۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
نوروز، رمضان و بهبود روابط منطقه ای سه عامل کاهش قیمت طلا و دلار
کاهش قیمت دلار قوت گرفت

نوروز، رمضان و بهبود روابط منطقه ای سه عامل کاهش قیمت طلا و دلار

 قیمت ارز در حالی هیجانی افزایش و به ۶۰ هزار تومان رسید که با کاهش التهاب جو این بازار طی یک هفته گذشته و خبر بهبود روابط ایران و عربستان، رسیدن نرخ آن تا ۴۵ هزار تومان غیر ممکن نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: عقب گرد ارز گران و قرار گرفتن آن بر مدار نزول قیمت که بیش ازیک هفته از آن می گذرد همچنان ادامه دارد. نزول قیمتی که از آذرماه بدون موانع با حرکتی شتابان شروع و باعث شد تا برای ساماندهی چنین بازاری تغیرات مدیریتی در بانک مرکزی انجام و فرزین جایگزین صالح آبادی در این بانک شود. با آمدن فرزین در اوایل زمستان و اجرای سیاست های ارزی وی برای ساماندهی این بازار قیمت ها طی چند روزی نزولی شد اما این کاهش قیمت دوامی نداشت و رشد دوباره نرخ ها شروع شد به طوری که طی دوره حدود ۳ ماهه مدیریت رئیس کل جدید بانک مرکزی دلار با رکورد زنی های پیاپی به اوج قیمت رسید.
افزایش قیمتی که فقط طی ۱۰ روز ۱۰ هزار تومان را بر نرخ دلار افزود و بازار جولانگاه معامله گرانی ارز شد، خریداران فوج فوج به بازار آمده و برای خرید این کالای گران گوی رقابت را از هم می ربودند. با ادامه ثبت رکورد های قیمتی در بازار ارز و رسیدن بهای دلار به مرز روانی ۶۰ هزارتومان، بانک مرکزی برای چندمین بار وارد میدان شد و با عرضه ارز فراوان با نرخی مناسب متقاضیان واقعی این کالا را از طرق بازارهای مشخص و جدید تامین کرد.

بانک مرکزی با عرضه ارز ارزان تر از بازار آزاد، بساط دلالان سود جو را تا حدودی جمع کرد و با تداوم تامین نیاز تجار و فعالان اقتصادی در سامانه نیما، همچنین برآورده کردن سایر نیازهای ارزی مردم در صرافی ها با قیمت مناسب، بازار دیگر چون گذشته شاهد آشفتگی چندانی نیست

آرامش در بازار ارز و طلا
در رویکرد جدید بانک مرکزی ابتدا بازار معاملات ارز توافقی و بازارمتشکل تعطیل و مرکز معاملات طلا وارز جایگزین این بازارها شد، اقدامی که با عرضه ارز ارزان تر از بازار آزاد، بساط دلالان سود جو جمع شد چرا که با تداوم تامین نیاز تجار و فعالان اقتصادی در سامانه نیما، همچنین برآورده کردن سایر نیازهای ارزی مردم در صرافی ها با قیمت مناسب، بازار دیگر چون گذشته شاهد آشفتگی چندانی نیست.
نتایج این اقدامات اکنون موجب شده است که طی حدود ۲ هفته قیمت ها در بازار ارز مسیر سراشیبی را بپیماید به طوری که قیمت دلار ۶۰ هزار تومانی هم اکنون با افت تدریجی نرخ آن حدود ۱۲ هزار تومان کاهش یافته و در کانال ۴۰ هزار تومان قرار گرفته است.
از طرفی مردم نیز چون هفته های گذشته خیلی راغب به خرید ارز نبوده و چه بسا عمدتا فروشنده آن نیز هستند زیرا هر کسی نیاز به ارز داشته باشد به راحتی می تواند آن را در بازارهای معین تهیه کند. تهیه ارزی که دیگر چون گذشته نیست که رقم ها متفاوت باشد چرا که تعیین کننده نرخ ارز هم اکنون خود بانک مرکزی بوده و چون این بانک نرخ ارز را رقمی مناسب در نظر می گیرد بنابراین بازار ملتهب نیست تا قیمت ها بی منطق و هیجانی افزایش یابند. در چنین شرایطی با پایان یافتن معالات هفتگی طلا و ارز قیمت این کالاها همچنان بر مدار نزول قرار گرفته است آنگونه که قیمت دلار اعلامی صرافی ملی طی این روزها ۴۶ هزار و ۶۲۹ تومان ثبت، دلار آزاد در کلنال ۴۸ هزار تومان و هر سکه بهار آزادی نیز در کانال ۲۷ میلیون تومان قرار دارد.

با کاهش التهاب بازار، طبیعی است که قیمت ها مسیر عقب گرد را در پیش گیرند. کاهش قیمتی که خود مردم ابتدا بانی افزایش هیجانی آن شده اما زمانی که می بینند رشد قیمتها بی منطق صورت گرفته است، نرخ ها خود به خود و به تدریج در بازار کاهشی می شوند

کاهش نرخ ارز به دلیل افزایش قیمت هیجانی آن در هفته های گذشته طبیعی است
محسن زنگنه، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در باره علل افت قیمتها در بازار ارز و طلا پس از رشد جهشی نرخ آنها از ابتدای ماه جاری، گفت:‌ افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه و رسیدن بهای دلار به حدود ۶۰ هزارتومان همچنین سکه ۳۰ میلیون تومانی، رشدی غیرمعقول، بی منطق و متاثر از جو روانی حاکم بر بازار بود که اتفاق افتاد اما اکنون با فروکش التهاب بازار و تخلیه هیجان خریداران ارزو سکه قیمت ها سمت و سوی واقعی شدن را در پیش گرفته اند واین احتمال وجود دارد که تداوم کاهش نرخ ها تا رسیدن به یک قیمت منطقی ادامه دار باشد.
وی با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت ها در بازار سکه و ارز خیلی نمی تواند متاثر از اجرای سیاست های اقتصادی و برنامه های دولت باشد، افزود: دلیل اصلی فراز و نشیب قیمت ها در این بازارها معمولا ناشی از انشاراخبار و اطلاعات سیاسی و گمانه زنی همراه با بیم مردم از آینده وضعیت اقتصاد کشوراست که بازارهای سرمایه گذاری را ملتهب کرده و سرمایه گذاران را ترقیب به خرید چنین کالاهایی می کند اما پس از کاهش التهاب بازار، قیمت ها مسیر عقب گرد را در پیش می گیرند. کاهش قیمتی که خود مردم ابتدا بانی افزایش هیجانی آن شده اما زمانی که می بینند رشد قیمتها بی منطق صورت گرفته است، نرخ ها خود به خود و به تدریج کاهشی می شوند.

زمانی قیمتها در بازار ارز بالا می رود افت آن به سختی انجام می شود مگر اینکه خود سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که قیمت ها بی منطق صعودی شده است

هنر مسئولان این است که قبل از افزایش نرخ ارز مانع از رشد آن شوند
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بگوییم کاهش قیمت ارز پس از رشد جهشی آن در بازار به دلیل دخالت بانک مرکزی با اجرای سیاست مدیریت شناور نرخ ارز بوده، می توان گفت که چنین سیاستی در کاهش نرخ ارز اعمال نشده است، با این وجود دلیل راهبردی اقتصادی که منجر به بازگشت تدریجی نرخ ارز در بازار باشد نیز به چشم نمی خورد زیرا طبیعی است که زمانی قیمت ها در این بازار غیر طبیعی افزایش یابد پس از مدتی روندی کاهشی به خود می گیرند.
زنگنه اظهار داشت: بازار ارز کشور تجربه افت و خیز قیمتی فراوانی دارد. البته نوسان نرخ ها در بازارهای سرمایه گذاری امری طبیعی و ذات بازارهاست آنطور که ابتدا قیمتها مواقعی در بازار افزایش و بصورت جهشی به رقم هایی بالایی می رسند آنطور که نرخ دلار طی دو سه ماه اخیر از ۳۲ هزار تومان به ۴۰ و سپس ۵۰ همچنین تا ۶۰ هزار تومان هم رفت، اما پس از چندی دوباره کاهشی شد، کاهش قیمتی که البته به نقطه اولیه نرخ آن نمی رسد، در چنین شرایطی هنر مسئولان این است که قبل از اینکه نرخ ارز در بازار افزایش یابد با اقدامات درست و کارشناسانه مانع از رشد آن شوند چرا که زمانی قیمتها بالا برود افت آن به سختی انجام می شود مگر اینکه خود سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که قیمت ها بی منطق صعودی شده است.

اگر سیاست های اقتصادی به درستی تغییر کند و به سایر موئلفه ای اقتصادی چون تحرک تولید، رونق بازارهای سرمایه گذاری و مهار نرخ تورم و...توجه شود زمینه ممانعت از رشد بی منطق قیمت ها فراهم شده و چه بسا جا برای کاهش بیشتر قیمت هایی که بی منطق افزایش یافته اند وجود دارد

سیاست های ارزی و اقتصادی اصلاح نشود احتمال دوباره رشد قیمت ها دور از انتظار نیست
وی تاکید کرد: چنانچه سیاست های دولت در ساماندهی بازار ارز به درستی اصلاح نشود، نمی توان گفت نرخ ارز همچنان کاهشی شود زیرا تجربه سالهای گذشته نیز نشان می دهد که اجرای سیاست های ناکارآمد فقط مسکنی بیش نبوده و قیمت ها پس از افت دوباره در بازار افزایش یافته است. اما اگر سیاست های اقتصادی به درستی تغییر کند و به سایر موئلفه ای اقتصادی چون تحرک تولید، رونق بازارهای سرمایه گذاری و مهار نرخ تورم و...توجه شود زمینه ممانعت از رشد بی منطق قیمت ها فراهم شده و چه بسا جا برای کاهش بیشتر قیمت هایی که بی منطق افزایش یافته اند وجود دارد آنطور که حتی نرخ ارز به زیر ۴۵ هزار تومان هم برسد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بازار مبادله طلا و ارز اشاره کرد و افزود: تمرکز فعالیت های ارزی و دادو ستدها در یک بازار مشخص و معیین اقدامی درستی است به شرط اینکه از فعالیت بازارآزاد نیز غافل نشویم چرا که بی توجهی به ساماندهی بازار آزاد تقاضای سفته بازی را افزایش می دهد. درچنین شرایطی اگر بازار مبادله ای به درستی مدیریت نشود و نیازهای ارزی واقعی به خوبی تامین نگردد، بی تردید بازار آزاد دوباره فعال و قیمت ها همچنان روندی افزایشی به خود خواهند گرفت با این وجود بی توجهی به این بازار موجب می شود که قیمت ها با یک فاصله نسبتا نزدیک، همچون گذشته بازار را آشفته و بازار رسمی نیز دنباله رو قیمت بازار آزاد شود.

احتمال افت بیشتر قیمت طلا در پی نزولی شدن انس جهانی
با کاهش تدریجی قیمت ها در بازار ارز، قیمت سکه و طلا نیز چند روزی است مسیر نزولی را در پیش گرفته اند آنطور که در آخرین روز معاملات هفتگی بازار قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد.
پدرام پیران، کارشناس بازار، در این باره طی گفتگویی با «بازار» می گوید: از آنجایی که تعیین نرخ طلا برگرفته از قیمت انس جهانی و نرخ ارز در بازار داخل است بنا براین با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار همچنین احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی فلز طلا در روزهای آینده مسیر کاهشی را در پیش گیرد.
وی افزود: با افت انس جهانی و ریزش قیمت ها در بازار ارز بی تردید قیمت طلا تحت تاثیر این بازار قرار می گیرد و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا و سکه حتی بیش از ارز روندی کاهشی را در روزهای آینده در پبش گیرند.

گفتنی است در هفته پیش رو عامل جدیدی نیز برای کاهش قیمت در بازار دلار و طلا در روز جمعه رونمایی شد و ان کاهش تنش در منطقه و بهبود روابط بین دو کشور مهم منطقه، عربستان و ایران بود.

کارشناسان بر این باورند که میانجی گری چین در این باره با تاکید بر عدم دخالت در روابط و سیاست بین کشورها خود، می تواند به عاملی موثر در ایجاد جو روانی بازار آخر سال و کاهش انتظارات تورمی بدل شود، به ویژه که ماه رمضان و تعطیلات عید نیز به عنوان اهرمی برای پایین کشیدن قیمت ها نقش آفرینی خواهد کرد.
بنا به این گزارش، قیمت دلار آزاد هم اکنون در بازار آزاد حدود ۴۹ هزار تومان است و سکه و طلا نیز روندی کاهشی را در پیش گرفته اند. آنطور که در بازار آزاد، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۶ میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۹ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۴۶ دلار است. همچنین طبق آخرین گزارش ها از بازار ارز و بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران قیمت هر اسکناس دلاردر آخرین روز معاملاتی هفته ۴۲ هزار و ۴۴۶ تومان رقم خورد.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha