باغچه چهار متر مربعی گلکاری شود بالغ بر یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه گل بازم نسبت به بقیه اقلام کمتر گران شده و همیشه درجا زده است، ابراز کرد: مشکل اینجا است که خدمات گران شده است. مثلا حمل و نقل گل از دامغان تا شاهرود از ۱۷۰ هزار تومان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافته است لذا این امر سبب می شود تا من فروشنده هم در قیمت هایم تجدید نظر کنم.

بازار تزئینات خانه نصف شد | سمنانی‌ها با همان پارسالی‌ می‌سازند

مشتریان یک سوم پارسال هستند

بازار تزئینات منزل شامل کاغذ دیواری و دیوار پوش، کف پوش و ... نیز همینطور است. اشکان امیری که در این زمینه فعالیت دارد به بازار می گوید: امسال مشتریان ما به یک سوم کاهش پیدا کرده اند در صورتی که مثلا سه سال قبل که قرار بود خانه مادر خودم را کاغذ دیواری کنم از هفته دوم بهمن ماه کار را آغاز کردیم که به پیک کارها در اسفندماه برنخوریم امسال تا نیمه اسفندماه حتی یک مشتری تاکید می کنم حتی یک مشتری هم برای تزئینات خانه نداشتیم.

امیری با بیان اینکه در نیمه اول اسفندماه برای کاغذ دیواری و کف پوش حتی یک مشتری نداشتیم و تمام دخلی که در این ماه داشتیم یک دیوار دو نیم متر در دو متر و ۸۰ سانتی متر بود که دیوارپوش شد آن هم برای یک مغازه لباس فروشی که هزینه آن را چک داد، بیان داشت: کسی باورش می شود که یک مغازه تزئینات منزل در نیمه اول اسفندماه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دخل داشته باشد؟

وی با بیان اینکه گرانی یک دلیل این موضوع است که سبب شده تا اولویت های مردم تغییر کند و لذا کسی به دنبال تزئینات نیست، افزود: کاغذ دیواری مورد نیاز یک خانه مثلا سال گذشته شش و نیم میلیون تومان بود امروز به دو نیم تا سه برابر افزایش پیدا کرده که مهمترین دلیل آن هم افزایش دلار در اقلام وارداتی و ترکیه ای است و مابقی اقلام ایرانی هم که اصلا مشخص نیست چطور حساب می شوند و هر روز شرکت ها آن را گران می کنند.

کاهش ارزش پول ملی مقصر است

یک کارشناس اصناف در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اتفاقی که درباره صنف تزئیات خانه رخ داده در واقع دو موضوع است نخست کاهش قدرت خرید مردم دوم افزایش بی رویه هزینه ها در مقایسه با درآمدهای مردم، بیان کرد: تمام این موارد یک مقصر دارد و آن هم کاهش ارزش پول ملی است.

محمدرضا نظارت که بازرسی اصناف را نیز بر عهده دارد، می گوید: چوب همان چوب است کاغذ همان کاغذ است اما چه اتفاقی می افتد که ما در مصنوعات شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی در یک و نیم سال هستیم، این همان کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و ارزهای خارجی است که باعث می شود اقلام گران به نظر برسند.

درآمدهای مردم بر اساس کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه تولید، بالا نرفته است

وی با بیان اینکه امروز کابینت ام دی اف ساده برای یک خانه با هشت متر کابینت تقریباً ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد حال آنکه تمام محصولات مورد نیازش در داخل کشور تهیه می شود، ابراز کرد: مشکل اینجا است که قدرت خرید مردم پائین آمده است. به عبارت دیگر هشت متر کابینت ۱۸ میلیون تومان نشده بلکه ۱۸ میلیون تومان ما هشت متر کابینت شده است.

بازار تزئینات خانه نصف شد | سمنانی‌ها با همان پارسالی‌ می‌سازند

عدم توازن در درآمدها و هزینه‌ها

این کارشناس و صاحب نظر اصناف با بیان اینکه درباره اقلام وارداتی موضوع مشخص است، گرانی ارز یعنی گرانی کالا اما ۹۵ درصد مصنوعات تزئینی که در خانه های ما استفاده می شود ایرانی است، ابراز کرد: مهمترین عامل گرانی، افزایش قیمت محصول و مواد اولیه تولید نیست چرا که محصولات همان محصول هستند این ارزش پول ما است که کاهش یافته در نتیجه تولید کننده باید ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد بیشتر پول بدهد در نتیجه هزینه تولیدش گرانتر می‌شود.

پرده نسبت به سال قبل ۷۰ درصد گران‌تر شده است

نظارت بیان کرد: موضوع بعدی اما این است که درآمدهای مردم بر اساس کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه تولید، بالا نرفته است در نتیجه در تمام موارد تزئینات خانه مانند پرده و مصنوعات شاهد این عدم تراز بودن قیمت ها با حقوق و درآمدهای مردم هستیم که باعث شده تا تزئینات اولویت مردم نباشد.

از سوی دیگر مسئولان درباره نظارت بر بازار تزئینات منزل صحبت می کنند اما آنطور که اصناف و فعالان این بازار می گویند مشکل اصلا گران فروشی و تخلفات صنفی نیست مشکل گرانی است که اصلا قدرت خرید را از مردم گرفته و بازار تزئینات خانه آنطور که مغازه داران می گویند نسبت به سال گذشته به یک سوم در خوشبینانه ترین حالت کاهش یافته است. تحقیقات بازار نشان می دهد که پرده نسبت به سال قبل ۷۰ درصد گرانتر شده است همچنین در دیگر اقلام مانند کاغذ دیواری دربازه زمانی کمتر از ۲۰ ماه شاهد افزایش سه برابری قیمت ها هستیم. لذا مجموع این موارد باعث می شود تا مردم قدرت خرید محصولات از این دست را نداشته باشند.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha