۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
مزایای قرارداد هوشمند چیست؟

مزایای قرارداد هوشمند چیست؟

در زندگی روزمره با قراردادها زیاد سروکار داریم و مفهوم آن ها برای ما ناآشنا نیست؛ اما به‌تازگی مفهوم جدید از قراردادها تحت عنوان قراردادهای هوشمند ارائه‌شده است.

به گزارش بازار، در زندگی روزمره با قراردادها زیاد سروکار داریم و مفهوم آن ها برای ما ناآشنا نیست؛ اما به‌تازگی مفهوم جدید از قراردادها تحت عنوان قراردادهای هوشمند ارائه‌شده است. قرارداد هوشمند کد یا برنامه‌ای است که در صورت ایجاد شرایط خاصی و بدون نیاز به واسطه، دستوراتی را اجرا می‌کند. در واقع قراردادهای هوشمند کدهای برنامه‌نویسی هستند. این کدها شامل یک سری دستورات خاصی هستند که بر روی بلاک چین پیاده‌سازی شده و طی شرایط خاصی، اجرا می‌شوند. به بیان ساده‌تر، به کدها برای اجرای صحیح، دستوراتی داده می‌شود. این دستورها و اجرای آن‌ها در صورت بروز شرایط متفاوت، مختلف خواهد بود. اگر موضوع قراردادهای هوشمند برای شما جذاب است، با ما همراه باشید تا درباره جزئیات و مزایای آن‌ها بیشتر بدانید:

اجزای قرارداد هوشمند چیست؟

  • موضوع قرارداد و دسترسی

قراردادهای دیجیتالی باید دسترسی سریعی به موضوع قرارداد داشته باشند تا فرآیند عرضه و یا خرید به‌طور خودکار کنترل شود. برای مثال، اگر قرار است در طی قرارداد، پولی بابت دریافت فایل تحویل داده شود، باید امکان دسترسی به فایل وجود داشته باشد.

  • شرایط قرارداد

شرایط قرارداد یکی از مهم‌ترین اجزای قراردادهای هوشمند است که توسط زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نوشته می‌شود. نوشتن صحیح شرایط کمک می‌کند تا قرارداد هوشمند بسیار دقیق‌تر عمل کند، بنابراین موارد مختلفی همچون قوانین، خسارات، تخفیف‌ها و ... باید در نگارش اسمارت کانترکت لحاظ شود. هرکدام از طرفین قرارداد نیز می‌توانند با داشتن امضای دیجیتالی، شرایط قرارداد را موردتائید قرار دهند.

  • اوراکل

اوراکل منبعی است که اطلاعات خارجی را به smart contract اضافه می‌کند تا پردازش شوند. برای نمونه، اگر قرارداد در رابطه با سیگنال ارزهای دیجیتالی است، اوراکل می‌تواند یک سایت معتبر باشد که سیگنال‌های فارکس را ارائه می‌کند.

  • پلتفرم اختصاصی

قراردادهای دیجیتالی در یک پلتفرم خاصی به کاربران ارائه می‌شوند. در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند، پلتفرم بلاکچین اتریوم است. البته بلاکچین‌های دیگری مانند سولانا، کاردانو و اولنچ نیز می‌توانند میزبانی برای قراردادهای هوشمند باشند.

مزایای قرارداد هوشمند چیست؟

مزایای قرارداد هوشمند چیست؟

همان‌طور که والکس اشاره کرده است، قرارداد هوشمند (Smart contract) پروتکلی است که مانند اپلیکشن‌ها توسط برنامه‌نویسان، کدنویسی شده و در صورت اجرای درست و دقیق تمام مفاد آن، به اجرا در می‌آید. شرایط انجام این قراردادها قبل از اجرا به‌طور کامل و دقیق کدنویسی و سپس بر بستر فناوری بلاکچین که یک دفتر کل توزیع شده‌ و غیرمتمرکز است اجرا می‌شوند. حتما می‌دانید اطلاعات در بلاکچین بین تمام اعضای آن توزیع می‌شود و پس از انتشار در شبکه غیرقابل تغییر است. بنابراین قرارداد هوشمند پس از انتشار، تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست. همچنین هیچ‌کس نمی‌تواند قرارداد هوشمند را پس از اجرا و قبل از موعد انقضا، متوقف کند. قراردادهای دیجیتالی مزایای زیادی دارند:

  • حذف واسطه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی قراردادهای هوشمند، خودمختار بودن آن‌هاست. این قراردادها برای اجرا به‌واسطه نیاز ندارند و فقط طرفین قرارداد در اجرای آن نقش دارند. قراردادهای دیجیتالی با کاهش واسطه‌ها، کارایی را افزایش می‌دهند.

  • قابل‌اعتماد بودن

همان‌طور که اشاره شد، قراردادهای هوشمند بر یک سیستم بلاکچین امن و شفاف اجرا می‌شوند که قابل‌اعتماد هستند. سیستم رمزنگاری‌شدهٔ بلاکچین، احتمال تقلب، گم‌شدن و فسخ یک‌طرفه قرارداد را در اسمارت کانترکت از بین می‌برد.

  • امنیت

قراردادهای دیجیتالی از الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند تا ایمنی تراکنش‌ها را افزایش دهند و احتمال تقلب را به صفر برسانند. همچنین با استفاده از این الگوریتم‌ها احتمال هک‌شدن و به سرقت رفتن داده‌ها وجود ندارد.

  • کاهش هزینه

ازآنجایی‌که واسطه‌ها در قراردادهای هوشمند حذف می‌شوند، هزینه‌های جانبی مانند هزینهٔ دفاتر اسناد رسمی از مبلغ قرارداد کم می‌شود که این مورد به نفع طرفین قرارداد خواهد بود.

  • تنوع

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده قراردادهای هوشمند، تنوع‌پذیری بالای آن‌هاست. این مورد به آن معناست که اجرای قرارداد هوشمند به موضوع خاصی محدود نمی‌شود، زیرا طیف گسترده‌ای از قراردادهای هوشمند، قابل‌اجرا هستند.

  • کارآمد بودن

جابه‌جایی و انتقال و ارسال قراردادهای هوشمند بسیار آسان‌تر از قراردادهای معمولی است و همین امر کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. به‌علاوه در زمان امضای قرارداد، نیازی به وجود هر دو طرف معامله در مکان خاصی نیست که این ویژگی فوق‌العاده، استفاده از قراردادهای دیجیتالی را در هر شرایطی ممکن می‌کند.

  • ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری

قراردادهای دیجیتالی جزئیات اساسی در هر معامله را ذخیره می‌کنند که این ویژگی برای تمدید قراردادهای آینده بسیار مؤثر خواهد بود. به‌علاوه با استفاده از این قابلیت، هیچ‌گونه نگرانی از بابت از بین رفتن داده‌ها وجود نخواهد داشت، زیرا نسخه‌های پشتیبان در دسترس هستند.

  • سرعت و دقت

قراردادهای هوشمند با بهره‌گیری از پروتکل‌ها، وظایف خود را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند که این مورد باعث تسریع در روند انجام کارها می‌شود. همچنین استفاده از این قراردادها سبب حذف خطاهای انسانی در زمان پر کردن دستی فرم‌های مختلف می‌شود.

  • شفافیت

تمام شرایط موجود در قراردادهای دیجیتالی، به‌صورت شفاف و صریح بیان می‌شوند که این مورد امکان سودجویی کلاهبرداران را کاهش می‌دهد.

  • کمک به محیط‌زیست

استفاده از قراردادهای دیجیتالی حتی به حفظ محیط ‌زیست نیز کمک شایانی می‌کند، چراکه در این قراردادها خبری از استفاده از کاغذ نیست.

مزایای قرارداد هوشمند چیست؟

کاربردهای قرارداد هوشمند چیست؟

هزاران ایده جدید و فوق‌العاده را می‌توان با استفاده از قراردادهای هوشمند، اجرایی کرد. درواقع در هر فرآیندی که بخواهیم نیاز به اعتماد کردن را از بین ببریم، می‌توانیم از قراردادهای دیجیتالی استفاده کنیم. در ادامه به چند کاربرد این قراردادها اشاره می‌شود تا طیف گستردهٔ کارایی آن‌ها را بهتر درک کنید:

  • بیمه

با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند، نیاز به‌واسطه در سیستم‌های مای سنتی بیمه از بین می‌رود. در حال حاضر شرکت‌های بیمه بر مواردی مانند پرداخت خودکار خسارت، دریافت حق بیمه و تمدید آن در قراردادهای دیجیتالی کار می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید در ایالات‌متحده، آزمایش‌های موفقی نیز در این زمینه انجام شده‌است.

  • انتخابات و رأی‌گیری

انتخابات و رأی‌گیری از دیگر کاربردهای smart contractهستند که نتایج آن مستقیماً در بلاکچین ثبت می‌شود و ازآنجایی‌که تمام داده‌ها شفاف رمزنگاری‌شده و غیرقابل تغییر هستند، امکان تقلب در آن‌ها وجود ندارد.

  • احراز هویت

احراز هویت متمرکز، مدت‌زمان طولانی است که به یک چالش در دنیای اینترنت تبدیل‌ شده‌است. از طرفی امکان عدم حفظت از اطلاعات کاربران و همچنین نقض حریم خصوصی از مشکلات احراز هویت در روش‌های سنتی هستند. قراردادهای دیجیتالی به‌راحتی می‌توانند مشکلات این‌چنینی را از بین ببرند و هم‌چنین امنیت معاملات را تأمین کنند.

سخن پایانی

با روی کار آمدن مفهوم قرارداد هوشمند انقلابی شگرف در عصر دیجیتال روی داد که توانست مسئله اعتماد را در قراردادها به‌طور کامل حل کند، زیرا قراردادهای دیجیتالی بسیار صریح و شفاف تمام شرایط لازم برای انجام معامله را شرح داده‌اند که امکان تقلب و فسخ یک‌طرفه در آن ازبین رفته‌است. به نظر شما برجسته‌ترین ویژگی قراردادهای هوشمند چیست؟

کد خبر: ۲۱۰٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha