۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کسب‌وکارهای اینترنتی راهی برای توسعه اشتغال‌زایی در استان سمنان
یک کارشناس مطرح کرد؛

کسب‌وکارهای اینترنتی راهی برای توسعه اشتغال‌زایی در استان سمنان

سمنان- یک کارشناس و مدرس دانشگاه بابیان اینکه موانع تولید در صورتی رفع می‌شوند که از سوی مسئولان شاهد تسریع در ‏امور باشیم، گفت: اعطای مجوز به کسب‌وکارهای خرد، کلان، اینترنتی و ... یک‌راه توسعه اشتغال‌زایی است‎.‎

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه راهکارهای فراوانی برای توسعه اشتغال در سطح استان سمنان وجود دارد، افزود: این استان دارای ذخایر، ظرفیت‌ها و منابع فراوان است اما بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها نیازمند تسریع و تسهیل گری مسئولان است.

وی بابیان اینکه اعطای مجوز به کسب‌وکار می‌بایست تسریع شود و در آن اولاً تصدی‌گری و ثانیاً انحصارطلبی دیده نشود، افزود: بی‌ثباتی مقررات و اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی به‌اندازه کافی به تولید ما ضربه زده و لذا حداقل کاری که می‌بایست انجام داد تسریع در اعطای مجوز به کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌های نوین و اینترنتی است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه تولید باید رکن اصلی اشتغال باشد و نه تسهیلات بانکی، بیان کرد: وجود موانع جدی در اعطای مجوز به کسب‌وکارها به‌خوبی احساس می‌شود که البته مشابه آن را در سرمایه‌گذاری هم مشاهده می‌کنیم.

عمودی با ذکر مثالی دراین‌باره بیان کرد: گرفتن استعلام‌ها از مراجع برای ساخت یک کارخانه سابقاً بیش از شش ماه و امروز نزدیک به سه ماه طول می‌کشد درصورتی‌که می‌توان آن را در ظرف سه روز انجام داد و تنها باید تفویض وظایف و اختیارات به شهرستان‌ها حتی بخشداری‌ها داده شود.

وی بابیان اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران پایین است، بیان کرد: باید این نرخ رشد را افزایش دهیم و ارتقای آن‌هم فقط در ساخت کارخانه چند هزار میلیارد تومانی نیست بلکه باید به مشاغل نوین و کوچک هم توجه کرد.

این استاد دانشگاه گفت: زمانی که صحبت از حمایت کسب‌وکار می‌شود مسئولان فوری پرونده‌هایشان را بازکرده و از روی تعداد وام‌هایی که داده‌اند را می‌خوانند گو اینکه تمام حمایت از کسب‌وکارها یا اشتغال‌زایی در تسهیلات بانکی خلاصه‌شده که البته رویه‌ای نادرست است.

عمودی بابیان اینکه کشور منطقه نمونه‌های موفقی از این امر رادارند، بیان کرد: می‌توان امروز فضاهای مرده و بی‌استفاده را به تولیدگران داد چه ایرادی دارد دانشگاهی که سال‌ها ساخته‌شده، مجهز به همه تجهیزات است اما دانشجو ندارد و درب‌هایش مدت‌ها بسته‌شده‌اند در اختیار مشاغل کوچک قرار گیرد یا سوله‌های دانشگاه‌ها، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای که ۱۰ درصد فضایشان هم اشغال نیست چرا به تملک تولیدگران درنمی‌آیند؟

وی افزود: حجم عظیمی از انبارها در استان سمنان خالی هستند و سوله‌های متعددی وجود دارد که سال‌ها است خاک می‌خورند چرا عزمی وجود ندارد که یک شرکت فناور یا تولیدگر کوچک که چند جوان در ابتدای کارشان می‌خواهند راه‌اندازی کنند به‌رایگان در این مکان‌ها مستقر شوند؟ نهایتاً قرار است این جوانان شکست بخورند این‌گونه حداقل پولی نباخته‌اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید فکر مسئولان ما تغییر کند وگرنه منابع و دارایی‌های فراوانی در بخش تولید وجود دارد که می‌تواند اشتغال را هم به دنبال داشته باشد.

کد خبر: ۲۱٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha