۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
ریسک اعتماد به قالیشوئی‌های بی‌مجوز؛ سرقت در کمین قالی‌ها| جدیدترین قیمت‌های شست و شو
رئیس اتحادیه قالی‌شویی‌های یزد مطرح کرد:

ریسک اعتماد به قالیشوئی‌های بی‌مجوز؛ سرقت در کمین قالی‌ها| جدیدترین قیمت‌های شست و شو

یزد- شستشوی فرش از رسوم خانه تکانی شب عید است و این اتفاق مدت‌هاست که اغلب توسط قالیشوئی‌ها رقم می‌خورد اما سپردن قالی به قالیشوئی‌ها نیز الزاماتی دارد که اگر رعایت نشود، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

بازار، گروه استان‌ها: شستن فرش سنت دیرینه ایرانیان در استقبال از بهار و آغاز سال نو است، گرچه شور قالیشوئی سنتی که توسط اعضای خانواده در منزل و یا مسیر آب صورت می گرفت اکنون از بین رفته و در سطح شهر نیز کمتر رنگ و بوئی از آن به چشم می خورد اما مردم فرش های خود را به رسم دیرینه در واپسین روزهای سال به قالیشوئی می دهند و به پیشواز نوروز می روند.

به همین بهانه با علیرضا نیکخواه، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست باف و قالی شوئی های یزد به گفت‌وگو نشسته ایم.

* وضعیت قالیشوئی‌های مجوزدار یزد چگونه است؟

اکنون ۶۲ واحد قالیشوئی دارای مجوز در سطح شهر یزد فعال هستند که برخی از این واحدها در روزهای پایانی سال برای ارائه خدمات مطلوب و تحویل به موقع فرش های مردم شبانه روزی فعالیت می کنند.

شستشوی اصولی فرش باعث افزایش عمر مفید آن می شود بنابراین مردم برای شستشوی فرش به قالیشویی‌های مجوزدار مراجعه کنند، چرا که برخی از افراد سودجو که مجوزی هم ندارند از بازار داغ قالیشوئی در روزهای پایانی سال سوء استفاده می کنند.

ریسک سپردن قالی به قالیشوئی‌های بی‌مجوز |سرقت در کمین قالی‌ها

برخی افراد سودجویی که بدون مجوز فعالیت می کنند، به ضوابط قانونی نیز پایبند نیستند و مردم در مراجعه به این افراد یا سپردن فرش به واحدهای قالیشوئی بدون مجوز با دو خطر روبه‌رو هستند.

اولین خطر مراجعه مردم به واحدهای قالیشوئی بدون مجوز این است که این امکان وجود دارد که قالیشوئی‌های بدون مجوز از مردم سوء استفاده و فرش را سرقت می‌کنند بدون آنکه رد و یا نشانی از خود به جای بگذارند.

* سابقه سرقت فرش توسط این واحدها در گذشته وجود داشته؟

سال‌های گذشته سرقت فرش و اتفاقات مشابه آن توسط واحدهای بدون مجوز رخ داده و موارد متعددی در سال های پیش وجود داشته که مردم فرش را برای شستشو به افراد سودجو و بدون مجوز سپرده اند و آنان بدون آنکه از خود آدرسی به جای گذاشته باشند، فرش را به سرقت برده اند.

افزایش قیمت انواع مختلف فرش که ناشی از وضعیت اقتصادی کنونی جامعه است، شرایط را برای سودجوئی و سرقت بیش از گذشته فراهم کرده است.

* اتحادیه قالیشوئی‌ها چه نظارتی بر تبلیغات فضای مجازی دارد؟

اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و قالیشوئی ها هیچ گونه کنترل و نظارتی بر تبلیغ شستن فرش در فضای مجازی و حتی در برنامه هایی مثل دیوار و شیپور ندارد.

اتحادیه به‌رغم درخواست و نامه نگاری متعدد اما تاکنون نتوانسته بر این تبلیغات نظارت و کنترل داشته باشد.

در شرایط فعلی افراد می توانند آگهی های خود را بدون مجوز از اتحادیه در برنامه هائی نظیر دیوار و شیپور ثبت و مشتری جذب کنند که به طور قطع زمینه ای مناسب برای سودجوئی از مردم است.

ریسک سپردن قالی به قالیشوئی‌های بی‌مجوز |سرقت در کمین قالی‌ها

پیام های کوتاه تبلیغاتی مبنی بر شستشوی فرش که در روزهای پایانی سال به صورت انبوه برای تلفن های همراه مردم بدون نظارت این اتحادیه ارسال می شود نیز بدون هماهنگی با اتحادیه انجام می شود.

در عین حال اتحادیه با شهرداری و سایر بخش های شهری هماهنگ است و تنها واحدهای مجوز دار مجاز به تبلیغ در سطح شهر یزد هستند بنابراین مردم می توانند به تبلیغات شستشوی فرش در فضای شهری اعتماد کنند.

* و دومین خطر چیست؟

دومین خطر سپردن فرش به قالیشوئی های بدون مجوز، عدم شستشوی اصولی فرش است، اگر فرش سرقت نشود، این امکان وجود دارد که فرش بدون ضدعفونی و همراه با میکروب و آلودگی بازگردانده شود و یا اینکه خسارت های جبران ناپذیری به فرش وارد شود.

اکنون برخی افراد سودجو از طریق فضای مجازی مشتری جذب و درباغ و محیط های مشابه به صورت غیراصولی به شستشوی فرش می پردازند بنابراین مردم باید بیشتر مراقب این افراد باشند.

* راهی برای استعلام مجوز توسط مردم وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد و مردم می توانند برای استعلام واحدهای قالیشوئی دارای مجوز با شماره ۱۱۸ و یا اتحادیه به شماره ۳۶۲۶۱۴۹۲ تماس بگیرند.

با هماهنگی که بین این اتحادیه با شرکت مخابرات صورت پذیرفته است، شماره تلفن واحدهای قالیشوئی مجوزدار در سامانه ۱۱۸ موجود است و شماره واحدهای بدون مجوز در این سامانه درج نمی‌شود.

* نرخ‌های جدید برای قالیشوئی اعلام شده است؟

واحدهای قالیشوئی برای شست و شوی هر یک متر فرش ماشینی ۱۲ متری مبلغ ۱۶ هزار تومان و هر یک متر فرش ۱۵ متری مبلغ ۲۰ هزار تومان دریافت می کنند.

این نرخ ها در اسفند به واحدهای صنفی اعلام شده و اکنون بین ۹۵ تا ۹۶ درصد از واحدهای قالیشوئی نرخ های جدید را رعایت می کنند و با تعداد اندکی از واحدهای متخلف برخورد شده است.

مردم می‌توانند هرگونه گران‌فروشی را با سامانه ۱۲۴ و اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و قالیشویان در میان بگذارند و بازرسان اتحادیه نیز در روزهای پایانی سال به صورت شبانه روزی بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت دارند.

کد خبر: ۲۱۰٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha