۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
بروکراسی حاکم بر اتاق های بازرگانی مانع اصلی توسعه اقتصادی
فعال اقتصادی مطرح کرد؛

بروکراسی حاکم بر اتاق های بازرگانی مانع اصلی توسعه اقتصادی

اصفهان-هادلوند، فعال اقتصادی گفت: بروکراسی حاکم بر اتاق های بازرگانی مانع اصلی توسعه اقتصادی است، به ویژه در اصفهان که این موضوع در بخشهای مختلف محسوس و مانعی مهم بر سر راه فعالان اقتصادی استان است.

فاطمه هادلوند در گفت و گو با خبرنگار بازار،  با بیان اینکه توسعه بخش خصوصی در گرو برنامه ریزی، سیاست گذاری و شفافیت پارلمان بخش خصوصی است، اظهار کرد: برای تحقق این موضوع اتاق بازرگانی نیازمند چابک سازی است.

وی ادامه داد: اضافه شدن شاخه اقتصاد در اتاق بازرگانی یکی از تغییراتی است که به توسعه کسب و کارها و تقویت بخش خصوصی کمک می کند.

فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه توسعه و رشد اقتصادی حرکت سریع اتاق بازرگانی براساس نیازهای روز کسب و کارها و همچنین شتاب در فعالیت های پارلمان بخش خصوصی است، افزود: حذف بروکراسی در اتاق بازرگانی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود زیرا که بروکراسی آفت توسعه و مانع توسعه کسب و کارها و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در حقیقت این بروکراسی، گریبان پارلمان بخش خصوصی را گرفته و برای درمان این موضوع هوشمند سازی فرایند پاسخگویی با استفاده از سیستم crm برپایه و اساس آی. تی بیس چاره کار است.

هوشمندسازی فرایند پاسخگویی به اعضای اتاق

هادلوند در ادامه یادآور شد: شناخت و تسلط بر قوانین مالی به همراه آموزش های تخصصی براساس نیازهای کسب و کارها و همچنین هوشمند سازی فرایند پاسخگویی به اعضاء اتاق بازرگانی، ساماندهی تشکل های اقتصادی، تغییر در ساختار اتاق و بازنگری در منشورهای موجود باعث می شود که راندمان پارلمان بخش خصوصی بیش از پیش شود این موضوع زمینه ساز افزایش ظرفیت اشتغال در استان می گردد و گره گشا مشکلات صاحبان کسب و کارها و بازرگانان نیز می شود.

وی تاکید کرد: در همین شرایط تحریمی که با آن مواجه هستیم راهکارهایی وجود دارد که توسط تعامل با دیگر اتاق های بازرگانی در سراسر کشور و همچنین اتاق های بازرگانی در دیگر کشورها می توان حجم صادرات را افزایش و رونق و توسعه کسب و کارها را چندین برابر کرد.

هادلوند گفت: با آموزش های لازم و تخصصی به بازرگانان و فعالان اقتصادی و همچنین اطلاع از فرایند قانونی و سیستم کسب و کارهای دیگر کشورها و بهرمندی از ترفندهای لازم می توان حتی در شرایط تحریم حجم صادرات به دیگر کشورها را افزایش داد و بدون دغدغه پول بازرگانان را به داخل کشور انتقال داد و چرخه تولید را رونق داد.

این فعال اقتصادی در ادامه به نقش و جایگاه حسابداران در توسعه کسب و کارها اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصه های مهم در جوامع پیشرفته حضور حسابداران در بخش خصوصی است چون اطلاع از مباحث روز مالی، حسابداری و مالیاتی در توسعه کسب و کارها و رشد اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

نبود شفافیت در مسایل مالی اتاق بازرگانی

هادلوند در ادامه شفافیت در مسائل مالی اتاق بازرگانی و ارائه گزارش عملکرد مالی به صورت مستمر به اعضاء را لازم دانست و گفت: نداشتن شفافیت مالی در اتاق بازرگانی یکی از معضلاتی است که گریبان اتاق بازرگانی را گرفته است و مانع اعتماد سازی بین اعضاء و هیئت مدیره اتاق شده است که این موضوع موجب شده تا عملکرد اتاق زیر سئوال برود و این امر برای توسعه اقتصادی بسیار مضر است.

وی ادامه داد: براساس قانون مجلس موظف است که برای تصویب قوانین اقتصادی ازنظرات کارشناسان اتاق بازرگانی قبل از قانون گذاری اطلاع پیدا کند و با نظرات کارشناسانه آنان نسبت به تصویب قوانین اقدام نماید با استفاده از این اصل می توان با برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان و قانون گذاران نسبت به تصویب، اصلاح قوانین و یا جذب حمایت آنان با تعامل در جهت حل و فصل مشکلات بخش خصوصی به بهترین شکل ممکن عمل کرد.

هادلوند در ادامه افزود: ترکیب صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و مدیریت مالی می تواند در راستای توسعه کسب و کارها و شکوفایی اقتصادی بخش خصوصی تاثیر بسزایی داشته باشد و راه گشا باشد و این ترکیب جدید در هیئت مدیره اتاق بازرگانی اکسیری است که به رونق و توسعه اقتصادی استان کمک فزاینده ای می کند.

استفاده از ظرفیت بانوان مدنظر باشد

دبیر کل انجمن مدیران مالی حرفه ای ایران ادامه داد: همچنین موضوعی که در اتاق بازرگانی مغفول مانده استفاده از ظرفیت بانوان است این موضوع در دوره جدید اتاق بازرگانی باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد زیرا که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و استفاده از ظرفیت آنان موجب چند برابر شدن توسعه اقتصادی و رونق پیداکردن کسب و کارها می شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha