۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
بنزین یکی از ۳ شاخص اصلی تعیین قیمت در ایران است| مصرف را نمی توان با گران کردن بنزین کنترل کرد
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

بنزین یکی از ۳ شاخص اصلی تعیین قیمت در ایران است| مصرف را نمی توان با گران کردن بنزین کنترل کرد

بهروزی فر کارشناس انرژی با بیان اینکه مصرف بنزین را نمی توان با گرانی کاهش داد، گفت: بنزین یکی از ۳ شاخص اصلی رشد قیمت ها و نرخ تورم در اقتصاد ایران است که موجی تورمی شدیدی در کشور ایجاد می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با نزدیک شدن به نوروز نگرانی ها درباره تامین بنزین هم بیشتر شده است. هرچند که دولت اعلام کرده که برنامه ای برای گرانی بنزین ندارد اما مسئولین وزارت نفت همواره تغییر قیمت را دوای مصرف بالا در کشور می دانند. اما بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی خیلی گفته های مسئولین را قبول ندارند. مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در گفتگو با بازار می گوید: نگاهی به تغییرات قیمتی در سال های گذشته نشان می دهد که مصرف بنزین به تنهایی با افزایش قیمت کنترل نمی شود. اگر قرار است که مصرف بنزین را کاهش دهیم باید به دنبال تولید خودروهای استانداد با مصرف استاندارد بوده و شرایط را برای واردات خودروهای هیبریدی تسهیل کنیم.

او با بیان اینکه افزایش مصرف به تنهایی موج تورمی شدیدی در جامعه ایجاد خواهد کرد، گفت: ما حتی تجربه ۷ برابر شدن قیمت بنزین در دولت احمدی نژاد را داریم. در آن سال ها بهای بنزین از ۱۰۰ به ۷۰۰ تومان رسید و اتفاقا به فوب خلیح فارس هم نزدیک بود. اما شاهد بودیم که مصرف مردم تنها به مدت ۲ ماه روند کاهشی گرفت. بعد از آن به دلیل تاثیر این تغییر قیمت بر بهای سایر کالاها و افزایش نرخ تورم، در عمل باز هم نرخ بنزین بی ارزش به نظر می آمد و مصرف دوباره صعودی شد.

بهروزی فر افزود: حتی رشد ۷ برابری قیمت هم هم نتوانست مانع مصرف بالا در کشور شود. ضمن اینکه با توجه به شرایط اقتصادی عموم مردم اینکه بخواهند قیمت را به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسانند، چیزی شبیه به فاجعه است.

کارشناس موسسه مطالعات انرژی ادامه داد: در کشور ما ارز، طلا و بنزین شاخص قیمت بوده و به محض تغییر قیمت هر کدام از این عوامل شاهد رشد قیمت ها در کشور هستیم.

او ادامه داد: سوال من این است که چند درصد اقتصاد ما دلاری است که به محض افزایش قیمت ارز، موجی از گرانی در کشور راه می افتد. در هفته های گذشته شاهد بودیم که از کرایه ماشین گرفته تا محصولاتی که کف خیابان توسط دستفروش ها فروخته می شود، به دلیل گرانی دلار افزایش قیمت داشتند.

به گفته این کارشناس انرژی،در زمان ریاست جمهوری خاتمی مجلس تصویب کرد که هر سال ۲۰ درصد به قیمت بنزین اضافه شود و متناسب با قیمت بنزین افزایش تورم هم داشتیم. هر سال همه مردم انتظار داشتند با افزایش قیمت بنزین شاهد افزایش تورم باشیم. ما این را دیکته کردیم که قیمت بنزین شاخص تورم است. اینکه فکر کنیم افزایش قیمت بنزین تاثیری بر تورم ندارد، افسانه است.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha