۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
دردسرهای بانکی در ایام کرونا؛ تسهیلات یک میلیون تومانی هم در امان نماندند
بازار از بیرجند گزارش می‌دهد؛

دردسرهای بانکی در ایام کرونا؛ تسهیلات یک میلیون تومانی هم در امان نماندند

بیرجند- نظام بانکی برای کاهش فشارهای معیشتی بر مردم در ایام کرونا تمهیداتی خاص را در پیش گرفت که این راهکارها آن طور که باید و شاید عملیاتی نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با شیوع کرونا و خاموش شدن چراغ کسب و کارها، خطر رشد تعداد چک های برگشتی و به تعویق افتادن اقساط تسهیلات پرداختی افزایش یافت و در این اوضاع کاسبان نگران هزینه های دیگری چون پرداخت مالیات ها نیز شده اند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، پس از شیوع کرونا در اسفند ماه اعلام کرد که اقساط تسهیلات دریافتی کسب و کارهای تعیین شده که در کرونا آسیب دیده‌اند، سه ماه عقب می‌افتد، همچنین به جهت حمایت از اقشار مردم، تعویق پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت.

اما نکته‌ای که قابل تامل بود این است که پس از ابلاغ این مصوبه بسیاری از بانک‌ها برخلاف آن، اقدام به برداشت اقساط از حساب‌های مشتریان خود کردند. پس از تذکر چند باره رئیس بانک مرکزی مبنی بر بازگشت اقساط برداشت شده اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که هنوز هم برخی بانک‌های عامل از اجرای این دستورالعمل خودداری می‌کنند و هنوز کاری در راستای مجازات این تخلف و برگشت پول‌ها دیده نشده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در حالی از پرداخت وام یک میلیون تومانی برای ۱۵۸ هزار و ۲۷۹ خانوار خراسان جنوبی خبر داده که ۲۳۴ هزار و ۱۸۸ خانوار در خراسان جنوبی به صورت ماهیانه یارانه دریافت می‌کنند و از این تعداد ۶۷.۵ درصد موفق به دریافت تسهیلات وام یک میلیون تومانی تاکنون شدند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در حالی از پرداخت وام یک میلیون تومانی برای ۱۵۸ هزار و ۲۷۹ خانوار خراسان جنوبی خبر داده که ۲۳۴ هزار و ۱۸۸ خانوار در خراسان جنوبی به صورت ماهیانه یارانه دریافت می‌کنند و از این تعداد ۶۷.۵ درصد موفق به دریافت تسهیلات وام یک میلیون تومانی تاکنون شدند.

اما برخی از بانک‌ها فرصت را غنیمت شمردند و این وام را به عنوان اقساط معوقه از حساب سرپرستان خانوار برداشت کردند.

تعدادی از سرپرستان خانوار در خراسان جنوبی که موفق به دریافت وام یک میلیون تومانی شدند از اینکه تسهیلات آنها به منظور اقساط معوقه کسر شده است، گلایه مندند.

اخطاریه بانک
اکبری یکی از شهروندان خراسان جنوبی است که در این باره عنوان کرد: کارگر روزمزد هستم که به دلیل شیوع کرونا شغل خودم را که از دست دادم، وام قرض‌الحسنه‌ای گرفته بودم و توانایی پرداخت اقساط را نداشتم ولی بعد از یک ماه پیام تأخیر در پرداخت و کم بودن موجودی حساب در بانک برایم آمد و مجبور شدم با قرض کردن از خانواده این مبلغ را در این دو ماه پرداخت کنم.

به گفته وی حتی زمانی که از این طرح تعویق سه ماهه پرسیدم گفتند شما شامل این طرح نمی‌شوید و دیگر هیچ اطلاعاتی به من ندادند.

مریم رضایی نیز از دیگر شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: از حساب من بدون اطلاع پول برداشت شده بود وقتی به بانک مراجعه کردم گفتند که برای قسط وام بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه شکایت کردم که این کار آنها قانونی نیست در پاسخ گفتند که اگر تعویق سه ماه را می‌خواستم باید درخواست خود را قبلاً به بانک ارائه می‌کردم که در تمام خبرها و گزارش‌ها این نکته را من ندیدم و اطلاع رسانی در این زمینه وجود نداشت یا شاید خیلی کم به این نکته اشاره کرده بودند.

برای مجازات بانک‌های متخلف برگشت پول‌ها کفایت نمی‌کند
یکی دیگر از شهروندان ساکن بیرجند که تمایلی به بیان فامیل خود نداشت هم عنوان کرد: بیشتر پس‌انداز مرا که شاید مبلغ کمی هم بود از طریق بانک برای اقساط برداشت کرده‌اند و با وجود اینکه در این شرایط محل درآمد دیگری نداشتم و امیدم به این پس‌انداز بود همان را هم از دست دادم.

به گفته وی با وجود مراجعه به بانک و اینکه درخواست برای تعویق اقساط دادم باز هم این کار انجام نشد و حتی اگر این پول برگشت داده شود هم دیگر برای من فایده‌ای ندارد.

وی درخواست کرد که حداقل مسئولان با برخورد قانونی و شفاف که رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند با این بانک‌های متخلف برخورد شود تا در آینده به خود اجازه تخطی از قوانین را ندهند و فقط برگشت پول‌ها به حساب مردم کفایت نمی‌کند.

در تمام کشور این مشکل وجود دارد و در همین راستا بانک مرکزی در آخرین اقدام خود سامانه‌ای ویژه شکایت مردمی راه اندازی کرده است

راه اندازی سامانه شکایت مردمی
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان جنوبی در پاسخ به این موارد در گفتگو با بازار عنوان کرد: در تمام کشور این مشکل وجود دارد و در همین راستا بانک مرکزی در آخرین اقدام خود سامانه‌ای ویژه شکایت مردمی راه اندازی کرده است.

محمدعلی زرنگ ادامه داد: از این‌رو افرادی که از حساب آن‌ها بابت اقساط قرض‌الحسنه برداشتی انجام شده می‌توانند موضوع را برای پیگیری در سامانه cbi.ir/InstLoanComplaint/ILCForm.aspx درج کنند.

وی اعلام کرد: در تمام مصاحبه‌ها گفته شده بود، افرادی که تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند می‌توانند درخواست تعویق سه ماهه اقساط خود را به بانک‌ها ارسال کنند و حتی درگاه‌های الکترونیکی برای ارسال درخواست توسط بانک‌ها ایجاد شده بود.

به گفته وی حتی افرادی که اقساط آنها از فیش حقوقی آنها کسر می‌شود نیز باید درخواست استمهال سه ماهه آنها توسط ادارات به بانک‌ها داده می‌شد.

زرنگ تأکید کرد: با این وجود تمام افرادی که این مراحل را طی کرده‌اند یا حتی طی نکرده‌اند در صورت برداشت پول از حساب آنها می‌توانند دعوی شکایت خود را در سامانه ثبت کنند تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی در زمینه ادامه دار بودن این طرح علاوه بر سه ماه نیز گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار ملی می‌باشد و هنوز از بانک مرکزی اطلاعیه‌ای برای تمدید این طرح داده نشده است.

زرنگ با بیان اینکه برخی از افراد هم به دلیل نداشتن ضامن حساب یارانه را به عنوان وثیقه تسهیلات خود قرار داده و شماره بانکی یارانه را معرفی کرده و تعهدنامه امضا کردند که بانک برای دریافت وصول اقساط می‌توانند از آن طریق اقدام کنند و هیچ مشکل و منع قانونی ندارد اما اگر بانکی از حساب یارانه افراد وجهی برداشت و بدون اعلام قبلی اقدام کرده باشند مشتریان می‌توانند شکایات خود را مطرح و موضوع قابل رسیدگی است.

به گفته کارشناسان امر بروز مشکلاتی نظیر برداشت از اعتبار یک میلیون تومانی مشتریان به دلیل تسویه اقساط می‌تواند به خاطر تعریف نشدن شرایط خاص برای سیستم‌ها و عدم تشخیص کدهای مربوط به وام‌ها باشد.

با نگاهی به مجموعه شرایطی که در ارتباط با سیستم بانکی به چشم می‌خورد و در کشاکش کرونا نیز بروز یافت، ضعف‌های زیرساختی بیش از پیش در این سیستم خودنمایی می‌کند و مرهمی را که دولت برای زخم اقشار آسیب برنامه‌ریزی کرده بود را نمک‌پاشی کرد.

کد خبر: ۲۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha