۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
دلیل ممانعت از تشکیل مراکز سورت و بسته‌بندی پیاز زعفران مازاد چیست؟
دبیر شورای ملی زعفران خطاب به وزارت جهاد کشاورزی:

دلیل ممانعت از تشکیل مراکز سورت و بسته‌بندی پیاز زعفران مازاد چیست؟

منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران با مقصر دانستن وزارت جهاد کشاورزی در قاچاق پیاز زعفران گفت: بارها به این وزارتخانه پیشنهاد راه‌اندازی مراکز سورت و بسته‌بندی پیاز زعفران را داده‌ایم اما تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران در ابتدا با بیان این موضوع که قاچاق پیاز زعفران امری است که همه ساله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با قاچاق پیاز زعفران، کشت زعفران افغانستان در حال توسعه یافتن است و چون یک کشت اقتصادی است سعی میکنند به هر حال پیاز مورد نیازشان را از جایی تامین کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه برای کشت  هرهکتار زعفران چیزی حدود ۵ تا ۷ تن پیاز نیاز است و این مقدار پیاز چیزی نیست که بتوانند از هر جایی تامین کنند، در نتیجه از ایران به راحتی می برند.

منوچهری با مقصر دانستن وزارت جهاد کشاورزی در بحث قاچاق شدن پیاز زعفران افزود: بارها و بارها از سوی شورای ملی زعفران به این وزارتخانه اعلام کردیم که پیاز مازاد دست کشاورز را خریداری و برای آن برنامه ریزی کنید. به این معنا که بعد از سورت کردن، پیاز ۸ گرم به بالا را به کشاورزان بدهد تا کشت کنند و به این ترتیب بتوانند حداقل ۶ تا ۷ کیلوگرم در هکتار برداشت کنند. درواقع به این طریق قیمت تمام شده کشاورز نیز پایین می‌آید اما متاسفانه این وزارتخانه هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

ضرورت الگوبرداری از اقدامی که کشور هلند در مورد پیاز لاله انجام می‌دهد
منوچهری گفت: وزارت جهاد کشاورزی بایستی برای پیاز مازاد زعفران ۴ تا ۵ مرکز به نام «مراکز سورت و بسته بندی پیاز زعفران» راه اندازی کند و پس از خریداری پیاز مازاد از کشاورزان، پیازهای ۸ گرم به بالا  را سورت، ضدعفونی و بسته بندی کنند و برای کشت به کشاورزان بدهند.

وی افزود: در ادامه یکسال که پیاز در زمین ماند جمع‌اش کنند و پیازهایی که به ۸ گرم رسیده را مجددا جدا کنند و برای سورت و بسته بندی به مراکز مذکور بفرستند. از سوی دیگر برای کشت پیازهای ریزتر و کمتر از ۸ گرم با یکسری مزارع قرارداد ببندند و آنها را کشت و رسیدگی کنند تا پیاز برای سال بعد رشد کند.  

این مقام مسئول گفت:  ما این طرح را تا به امروز ۷ تا ۸ بار به وزارت جهاد کشاورزی داده ایم و درخواست تشکیل مراکز سورت و بسته بندی را داده ایم اما متاسفانه گوش شنوایی نیست. حرف ما این است که همان کاری که کشور هلند درخصوص پیاز گل لاله انجام میدهد ما نیز همان راهکار را در مورد پیاز زعفران انجام بدهیم.

با توجه به محدود بودن مصرف زعفران اگر کشور دیگری بیاید و در منطقه ای زعفران کشت کند و به اندازه ۳۰ درصد نیاز دنیا را تامین کند قطعا برای ما مخاطره آمیز خواهد بود

صرفه جویی در منابع خاک، آب و نیروی انسانی با کشت پیازهای ۸ گرم به بالا
منوچهری با اشاره به این که پیاز زعفران از ۲ گرم تا ۱۵ گرم هم وجود دارد و به همان نسبت قیمت‌شان متفاوت است، افزود: مساله اینجاست که وقتی کشاورز پیاز خریداری میکند از ۲ گرمی تا ۱۲ گرمی در آن وجود دارد و این در حالی است که پیاز ۲ گرمی اصلا محصول نمیدهد. اما وقتی پیاز ۸ گرم به بالا در اختیار کشاورز قرار داده شود، حداقل کشاورز میتواند در  هر هکتار ۵ تا ۶ کیلو گرم برداشت کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر پیاز ۱۰ گرمی به کشاورزان ارائه شود قطعا زعفران بیشتری برداشت می‌کنند و به این ترتیب در منابع خاک، آب و نیروی انسانی که صرف می‌شود صرفه جویی می‌شود. این در شرایطی است که الان همه چیز مصرف می‌شود اما میزان برداشت‌ها نهایتا ۲.۳ کیلوگرم می شود! پس اگر همین منابع را مصرف کنیم و در عوض ۵ تا ۶ کیلوگرم برداشت کنیم، صرفه اقتصادی بیشتری دارد و قیمت تمام شده نیز پایین تر می‌آید.

منوچهری در خصوص حجم پیاز مازاد زعفران در کشور تصریح کرد: وقتی ۵ تن پیاز را کشت کنیم بعد از ۵ سال که از خاک خارج کنیم تبدیل به ۲۰ تن پیاز می‌شود و همانطور که میدانید به طور میانگین سالانه حداقل ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور داریم پس اگر محاسبه کنید متوجه می شوید که سالانه چه میزان پیاز مازاد وجود دارد.

مخاطره آمیز بودن کشت زعفران در دیگر کشورها برای صنعت زعفران ایران
دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه همین پیازهای مازاد ما است که به افغانستان میرود، افزود: کشاورز چه کاری می تواند انجام دهد وقتی دلال سراغ کشاورز می رود و این پیازهای مازاد را به کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری میکند؟ خب قائدتا برای کشاورز به صرفه تر است که آن ر بفروشد تا اینکه دور بریزد. همانطور که می‌دانید کشاورزان نمیتوانند پیاز زعفران را به دلیل خاصیت سمی که دارد به گاو  وگوسفدهایشان بدهند در نتیجه باید آن را بفروشد.

منوچهری در خصوص دلیل ممنوعیت صادرات پیاز زعفران نیز گفت: صادرات پیاز زعفران ممنون است چون جزو ذخایر ژنتیک ایران است و باید حفظ شود. به این ترتیب حتی اگر بر فرض محال قرار  باشد این محصول را صادر کنند باید با قیمت مناسبی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مساله اینجا است که با توجه به محدود بودن مصرف زعفران اگر فرض کنید کشور دیگری بیاید و در منطقه ای زعفران کشت کند و به اندازه ۳۰ درصد نیاز دنیا را تامین کند قطعا برای ما مخاطره آمیز خواهد بود. اگر چه ما در این مورد نیز اعلام کرده ایم که با مدیریت کردن میتوان کاری کرد که کشوری مانند افغانستان نیز زعفران شان را از طریق ما بفروشند نه اینکه ما از طریق آنها!

منوچهری در پایان تاکید کرد: بنده به نمایندگی از جانب شورای ملی زعفران از وزارت جهاد کشاورزی و آقای طهماسبی معاون وزیر که پیش از این نیز معاون وزیر بوده است درخواست دارم جوابگو باشند که چرا با اینکه بارها و بارها به این وزارتخانه نامه زده‌ایم و درخصوص قاچاق شدن پیاز زعفران هشدار داده‌ایم و در پی آن پیشنهاد طرح راه‌اندازی «مراکز سورت و بسته بندی زعفران پیاز» را داده ایم، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند؟

کد خبر: ۲۱٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha