۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
«گرانی» و «تورم» مهمان ناخوانده کرمانی‌ها| سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود
گزارش بازار؛

«گرانی» و «تورم» مهمان ناخوانده کرمانی‌ها| سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود

کرمان- سایه سنگین «گرانی» و «تورم» بر معیشت و اقتصاد خانواده‌ها چنان زیاد است که روز به روز سفره‌های آن‌ها کوچکتر شده و برای خرید نیازمندی‌هایشان مجبور به اولویت‌بندی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: شیب تند افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی چنان معیشت را بر مردم سخت کرده که هر روز شاهد کوچک تر شدن سفره آنها هستیم. مردم این روزها مجبورند خریدهایشان را اولویت بندی کرده و فقط کالاهای اساسی و مورد نیازشان را تهیه کنند. وضعیت گرانی و تورم به حدی است که حقوق بگیران هم هنوز چند روز از واریز حقوق به حساب هایشان نگذشته؛ باید کاسه چه کنم، چه کنم در دست بگیرند و برای گذران مابقی روزهای ماه نگران و سرگردان باشند.

حالا هم در حالی در آستانه عید نوروز قرار داریم که بازارها مانند سال های گذشته پررونق نیست و مردم بر روی خیلی از خواسته ها و نیازهایشان خط کشیده اند چرا که قدرت خرید ندارند. بازار عید در حالی سوت و کور است که کسبه هم از این وضعیت ناراضی اند چرا که اگر مشتری هم وارد مغازه آن ها شود بعد از اطلاع از قیمت ها، بدون انجام خرید یا با یک خرید حداقلی آنجا را ترک می کند.

اما در همین وضعیت نابسامان اقتصادی هم متاسفانه برخی کسبه دست به گرانفروشی می زنند و گاهی شاهد تفاوت قیمت یک کالا در مغازه های مناطق مختلف شهر کرمان هستیم که طبق گفته قرار است نظارت های از سوی دستگاه های متولی در این زمینه افزایش یابد.

سایه گرانی بر بازار سوت و کور شب عید

مریم یکی از مغازه داران کرمانی به بازار گفت: به مدت ۱۴ سال در این حوزه فعالیت دارم. نظارت بر اصناف در طول سال انجام می شود اما این مساله در روزهای پایانی سال بیشتر می شود.

وی در خصوص چرایی تفاوت قیمت ها گفت: این مساله به این بستگی دارد که از چه کسی جنس را خریداری کنیم؛ ممکن است یک فرد خریدش را به صورت نقدی انجام دهد و فرد دیگر اجناس مغازه اش را با چک خریداری کند. یا مثلا کرایه مغازه و... در قیمت گذاری ها موثر است.

این فروشنده کرمانی اظهار کرد: برخی کسبه اجناس قدیمی و فروخته نشده را در شب عید با قیمت بالاتر به مردم می فروشد. باید یک حد و میزانی برای قیمت گذاری وجود داشته باشد که مردم برای خرید دچار مشکل نشوند.

وی گفت: برای افرادی که گران فروشی می کنند یک جریمه در نظر گرفته می شود که بازدارنده نیست و فرد خاطی مجددا این کار را تکرار می کند؛ باید نظارت ها تشدید شود و مردم هم در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند. مردم و مسئولان باید با همکاری از این قبیل اقدامات جلوگیری کنند.

تورم افسارگسیخته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ مشتری برای خرید وارد مغازه می شود اما بعد از مشاهده قیمت ها مغازه را ترک می کند

این فروشنده کرمانی با اشاره به کاهش مشتریانش نسبت به سال های گذشته گفت: تورم افسارگسیخته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ مشتری برای خرید وارد مغازه می شود اما بعد از مشاهده قیمت ها مغازه را ترک می کند.

بهراد یکی دیگر از کسبه های کرمان در گفتگو با بازار نظارت ها را ضعیف دانست و اظهار کرد: باید نظارت ها به ویژه در روزهای نزدیک به عید نوروز افزایش پیدا کند تا کالا با کیفیت مطلوب به دست خریدار برسد.

وی با انتقاد از وضعیت قیمت ها گفت: به عنوان مثال در زمینه لباس جنس های بی کیفیت با قیمت های متفاوت در سطح شهر وجود دارد و هیچ کس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

این کسبه کرمانی با اشاره به اینکه این وضعیت در خصوص آجیل هم صدق می کند، افزود: برخی فروشندگان جنس های مانده و قدیمی را با قیمت امروز به خریدار عرضه می کند.

وی گفت: در گذشته در نمایشگاه های جنس های با کیفیت مطلوب ارائه می شد و اصناف و تعزیرات حکومتی هم نظارت می کرد متاسفانه در حال حاضر این نمایشگاه بسیار کم شده است. برگزاری این نمایشگاه ها تا حدی بازار قبضه شده در دست یک عده را می شکست و آن ها هم مجبور می شدند همراه بازار شوند.

مهسا یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: من و همسرم هر دو کارمند هستیم و دو فرزند هم داریم. با وجود اینکه هر دوی ما حقوق بگیر هستیم اما در همان روزهای ابتدایی ماه دچار مشکل اقتصادی می شویم و مجبوریم با ملاحظه خرج کنیم. الان هم که در آستانه سال جدید هستیم فرزندانمان لباس و کفش و... می خواهند اما مجبوریم ابتدا خورد و خوراک خانه را تامین کرده اگر چیزی باقی ماند برای بچه ها خرید کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان باید برای این وضعیت کاری بکنند و به مشکلات اقتصادی مردم جدی تر رسیدگی کنند.

تشدید برخورد با گرانفروشان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با تشریح وظایف سازمان ها اظهار کرد: اداره کل تعزیرات حکومتی متولی رسیدگی به تخلفات اقتصادی است. دستگاه های دیگری که متولی تولید، تامین، تنظیم برنامه ریزی، بازرسی و نظارت بر بخشی از کالاها است، سازمان جهاد کشاورزی می باشد. متولی مابقی کالاها سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

ارسلان میری ادامه داد: در بحث دارو و مسائل مرتبط با این حوزه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی تعیین شده است. در زمینه فرآورده های خام لبنی از حیث سلامتشان سازمان دامپزشکی متولی است.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از صنوف دارای یک اتحادیه هستند که مجموعه آنها تشکلی به نام اتاق اصناف را شکل می دهند، افزود: اتاق اصناف متولی بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی توسط اتحادیه های ذیربط است. تشکیل پرونده، بازرسی و نظارت بر بازار بر عهده آنهاست اما تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی است.

میری عنوان کرد: مانند محاکم که به جرائم رسیدگی می کنند، تعزیرات حکومتی به بحث تخلفات اقتصادی رسیدگی می کند. بازرسی و نظارت بر عهده ما نیست اما ما به فراخور مناسبت ها (ایام عید نوروز، بازگشایی مدارس، ماه رمضان، ماه محرم و...) گشت های مشترک با دستگاه های گفته شده و نیروی انتظامی و سایر مراجع تشکیل می دهیم و برای ناظران و متخلفانی که متجری هستند در سر صحنه اعمال قانون انجام می شود.

وی در خصوص بازدارندگی جریمه ها گفت: اکثر جریمه ها در سال جاری تعدیل شده اند و از ابتدای سال جاری با تصمیمات سران سه قوه شاهد تغییراتی در این زمینه هستیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تشریح کرد: در گذشته اگر کسی در مرتبه اول مرتکب گران فروشی می شد دو برابر میزان گران فروشی جریمه می شد اما از ابتدای سال جاری این رقم به دو ضربدر ۵ شده است یعنی فرد خاطی ۱۰ برابر میزان گرانفروشی مجازات می شود.

میری گفت: به عنوان مثال اگر فردی مرتکب عدم درج قیمت می شد حداکثر ۲۶۰ هزار تومان جریمه می شد که در حال حاضر این رقم به مرز ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

جریمه به تنهایی کارساز نیست

وی جریمه را به تنهایی کارساز ندانست و افزود: ما باید پیش بینی و پیشگیری کرده و عواملی که موجب افزایش قیمت ها می شود را واکاوی و بررسی کنیم و مشخص شود چه عواملی مربوط به داخل و چه عواملی مربوط به خارج از کشور است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان عنوان کرد: ما در یک دنیایی که مجموعه ای از کشورهایی که برخی از آنها رتبه اول تولید در برخی از کالاها را دارا هستند، حضور داریم. کشور ما با یکسری تحریم ها روبرو بوده و تولید کننده هم با افزایش مواد اولیه مواجه است. گرانی مواد و مصالح تولید باعث افزایش قیمت ها می شود.

وی با اشاره به تفاوت گرانی با گرانفروشی افزود: مجموعه دستگاه های نظارتی و بازرسی با بحث گرانفروشی مقابله می کنند اما باید در زمینه گرانی دستگاه های متولی تولید و تامین مسائل این حوزه را رصد کرده و راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات بیابند.

بنده به عنوان یک شهروند، متصدی و مسئول از مسائلی که امروز مردم با آن مواجه هستند، ناراضی ام؛ باید متولیان امر و دستگاه هایی که در مرکز هستند در زمینه تغییرات قیمتی مکرری که رخ می دهد، چاره اندیشی داشته باشند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان ادامه داد: بنده به عنوان یک شهروند، متصدی و مسئول از مسائلی که امروز مردم با آن مواجه هستند، ناراضی ام؛ باید متولیان امر و دستگاه هایی که در مرکز هستند در زمینه تغییرات قیمتی مکرری که رخ می دهد، چاره اندیشی داشته باشند. ما شرمنده مردم هستیم و به عنوان یک مسئول از مردم عذرخواهی می کنم که نتوانستیم این موارد را آنچنان که شاید و باید حل و فصل کنیم.

هشدار؛ کرکره واحدهای صنفی متخلف را پایین می آوریم

میری گفت: برخوردها بر اساس قانون و مراتب تشدید می شود. برخی تخلفات در صورت تکرار در مرتبه سوم، تعطیلی واحد متخلف را هم در پی خواهد داشت. گرانفروشی، احتکار، کم فروشی، تلقب (کیفی)، عدم رعایت مقررات بهداشتی که منجر به سلب سلامت مردم شود، از مصادیق این گونه تخلفات هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی با اشاره به آغاز گشت های مشترک از ۸ اسفند، هشدار داد: به افرادی که قصد سوءاستفاده در این روزها را دارند، تذکر می دهیم که هیچ گونه مماشاتی در این رابطه وجود نخواهد داشت و بلافاصله واحدهای صنفی متخلف متجری در سر صحنه تعطیل می شود. شاید اگر فرد متخلف برای اخذ تعهد مراجعه نکند تعطیلی آن واحد را تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دهیم.

وی گفت: این واحدها با نصب پارچه پلمب می شود. ما می دانیم که اکثر کسبه انسان های منصفی هستند اما آن عده کمی می خواهند به مردم اجحاف کنند و زیاده خواهی دارند، دقت کنند که با شدت و حدت برابر قوانین جاری با آن ها برخورد خواهیم کرد.

میری گفت: از این افراد می خواهم که به دنبال تخلف نروند، جامعه ما از حیث نرخ ها و تحریم ها، و گرانی های موجود ملتهب است؛ اصلا زیبنده و پذیرفتنی نیست در این شرایط عده ای دست به گرانفروشی بزنند. درست است که از بحث قیمت ها ناراضی هستیم اما عده ای تقصیری ندارند و یک عده ای هم از اشتیاق مردم برای خرید سوءاستفاده می کنند.

وی ادامه داد: همه دستگاهها پای کار هستند؛ علاوه بر جهاد کشاورزی، سازمان صمت، دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، نیروی انتظامی، اتاق اصناف در این زمینه دخیل هستند. البته اولویت کار را به اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه داده شده است.

با کمبود نیروی انسانی مواجیهم

مدیر کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تیم های بازرسی سازمان جهاد کشاورزی در کنار تیم های اتاق اصناف در ۱۶ شهرستان شمال استان کرمان کار نظارت را انجام می دهند.

محمد خیراندیش با اشاره به اینکه تیم های نظارتی ما قیمت را کنترل می کنند، افزود: از سال گذشته که نظارت بر محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی سپرده شد با کمبود نیروی انسانی مواجه شده ایم. با این وجود در تمام شهرهای اکیپ های جهاد کشاورزی به صورت مرتب کار نظارت بر بازار را انجام می دهند.

وی اختلاف قیمت در برخی موارد را مربوط به محصولات دانست و گفت: محصولات درجه یک، دو و سه و کیفیت های متفاوت باعث این اختلاف قیمت ها می شود.

در برخی موارد جرائم سنگینی برای افراد متخلفان در نظر گرفته شده است حتی جرائم چند صد میلیونی برای فرد در نظر گرفته شده است که دلیلش نوع و تکرار تخلف بوده است

خیراندیش از تشدید نظارت ها از نیمه اسفندماه خبر داد و افزود: در برخی موارد جرائم سنگینی برای افراد متخلفان در نظر گرفته شده است حتی جرائم چند صد میلیونی برای فرد در نظر گرفته شده است که دلیلش نوع و تکرار تخلف بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه با دو مقوله گرانی و گرانفروشی مواجه هستیم، گفت: بخشی از گرانی متاثر از مسائل جهانی، نرخ ارز و... است و کنترل گرانی دست ما نیست. در زمینه گرانفروشی نظارت ها را انجام داده و در تلاش برای کنترل آن هستیم.

جزئیات تامین کالاهای اساسی برای شب عید در کرمان

خیراندیش در خصوص تامین میوه شب عید عنوان کرد: ۳۰۰ تن سیب خریداری شده که بیش از ۲۰۰ تن ان وارد استان شده و در سردخانه ها نگهداری می شود. احتمالا از ۲۵ اسفند با قیمت پایین تر از نرخ بازار توزیع آغاز می شود.

وی ادامه داد: همچنین ۶۰۰ تن پرتقال در نظر گرفته شده است؛ باید توجه داشت که استان کرمان یکی از تولیدکنندگان پرتقال کشور به شمار می رود. این اقلام با قیمت مناسب به مردم عرضه می شود.

خیراندیش در خصوص مرغ هم گفت: تولید مرغ گرم در استان کرمان نسبتا خوب است و ان شالله با مشکلی مواجه نخواهیم شد. ذخایر مرغ منجمد پشتیبانی امور دام هزار و ۵۰۰ تن است که با قیمت هر کیلو ۵۲ هزار تومان عرضه خواهد شد. در عید هم چنانچه مشکلی پیش آید توزیع انجام می شود و سعی می کنیم که قیمت بالا نرود.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عنوان کرد: در زمینه گوشت قرمز متاسفانه چالش جدی در کل کشور به وجود آمده است. از ۱۰ دی ماه تا اوایل اسفند حدود ۷۲۰ تن گوشت منجمد با قیمت حدود ۱۵۵ هزار تومان توزیع شد. در روزهای منتهی به پایان سال هم حدود ۲۸۸ تن توزیع می شود.

وی با اشاره به تقارن عید نوروز و ماه رمضان و لزوم تامین کالاهای اساسی گفت: ذخایر قابل توجهی در رابطه با برنج و شکر داریم که این کالاها هم زیر قیمت بازار توزیع خواهد شد. تلاش می شود تنظیم بازار در راستای کنترل قیمت ها را انجام دهیم.

«تورم» و «گرانی» دو کلیدواژه ای است که این روزها با زندگی مردم عجین شده است و می طلبد مسئولان هر چه سریعتر در این زمینه چاره اندیشی جدی داشته باشند تا اقتصاد خانواده ها بیشتر از این در معرض خطر قرار نگیرد. البته می طلبد در کنار این مساله مغازه داران هم رعایت شرایط دشوار اقتصادی را کرده و از هر گونه گرانفروشی پرهیز کنند چرا که این مساله در کنار آن که می تواند منجر به جریمه واحد صنفی متخلف شود، زندگی را برای همشهریان دشوارتر می کند.

کد خبر: ۲۱۰٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha