۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
تغییرات اقلیمی مانع تحقق توسعه پایدار است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

تغییرات اقلیمی مانع تحقق توسعه پایدار است

سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییرات اقلیمی علاوه بر ایجاد ناامنی غذایی، حتی دستیابی به اهداف توسعه پایدار را دچار نقصان نموده است.

به گزارش بازار، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست «امنیت غذایی در سایه تغییرات اقلیمی» که در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، طی سخنانی در توضیح آثار زیانبار تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی گفت: تغییر اقلیم با تأثیر بر عملکرد محصولات زراعی به صورت مستقیم و افزایش دما، ایجاد تغییر در الگوهای بارش و تغییر در رویدادهای جوّی به لحاظ شدت، تکرار رخداد و حوادثی همچون سیل، خشکسالی، پدیده گردوغبار، اثرگذاری بر آب های در دسترس، گسترش آفات و بیماری ها، افزایش گونه های مهاجم و بسیاری مسائل دیگر به صورت غیر مستقیم، امنیت غذایی را در چهار بعد در دسترس بودن، دستیابی پذیر بودن، بهره برداری و ثبات، تحت الشعاع قرار داده است.

سلاجقه ادامه داد: به دنبال این تأثیرات منفی، رفاه اقتصادی و وضعیت سلامت گروه های آسیب پذیر در معرض خطر قرار گرفته است؛ به طوری که کشورهای در حال توسعه بیش از پیش تحت تأثیر این معضل بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: ناامنی غذایی حتی دستیابی به اهداف توسعه پایدار خصوصاً فقرزدایی، رفع گرسنگی و سوءتغذیه و کاهش نابرابری ها را دچار نقصان نموده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران که خود اقلیم خشک و نیمه خشک دارد، به شدت از چالش های زیست محیطی ناشی از تغییر اقلیم و افزایش دمای بیش از حد متوسط جهانی آسیب دیده است.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha