۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
ایجاد بنادر خشک در غرب و ۲ استان کشور| افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مسیرهای ریلی برای جابجایی مسافر
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ایجاد بنادر خشک در غرب و ۲ استان کشور| افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مسیرهای ریلی برای جابجایی مسافر

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در غرب و دو استان کشور ایجاد بنادر خشک در حال پیگیری است‌ گفت: بندر خشک ریلی تهران به عنوان بزرگترین بندر خشک در مرکز کشور زمان حمل کالا را کاهش می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فاز اول بندر خشک ریلی تهران امروز در حالی با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید که وزارت راه و شهرسازی طبق گفته مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه پی گیر ایجاد بنادر خشک در غرب و دو استان کشور است.

بندر خشک ریلی تهران(آپرین) با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین المللی و ریلی شرق - غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن افتتاح شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ‌در این مراسم با بیان اینکه امروز بزرگترین بندر خشک در مرکز کشور به بهره‌برداری رسید گفت: برای بهره برداری از بندر خشک تهران اقدامات متنوعی انجام شد تا تکمیل شود. چرا که معتقد هستیم پایتخت تا پیش از این از وجود چنین بندری محروم بود.

او ادامه داد: برای بالا بردن سرعت حمل کالا و کاهش انتظار برای حمل اجرای این پروژه در اولویت قرار گرفت و به سرعت تکمیل شد. این پروژه برای منطقه دستاوردهای زیادی دارد. بنابراین کاهش زمان حمل کالا و انتظار برای حمل از مزیت‌های اجرای بندر خشک ریلی تهران است.

توسعه بنادر خشک در کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است به طوریکه در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان و همچنین غرب کشور ایجاد بنادر خشک در حال پیگیری است‌

بذرپاش با اشاره به اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری یک‌ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینی به وسعت ۵۵ هکتار اجرا شده است ادامه داد: توسعه بنادر خشک در کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است به طوریکه در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان و همچنین غرب کشور ایجاد بنادر خشک در حال پیگیری است‌. به هر صورت فعالیت گمرک بندر خشک آپرین از امروز آغاز و این بند عملا وارد مدار خدمات‌ رسانی شده است.

برای نوروز ۱۴۰۲ ‌ظرفیت ناوگان در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش یابد که خوشبختانه هم این اتفاق افتاده است. اما به هر حال بابد اذعان کرد که ظرفیت ناوگان ریلی محدود و تقاضا زیاد است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که تهیه بلیت قطار علیرغم آغاز پیش فروش هنوز مشکلاتی دارد و مسافران در تهیه آن به مشکلاتی برخورده اند گفت: تلاش ما این است که برای نوروز ۱۴۰۲ ‌ظرفیت ناوگان در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش یابد که خوشبختانه هم این اتفاق افتاده است. اما به هر حال بابد اذعان کرد که ظرفیت ناوگان ریلی محدود و تقاضا زیاد است.

قرار است حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور از طریق خطوط ریلی به بندر خشک آپرین منتقل و با انجام کارهای گمرکی، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد

با آغاز به کار بندر خشک آپرین در قلب کشور ( جنوب غربی پایتخت ) ضمن دسترسی آسان تر استان‌های صنعتی مرکزی به کالاهای مورد نیاز، هزینه نگهداری بار در کشتی‌های و انبارهای مبادی ورودی کشور کاهش یافته و پویایی در تولید اتفاق می‌افتد. قرار است حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور از طریق خطوط ریلی به بندر خشک آپرین منتقل و با انجام کارهای گمرکی، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.

در بندر خشک آپرین که به عنوان نخستین بندر خشک کشور محسوب می‌شود در راستای اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور  و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شده، قرار است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود.

با ساخت و بهره برداری از بندر خشک‌ آپرین بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید و تسریع در عملیات ترخیص و ورود کالا به کشور برداشته می‌شود.

کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا را می‌توان از دیگر مزایای بهره‌برداری از بندر خشک آپرین نام برد که قرار بود در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فاز نخست این بندر به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت نزدیک به بیش از ۲۰ ماه هنوز این امر محقق نشده است.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha