۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
احتمال کاهش۵۰ درصدی برداشت گندم گلستان| قطعی برق چاه های کشاورزی باعث خسارت شد
دبیرخانه کشاورز گلستان: 

احتمال کاهش۵۰ درصدی برداشت گندم گلستان| قطعی برق چاه های کشاورزی باعث خسارت شد

گرگان-ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه امسال بارش ها برای محصولات دیم مناسب نبوده، گفت: گرانی سوخت گازوئیل و قطعی برق چاه های کشاورزی امکان برداشت گندم امسال را ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بین ۲۵ تا ۷۵ درصد کشت آبی نیز خسارت دیده و اگر به همین مقدار کشت آبی رسیدگی نشود هم امیدی به آینده زراعت پاییزه امسال نداریم.

دبیر خانه کشاورز گلستان تصریح کرد: در سال جاری پاییز بسیار خشک و زمستان بسیار کم بارشی داشتیم و خسارت بسیار زیادی در اراضی گندم، جو و کلزا و سایر محصولات دیگر داشته و داریم.

ایمانی ادامه داد: در زمان آبیاری پاییزه به بحران گاز برخورد کردیم که شش ساعت در روز یعنی از ۱۱ صبح تا پنج بعدازظهر برق چاه های کشاورزی قطع شد و به این ترتیب امکان آبیاری مزارع وجود نداشت.

وی افزود: سوخت برای چاه های دیزل به میزان کافی نبود و کشاورز سوخت را لیتری چهار تا پنج هزار تومان به صورت آزاد تهیه کرده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان تصریح کرد: هیچ سوختی برای چاه های دیزل و گازوئیلی در نظر گرفته نشده به همین خاطر در فصل پاییز و زمستان سهمیه ای برای سوخت این چاه ها نداریم.
ایمانی تاکید کرد: باید مدیریت ارشد استان و اداراتی که با کشاورزی در این موضوع ارتباط دارند مثل شرکت آب منطقه ای،فرآورده های نفتی و سازمان جهاد کشاورزی تدبیری کنند.

وی با بیان اینکه شرایط کشاورزی گلستان بحرانی است، گفت: اقتصاد بخش اعظمی از مردم گلستان به صورت مستقیم به کشاورزی وابسته است و برای انجام مراحل اداری و تهیه سوخت حدود شش ماه و بیشتر زمان نیاز است.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: برای اینکه بتوانیم بخشی از محصولات پاییزه استان را نجات دهیم باید تصمیم سریع و قاطع گرفته شود تا سوخت کشاورزان در رابطه با آبیاری تامین شود.
ایمانی با بیان اینکه وضعیت نامطلوب کشاورزی اقتصاد استان را تهدید کرده، گفت: اگر با همین روال پیش برویم نمی توانیم ۵۰ درصد گندم سال گذشته را نیز برداشت کنیم.

دبیرخانه کشاورز گلستان تصریح کرد: پرداخت وام به کشاورزان و یا وام های کم بهره با پرداخت دراز مدت و یا کمک های بلاعوض می تواند به کشاورزان کمک کند تا بخشی از خسارات وارده را جبران کند.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha