۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
«باجگیران» جان گرفت| مهاجرت معکوس به دلیل از سرگیری تجارت در بازارچه مرزی
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

«باجگیران» جان گرفت| مهاجرت معکوس به دلیل از سرگیری تجارت در بازارچه مرزی

قوچان- بازارچه مرزی باجگیران در مرز مشترک ایران با ترکمنستان که با شیوع بیماری کرونا فعالیت در آن به کما رفته بود این روزها جان دوباره‌ای گرفته و نبض تجارت در آن به‌تندی می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با تعطیلی بازارچه مرزی مشترک ایران و ترکمنستان با نام باجگیران بسیاری از مردم بومی بیکار شدند و لذا برای کاریابی به حاشیه شهر های قوچان و مشهد کوچ کردند اما با از سرگیری مجدد این بازارچه این روز ها شاهد هستیم که مهاجرت معکوس رقم خورده و بسیاری از مردم کوچ کرده از این دیار برای فعالیت و تجارت باری دیگر به زادگاه خود بازگشتند و به فعالیت مشغول شدند.

مرز باجگیران در استان خراسان رضوی که تا چند سال پیش به دلیل رونق تجارت موجب جذب بسیاری از جویندگان کارشده بود پس از شیوع بیماری کرونا فعالیت آن متوقف شد و لذا بسیاری از مردم بومی در ایران و هم‌چنین تجار ترکمنستانی از این بابت متضرر شدند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ایجاد محدودیت‌های یک‌طرفه از سوی ترکمنستان در مرز باجگیران و تکرار آن طی سال‌های گذشته در تردد مسافری، گردشگری، تجاری و کامیون‌ها موجب شد تا بیکاری در این نقطه از مرز و تأسیسات گمرک، پایانه مرزی و همچنین بازارچه مرزی سایه بیندازد تا آنجا که محدودیت‌های ترکمنستان نان بسیاری از تجار و مردم محلی را آجر کرد.

متأسفانه از زمان شیوع کرونا وضعیت اقتصادی، مالی و تبادل کالا در باجگیران و بازارچه آن دچار اختلال و مشکلات غیرقابل‌حل شد و غرفه داران دچار خسارت مالی سنگین شدند.عده‌ای از نیروهای کار و کارگران بومی منطقه که در این نقطه مشغول فعالیت بودند همه بیکار شدند و بسیاری از غرفه داران در فهرست کسبه و تجار ورشکسته جای گرفته‌اند.

از شهریورماه ۱۴۰۱ با ازسرگیری فعالیت در این بازارچه باری دیگر شاهد رونق تجارت و افزایش درخواست‌ها برای بازگشایی غرفه‌های تجاری هستیم لذا در راستای بررسی وضعیت این بازارچه با علی رحمتی مدیر بازارچه مرزی باجگیران به گفت‌وگو نشستیم.

* چند درصد از بازارچه مرزی باجگیران دوباره فعال‌شده است؟

از ابتدای شهریورماه تا پایان بهمن‌ماه تعداد ۴۴ غرفه در بازارچه مرزی باجگیران فعال شده است که قریب به ۲۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند که این فعالیت وجدد و از سر گیری تجارت موجب صادرات کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۵۱ هزار و ۵۵۸ دلار و به وزن یک هزار و 407 تن و ۸۲۴ کیلوگرم شده است.

* واردات کالا چطور؟

در خصوص واردات نیز باید عرض کنم ۲۰۱هزار و ۳۵۷ دلار در مبحث شش قلم کالا از ترکمنستان واردات داشتیم.

* تردد اتباع دو طرف چقدر در این مدت به چه میزان رشد داشته است؟

مجموع ترددها بین دو بازارچه نیز ۶۷ هزار و ۵۷۰ نفر بوده است که از این میان تردد ایرانی‌ها به بازارچه ترکمن ۸۵۵۱ نفر و میزان تردد ترکمن ها به بازارچه مرزی تعداد 59 هزار و 19 نفر سرشماری شده است.

«باجگیران» جان گرفت| مهاجرت معکوس به دلیل از سرگیری تجارت در بازارچه مرزی


* در مجموع روند صادرات و واردات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درمجموع روند صادراتی و فعالیت اقتصادی بین دو بازارچه چه به لحاظ تردد، آمار صادرات و تعاملات دو کشور خوب و سازنده بوده است و اخیراً جلسه‌ای که در سران دو گمرک ایران و ترکمنستان وجود داشت قرار شد همکاری‌های بیش‌تری انجام شود لذا امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت بازارچه از این مقدار نیز بهتر شود.

در دو سال گذشته بیماری کرونا سبب تعطیلی مرز شد اما در حال حاضر با ازسرگیری فعالیت‌ها شاهد هستیم که فعالیت‌های شاهد افزایش صددرصدی فعالیت‌های تجاری هستیم.

* میزان تردد خودروها از گذرگاه مرزی باجگیران چگونه است؟

چون کشور ترکمنستان هنوز آمادگی در بحث تردد خودروها اعلام نکرده است متأسفانه ترانزیت و ورودی خودروها در مرز باجگیران نداریم ،فقط احتمال است در آینده حوزه مسافری فعالیت شود وجود دارد ولی ترانزیتی صورت نمی‌گیرد.

خوشبختانه رونق بازارچه مرزی سبب شده است که چرخه اقتصادی نه‌تنها منطقه و شهرستان بلکه در خراسان رضوی رونق بگیرد و همچنان متقاضی غرفه در این بازارچه و رونق اقتصادی هستیم

* بازارچه بر وضعیت اقتصادی مردم این شهرستان چقدر تأثیرگذار بوده است؟

خوشبختانه رونق بازارچه مرزی سبب شده است که چرخه اقتصادی نه‌تنها منطقه و شهرستان بلکه در خراسان رضوی رونق بگیرد و همچنان متقاضی غرفه در این بازارچه و رونق اقتصادی هستیم.

* برای طرح توسعه بازارچه چه برنامه‌هایی در دستور کار قراردادید؟

علاوه بر غرفه‌های ایجادشده درگذشته، بازهم روزانه بالغ‌ بر ۶۰ نفر متقاضی غرفه وجود دارد که درخواست افزایش غرفه را داده‌ایم و ضمن تصویب آن در کمیته ساماندهی مبادلات مرزی این نکته حائز اهمیت است که پتانسیل باجگیران و ظرفیت آن هم بالاتر است بطوریکه در مقوله صادرات و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشور ترکمنستان گام‌های فراتر برداریم.

«باجگیران» جان گرفت| مهاجرت معکوس به دلیل از سرگیری تجارت در بازارچه مرزی

* برای مردم بومی چه امتیازی در این بازارچه قائل هستید؟

از دوم شهریورماه که ثبت‌نام غرفه داران آغاز شده است سعی بر این بوده که از اهالی منطقه باجگیران ثبت‌نام به عمل آید و افرادی که به‌نوعی ساکن‌اند و یا در ۳۵ کیلومتری شهر باجگیران سکونت دارند در اولویت واگذاری غرفه ها قرار گیرند.

در این راستا درصدد توسعه بازارچه هستیم و سعی بر این است که از اهالی منطقه جهت غرفه‌ها و ایجاد اشتغال استفاده شود.

خوشبختانه از سرگیری فعالیت ها در بازارچه موجب شده تا کمتر فردی در شهر باجگیران بیکار بماند و می توان اذعان کرد ۹۰ درصد اهالی باجگیران و روستاهای اطراف جهت اشتغال در بازارچه مرزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر فعالیت شدند.

بیش از ۲۰ درصد اهالی باج‌گیران که به سبب تعطیلی بازارچه مرزی و برای امرار معاش به مناطق حاشیه ای مشهد و قوچان کوچ کرده بودند در حال حاضر به محل سکونت خود بازگشتند و قصد دارند فعالیت‌های اقتصادی را در منطقه خودشان از سر بگیرند

بازگشایی مجدد بازارچه مرزی سبب بازگشت اهالی شد که سال‌های قبل برای پیدا کردن کار به شهرستان قوچان و مشهد رفته بودند. خوشبختانه بیش از ۲۰ درصد اهالی باجگیران که به سبب تعطیلی به مناطق حاشیه شهرهای مشهد و قوچان برای امرار معاش و کسب‌وکار درگیر مشاغل کاذب شده بودند در حال حاضر به محل سکونت خود بازگشتند و قصد دارند فعالیت‌های اقتصادی را در منطقه خودشان از سر بگیرند.

* برای استفاده از ظرفیت بیش‌تر این بازارچه چه پیشنهادی دارید؟

به‌عنوان فردی که سال‌ها در این منطقه فعالیت داشتم از مسئولان درخواست می کنم تا تدابیری اندیشیده شود که ظرفیت و پتانسیل اقتصادی که سال‌های گذشته از این مرز کهن داشتیم با توسعه بازارچه و ایجاد زیر ساخت ها شکوفا شود در این راستا طرح توسعه را تصویب و اعتباری در نظر بگیرند تا امکان فعالیت و توسعه تجارت برای مردم این منطقه بیش از گذشته فراهم شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha