۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
استفاده ترامپ از کرونا برای اعمال فشار/ منافع امریکا با رفع تحریم‌ها به خطر می‌افتد
گفتگوی کارشناس بین الملل در گفتگو با بازار

استفاده ترامپ از کرونا برای اعمال فشار/ منافع امریکا با رفع تحریم‌ها به خطر می‌افتد

دکتر ایزدی، مدیر مرکز پژوهشی سیاست خارجی و دیپلماسی دانشگاه تهران با اشاره به این مسئله که بحث افول امریکا یک بحث جدی و اساسی بوده و برآیند شاخص‌های این کشور کاملا نزولی می باشد، می گوید: مشکلاتی که امریکا در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی با آنها مواجه است، همگی مربوط به سیاست‌های نابخردانه و عملکرد ضعیف دولت در مدیریت آنها است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: اقتصاد امریکا به عنوان کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان قدرتی بلامنازع و برتر در دنیا معرفی شده بود، اکنون کاملا رو به افول است.

کارشناس مسائل امریکا بر این باور است که ایالات متحده کشوری است که به مراتب در حال ضعیف شدن و تجربه سقوطی فاحش است.  این افول ربطی به بحران کنونی کرونا ندارد، حتی پیش از شیوع گسترده این ویروس، دنیا شاهد کوچک شدن اقتصاد این کشور در مقایسه با اقتصاد برخی از کشورهای دیگر دنیا بوده است.

فؤاد ایزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در رابطه با پایان ابرقدرتی اقتصاد امریکا تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی جهانی دوم، ۵۰ درصد اقتصاد دنیا دست امریکاییها بود و به تدریج کاهش پیدا کرد یه طوری که هم اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده و بر اساس پیش بینی های بانک جهانی نرخ ۱۷ درصد را هم تجربه خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا بحث افول این کشور به خصوص در زمینه اقتصادی به این اندازه مهم است،  بیان کرد: این روند افول از سالها پیش وجود داشته و ویروس کرونا به آن سرعت بخشیده است. در واقع افرادی چون ترامپ این سرعت افول را تسریع می‌کنند و این مسئله از آن جهت مهم است که قرار نیست که امریکا همیشه تا ابد برند و ابر قدرت باقی بماند، زیرا دنیا در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن یعنی تغییر نظم دنیا از نظام تک‌قطبی به نظام چند قطبی می باشد.

قطب برتر اقتصادی جهان تا ۱۰ سال دیگر ضعیف تر می شود
وی در رابطه با اعمال سیاست فشار حداکثری از سوی امریکا بر ایران گفت: مقامات امریکایی قصد دارند با اعمال تحریم مانع از رشد ایران شوند، زیرا اگر ایران تحریم نباشد به شدت رشد می‌کند. اقتصاد ایران متاثر از سیاستهای امریکا متحمل ضرباتی اقتصادی شده به طوری که قیمت ارز افزایش یافته است.  نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ایران در حال پس گرفتن امتیازهای قبلی از امریکا می باشد.

این کارشناس امریکا گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ایران در حال مقاومت در برابر این تحریم ها بوده است و اگر ۱۰ سال دیگر هم به این مقاومت ادامه دهد، جایگاه آمریکا تضعیف تر شده و به یک کشور معمولی تبدیل می شود که اوضاع ایران را شکوفاتر می سازد.

دکتر ایزدی خاطر نشان کرد که دولت امریکا از این وضعیت کرونا به نفع خود استفاده کرد و با وجودی که برخی از سناتورها در کنگره از ترامپ در خواست کرده بودند که این تحریم ها را تعلیق و اجرای آنها را متوقف کند، اما او نه تنها چنین کاری نکرد بلکه تحریمهای بیشتری را اعمال کرد.

استفاده ابزاری از کرونا در جهت تشدید تحریمها
کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مقابله با کرونا گفت: دولت آمریکا از کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک در برابر ایران استفاده می‌کند که نشانگر اقدامی دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد. عده ای در امریکا بر این باورند که اگر دولت نتوانسته با تحریمها به اهداف خود دست یابد، از کرونا به عنوان یک سلاح برای فشار بر کشورهایی که با آن ها مشکل دارد، استفاده کرده است.

 مدیر مرکز پژوهشی سیاست خارجی و دیپلماسی دانشگاه تهران مخالفت ترامپ با پرداخت وام به ایران را دشمنی امریکا با ملت ایران می داند که نشانگر این است که حرف آن ها با عملشان بسیار متفاوت است.

بنابراین استفاده بیش از حد ترامپ از اعمال تحریم‌ها در مورد بسیاری از کشورها نیز موجب شده تا بسیاری از کشورها به فکر روش های جایگزین نظام دلاری باشند به طوری که اگر این روند تداوم یابد، سلطه گری دلار با مشکلاتی جدی مواجه می شود.

کد خبر: ۲۱٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha