۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
قوانین و مقررات حوزه اقتصادی باید متناسب با شرایط روز باشد
رئیس قوه قضاییه:

قوانین و مقررات حوزه اقتصادی باید متناسب با شرایط روز باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: قوانین و مقررات حوزه اقتصادی باید متناسب با شرایط روز کشور باشد و فعالان اقتصادی می‌توانند در زمینه تدوین این قوانین و مقررات، قوا و دستگاه‌های ذی‌ربط را یاری کنند.

به گزارش بازار به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با تولیدکنندگان، اصناف و کارآفرینان استان اصفهان افزود: امروز من مسائل و مشکلات شما را شنیدم و باید در جهت رفع آن‌ها اقدامات مقتضی را انجام دهم و چنانچه به این مسائل ترتیب اثر ندهم نزد خداوند و شما مدیون می‌باشم.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: همانطور که اشاره کردید، بسیاری از مسائلی که در این جلسه طرح گردید، مستقیما مربوط به قوه قضاییه نمی‌شود، اما من به عنوان مسئول یکی از قوا تلاش خواهم کرد در جلسات و نشست‌های شوراهای عالی و مجامع، مسائل و مشکلات شما را نزد مقامات سایر قوا مطرح کنم و با تعامل با آنها، در راستای رفع این مسائل گام برداریم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در هر کشور و مجموعه‌ای، استان اصفهان را استانی پرظرفیت از لحاظ نیروی انسانی کارآمد دانست و گفت: ما در مقوله کشف، حفظ، صیانت و ارتقاء نیروی انسانی، در کشور خلأ داریم؛ این یکی از دغدغه‌های من است که با چه سازوکاری به کشف و صیانت و ارتقاء نیروی انسانی مبادرت بورزیم و آن فردی را که احیانا مرتکب خطا و عیب و آسیب می‌شود را علاج کنیم؛ نباید یک نیروی انسانی را که مرتکب خطا یا دچار عیب می‌شود را حذف کرد.

قاضی‌القضات ادامه داد: باید میان فردی که خطا و اشتباه می‌کند یا زمین می‌خورد با فردی که ظالم است و قصد فساد دارد تفکیک قائل شد؛ این دو مقوله در نوع برخورد، اصلاح و پیشگیری تفاوت دارند؛ هر صنف و تشکیلاتی بهتر از هر مجموعه دیگری می‌تواند میان این دو مقوله فوق‌الذکر در درون صنف خود تفکیک قائل شود و به حمایت از عضو خطاکار یا زمین‌خورده خود بپردازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دشمن امروز می‌خواهد از طریق مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی ما را تحت تاثیر قرار دهد و امنیت کشور و آرامش مردم را بر هم بزند؛ لذا توجه به مقوله اقتصاد، یک امر لازم است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به عفو اخیر صادر شده از جانب مقام معظم رهبری در قبال تعداد قابل توجهی از زندانیان و محکومان واجد شرایط گفت: در قضیه اغتشاشات اخیر، دشمن به‌گونه‌ای القاء کرد که امری اشتباه به یکسری افراد مشتبه شد و آنان را به خطا انداخت؛ لذا مقام معظم رهبری با عنایتی که در این قضیه فرمودند، بخش زیادی از نقشه دشمن را خنثی کردند و فرمان عفو تعداد قابل توجهی از محکومان و زندانیان واجد شرایط از جمله دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر را صادر کردند؛ شاید برخی بگویند افراد آزادشده ممکن است دوباره مرتکب خطا و اشتباه شوند؛ اما باید در این فقره توجه داشت که بحث بر سر آن است که این افراد در آن مقطع زمانی در نتیجه القائات مسموم دشمن، به خطا و اشتباه افتادند و با عفوی که شامل آن‌ها شد، امید پیدا کردند و زندگی آینده‌شان از بسیاری از مشکلات و تبعات، رهایی یافت.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: باید در کشور به این باور برسیم که تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم و تا آنجا که ممکن است واگذاری امور به مردم را تسهیل گردانیم.

رئیس دستگاه قضاه با اشاره به لوازم توجه ویژه به مقوله اقتصادی در کشور گفت: باید قوانین و مقررات ما در حوزه مسائل اقتصادی، متناسب با شرایط روز کشور باشد؛ شما فعالان اقتصادی در صنف‌های مختلف می‌توانید در امر تدوین قوانین و مقررات متناسب با شرایط روز کشور، قوا و دستگاه‌های ذی‌ربط را یاری رسانید.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: همچنین شما فعالان اقتصادی در صنف‌ها و اتحادیه‌های مختلف باید در زمینه افزایش و ارتقاء آگاهی‌های مردم در حوزه مسائل اقتصادی، تلاش‌ها و اقدامات بیشتری را ترتیب دهید؛ ما نیز در قوه قضاییه یکی از وظایفمان، افزایش و ارتقاء آگاهی‌های حقوقی و قضایی مردم است که در این زمینه آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم به مسئولیت خود عمل کنیم و ضروری است که در این مقوله، تلاش بیشتری را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت جامع‌نگری در حوزه مسائل اقتصادی گفت: شما فعالان اقتصادی استان اصفهان در حوزه‌های مختلف، باید جامع‌نگری داشته باشید و همه مسائل را با هم ببینید و جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی مستمر و به دور از تشریفات داشته باشید تا در راستای رفع مسائل و مشکلات اقتصادی استان اصفهان به هم‌افزایی دست پیدا کنید.
رئیس قوه قضاییه گفت: ما در دستگاه قضایی در صدد آن هستیم که از تولید و تولیدکنندگان و فعالان سالم اقتصادی، حمایت همه‌جانبه به عمل آوریم و امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور تامین کنیم؛ شما فعالان اقتصادی نیز در این زمینه می‌توانید ما را یاری کنید.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «رضا مرتضوی» استاندار اصفهان در سخنانی به بیان ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی این استان پرداخت و گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا مسئولان استانی بتوانند مشکلات واحدهای تولیدی استان متبوع خود را به صورت مستقیم به تهران منتقل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در یک سال گذشته ۹۷ واحد تولیدی استان اصفهان که دارای مشکلات مختلفی بودند، در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های قضایی به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرکل صمت استان اصفهان نیز در این جلسه، ضمن تقدیر از عملکرد مجموعه قضایی استان اصفهان در حمایت از واحدهای تولیدی، خواستار استمرار و ادامه این حمایت‌ها در پایتخت شد و گفت: صحبت مشترک تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی آن است که حل مشکلات کارآفرینان و فعالان اقتصادی، نیازمند اتخاذ تصمیمات عاجل و فراقوه‌ای است.

نماینده صنایع نساجی استان اصفهان نیز با بیان اینکه واردات بی‌رویه و قاچاق، در حال آسیب‌رسانی جدی به صنعت نساجی کشور است، خواستار رسیدگی دستگاه قضا به ترک‌فعل‌های مسئولان حوزه اقتصادی کشور و تشکیل یک کارگروه از سوی قوه قضاییه برای آسیب‌شناسی پرونده‌های قضایی فعالان اقتصادی شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: طی یکی دو سال گذشته، نگاه مسئولان قضایی استان اصفهان به تولیدکنندگان، کارآفرینان و اصناف استان اصفهان یک نگاه مثبت بوده و کمتر کسی با مراجعه به این سیستم، ناراضی بازگشته است.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات صنایع فولادی گفت: چرا به محض آنکه گاز در کشور با محدودیت روبرو می‌شود، در اولین اقدام گاز صنایع فولادی بسته می‌شود؟ مسئولان باید به هنگام بستن گاز صنایع فولادی به مواردی نظیر ضرر سرمایه‌گذاران در بورس و لطمه خوردن به صادرات کشور توجه کافی داشته باشند.

نماینده یکی از شرکت‌های نفتی استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های نفتی و صنعتی تحریم‌های ظالمانه دشمنان را به خوبی مدیریت کرده‌اند، اما برخی مسائل داخلی که در نتیجه بعضی تصمیمات به وجود آمده، مشکلات بسیار زیادی را برای این شرکت‌ها به‌وجود آورده است.

نماینده اتحادیه دامداران استان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به سهم قابل توجه این استان در تامین امنیت غذایی کشور گفت: باید در زمینه آب مصرفی واحدهای دامداری، مساعدت وهمکاری بیشتری از ناحیه مسئولان مربوطه صورت گیرد.

نماینده گلخانه‌داران استان اصفهان در این جلسه خواستار اتخاذ تمهیدات مقتضی از سوی مسئولان مربوطه در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی شد و گفت: ما از رئیس قوه قضاییه سپاسگزاریم که با وجود آنکه ۹۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به بخش اجرایی کشور است، اما ایشان به میان تولیدکنندگان آمدند تا مشکلات‌شان را بشنوند و در تعامل با سران دو قوه دیگر، تمهیدات لازم را برای رفع این مشکلات اتخاذ کنند.

خواستار اتخاذ تمهیدات مقتضی از سوی مسئولان مربوطه در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی شد.

نماینده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان نیز در این جلسه ضمن ارائه پیشنهاداتی در خصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: باید در بخش دانش‌بنیان کشور قوانینی باثبات مصوب و اجرایی شوند.

معاون امور حمل و نقل استان اصفهان نیز در این جلسه خواستار ایجاد بخشی در قوه قضاییه به‌منظور تقویت ارتباط فعالان و مسئولان حوزه حمل و نقل کشور با دستگاه قضا شد و افزود: تمام صنوف به حمل و نقل نیاز دارند، اما متاسفانه حوزه حمل و نقل آنگونه که باید و شاید از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز با بیان اینکه اصفهان تنها استان کشور است که بیشترین واحد تولیدی نسبت به جمعیت را دارد، خواستار توجه ویژه مسئولان به سرمایه در گردش و تسهیل در امر تهیه مواد اولیه اصناف شد.

فعال حوزه گردشگری استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: استان اصفهان با دارا بودن ۲ هزار و ۸۰۰ بنای تاریخی، رتبه نهم شهرهای تاریخی دنیا را در اختیار دارد، اما متاسفانه از سوی مسئولان کمترین توجهات به حوزه گردشگری این استان می‌شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha