۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
ریزش قیمت طلا در پی اظهارات «جروم پاول»| نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی آمریکا به ارزهای دیجیتال!
بازار گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت طلا در پی اظهارات «جروم پاول»| نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی آمریکا به ارزهای دیجیتال!

با آغاز نخستین روز از سخنرانی «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو آمریکا در برابر نمایندگان کنگره آمریکا، شاهد واکنش سریع و البته در اکثر موارد جدی نسبت به سخنان وی بودیم.

وحید پورتجریشی؛ بازار: همانطور که پیش بینی می شد، با آغاز سخنرانی «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو آمریکا در برابر نمایندگان کنگره آمریکا، شاهد واکنش سریع و البته در اکثر موارد جدی نسبت به سخنان وی بودیم.

پاول در نخستین روز از سخنرانی خود، با تایید عدم کنترل کامل تورم در ایالات متحده، گفت به احتمال زیاد، فدرال رزرو مجبور به افزایش نرخ بهره بانکی بیش از انتظارات بازار خواهد شد.

ایراد این سخنان از زبان رئیس بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد جهان منجر به ریزش سریع و تند بازارهای مالی در سراسر جهان شده و اکنون کارشناسان انتظار دارند فدرال رزرو با توجه به این سخنان، اواخر ماه جاری میلادی، نرخ بهره بانکی در آمریکا را به جای ۲۵ واحد، ۵۰ واحد افزایش دهد که در صورت رخداد چنین موضوعی، باید شاهد بازگشت سیاست های سفت و سخت و تهاجمی فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره بانکی باشیم و این زنگ خطری است برای تمامی بازارهای مالی به ویژه بازارهای ریسک پذیر همچون ارزهای دیجیتال.

احتمال افزایش شاخص دلار به کانال ۱۰۶ !

همانطور که می دانیم، شاخص دلار ارتباط مستقیمی و البته معکوسی با بازارهای مالی داشته و هرگاه این شاخص که نشان دهنده میزان حاکمیت دلار بر بازار فارکس است افزایش یابد، باید منتظر ریزش بازارها باشیم و بر عکس.

در پی اظهارات جروم پاول، هلدینگ بانکی و سرمایه گذاری ING با انتشار گزارشی در همین خصوص هشدار داد که با توجه به اظهارات وی در خصوص لزوم افزایش نرخ بهره بانکی و همچنین انتشار آمار مربوط به شاخص بیکاری در روز جمعه هفته جاری، احتمال بازگشت شاخص دلار به اوج خود در ماه نوامبر سال 2۰۲۲ یعنی ۱۰۶ وجود دارد.

ریزش قیمت طلا در پی اظهارات «جروم پاول»| نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی آمریکا به ارزهای دیجیتال!

لازم به ذکر است، شاخص دلار در پی اظهاراتت جروم پاول در روز چهارشنبه بار دیگر به کانال ۱۰۵ وارد شده و در زمان تنظیم این گزارش روی ۱۰۵.۷۱ قرار دارد که به گفته ING احتمال ورود این شاخص به کانال ۱۰۶ پیش از جمعه وجود دارد.

ریزش قیمت طلا به کف یک هفته ای

قیمت طلا که طی روزهای گذشته موفق به پیشرفت قیمت نسبتا چشمگیر شده بود و تا ۵۰ دلار در هر انس افزایش یافته بود، از جمله کالاهای سرمایه ای بود که به شدت به اظهارات جروم پاول واکنش نشان داده و از اوج قیمت خود روی ۱۸۵۱ دلار در روز سه شنبه به ۱۸۱۵ دلار سقوط کرد.

ریزش قیمت طلا در پی اظهارات «جروم پاول»| نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی آمریکا به ارزهای دیجیتال!

از جمله دلایل ریزش قیمت طلا، افزایش ارزش ۴ درصدی اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۷ به این سو در روز چهارشنبه بوده که همین موضوع، جذابیت بازار طلا را تا حد زیادی زیر سوال برد. در حال حاضر، مهمترین حمایت طلا روی ۱۸۰۰ دلار قرار دارد که قیمت می تواند با رسیدن به این نقطه، به آن واکنش داده و بقار دیگر در مسیر صعودی خود قرار بگیرد.

با این حال، در صورت ادامه وخامت اوضاع بازار، حمایت بعدی طلا روی ۱۷۷۵ دلار قرار دارد که در صورت ریزش قیمت به زیر محدوده ۱۸۹۰ دلار می توان گفت که کنترل بازار دستکم در کوتاه مدت به دست خرس ها افتاده است.

نگاه نسبتا مثبت پاول به صنعت دارایی های دیجیتال

جروم پاول در بخشی از سخنان خود به بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرده و تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا به هیچ عنوان به دنبال مبارزه با فناوری های مالی و ارزهای دیجیتال نیست؛ بلکه مشکل این بانک با صنعت کریپتو در موارد مربوط به پولشویی، سرقت و ناامنی موجود در فضای آن است که باید برای حل این مشکل مقررات مورد نیاز تدوین و اجرا شوند.

این سخنان پاول از آن حیث حائز اهمیت است که یکی از بلند پایه ترین مقام های اقتصاد ایالات متحده برای نخستین بار صراحتا اعلام می کند که به دنبال مقابله و نابودی صنعت کریپتو نخواهد بود.

ریزش قیمت طلا در پی اظهارات «جروم پاول»| نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی آمریکا به ارزهای دیجیتال!

اگرچه قیمت بیت کوین همزمان با سایر بازارهای مالی در روز چهارشنبه ریزش داشته و برای ساعاتی نیز به کانال ۲۱ هزار دلار سقوط کرد، اما حقیقت امر این است که اصلاح روز چهارشنبه بیشتر جنبه تکنیکال داشته و می توان گفت بازار ارزهای دیجیتال، در قیاس با بورس های بزرگ جهان و طلا، کمترین تاثیر را از سخنرانی روز گذشته پاول پذیرفت که دلیل این امر نیز، حمایت صریح پاول از ماهیت بازار رمزارزها بوده است.

در حقیقت، رویکرد دولت آمریکا از زمان دونالد ترامپ که بیت کوین را پول تقلبی (Fake Money) می خواند تا به امروز، بسیار تغییر کرده که این موضوع را می توان در نحوه رفتار کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با شرکت های رمزارزی و صرافی ها به خوبی مشاهده کرد.

اگر چهار سال پیش، این کمیسیون به دنبال شناسایی و برخورد شدید با شرکت های رمزارزی مستقر در خاک آمریکا و مانند ریپل بود، امروز مدیران ریپل تا حد زیادی امیدوار به برنده شدن در پرونده شکایت کمیسیون در دادگاه هستند.

لذا اگرچه نمی توان تا پایان روز چهارشنبه و برونداد نتایج قطعی حاصل از جلسه شهادت جروم پاول و همکارانش مطرح کرد، اما دستکم در حال حاضر شواهدی از ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتال طی ساعات آتی به چشم نمی خورد.

کد خبر: ۲۱۰٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha