۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
راه اشتغال ایلام از «صنایع دستی» می گذرد/ برند سازی پاشنه آشیل محصولات
بازار گزارش می دهد؛

راه اشتغال ایلام از «صنایع دستی» می گذرد/ برند سازی پاشنه آشیل محصولات

ایلام- وجود ۱۰ هزار صنعتگر در ۳۳ رشته صنایع دستی ظرفیت عظیمی را برای اشتغال و تولید در استان ایلام فراهم کرده است.

خبرگزاری بازار -گروه استان‌ها: صنایع دستی از گذشته‌های بسیار دور تاکنون در بین خانوارهای استان ایلام رایج بوده است، توسعه فعالیت‌های صنایع دستی امروزه باعث شده بیش از ۱۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ۳۳ رشته صنایع دستی مشغول به کار باشند.

ظرفیت‌های بزرگی در حوزه صنایع دستی استان ایلام وجود دارد که راه را برای اشتغال و تولید بیشتر در استان فراهم کرده است.

این استان مهد تولید گلیم نقش برجسته در کشور است و سال گذشته شهر ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته در کشور معرفی شد، همین عامل می‌تواند نقش مهمی در فراهم کردن شرایط برای رونق اشتغال در استان محروم ایلام باشد.

امروزه ایلام به دلیل نبود سرمایه گذاری کلان صاحب کارخانه‌های بزرگ نیست و بیکاری یکی از چالش‌های بزرگ استان است ولی صنایع دستی فرصتی را فراهم کرده با کمترین میزان سرمایه گذاری بیشترین اشتغال را در استان بتوان ایجاد کرد.

صنایع دستی در بیشتر مناطق استان ایلام تولید می‌شود و حتی بسیاری از گردشگران از صنایع دستی به عنوان سوغات استان خریداری می‌کنند.

لزوم توسعه آموزش‌های صنایع دستی در استان

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: صنایع دستی از ظرفیت‌های بزرگی برای حوزه اشتغال که بزرگترین مشکل استان است، برخوردار بوده ولی به خوبی از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

علیرضا پوراحمد بیان داشت: اولین مشکل در بحث صنایع دستی استان، نبود برندسازی و نشان است که عمده صنایع دستی استان بدون نام و نشان در خارج از استان به فروش می رسند.

وی با اشاره به اینکه توسعه آموزش‌های صنایع دستی از مهمترین نیازهای این حوزه برای اشتغال است، گفت: یکی دیگر از مشکلات دیگر صنایع دستی استان بحث فروش محصولات است که به عنوان مشکلی بزرگ بر سر راه قرار دارد.

پور احمدی تصریح کرد: عموم صنعتگران صنایع دستی استان افراد مسن هستند، در حالی که باید با مشوق‌های لازم راه برای حضور جوانان بیکار استان و آموزش‌های لازم را فراهم کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی مرز مهران، گفت: باید از مرز مهران برای صادرات محصولات صنایع دستی استان استفاده کرد که ارزآوری بسیار خوبی دارد.

فعالیت ۳۳ رشته صنایع دستی در ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار داشت: استان ایلام یکی از مناطق مهم کشور در حوزه صنایع دستی است به طوری که ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام فعال است که عمده ترین این محصولات گلیم نقش برجسته است.

عبدالمالک شنبه زاده با اشاره به اینکه رشته های صنایع دستی گلیم، نمد، جاجیم، چیت از جمله صنایع دستی دارای نشان ملی هستند، تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار نفر صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ کارگاه تولیدی در ایلام و سایر شهرستان‌ها فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه برای رونق فروش محصولات صنایع دستی در استان دو بازارچه دائم صنایع احداث شده که نقش مهمی در رونق صنعت دستی استان دارد، گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع دستی برای اشتغال در استان وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی است.

برگزاری دوره‌های آموزی برای ترویج صنایع دستی

شنبه زاده گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی در حوزه اشتغال استان، میراث فرهنگی استان ایلام در سال جاری ۱۰ دوره آموزش صنایع‌دستی ویژه علاقه‌مندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برگزار کرده است.

وی گفت: این دوره‌های آموزشی مجموعاً با شرکت ۱۸۴ نفر از هنرجویان ایلام و دیگر شهرستان‌های استان و از طریق تفاهم نامه با ادارات اداره بهزیستی، آموزشگاه‌های آزاد، اداره‌کل زندان‌ها، کمیته امداد، بخش خصوصی در رشته‌های میناکاری، تولیدات چرمی دست‌دوز، نقاشی روی سفال، معرق چوب، گیوه‌بافی، نقاشی روی چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و… برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی از طریق ایجاد مجوزهای مربوط به صنایع دستی در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از چهار میلیارد تومان درآمد از محل فروش صنایع دستی نصیب مردم استان می‌شود، گفت: میراث فرهنگی افراد واجد شرایط را برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت با بانک معرفی می کند.

آنچه مشخص است صنایع دستی از ظرفیت‌های بزرگ برای حوزه اشتغال در استان محروم ایلام به شمار می‌رود، لزوم استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی، برندسازی، حمایت‌های تسهیلات، بیمه و … است.

صنایع دستی در دنیای امروز از جنبه‌های مختلف بسیار با اهمیت است و باید در راستای معرفی داشته‌های کشور و بویژه استان ایلام برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۲٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha