۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
سرگردانی تولید و واردات کشاورزی در نزاع مدیریتی ۲ وزارتخانه
تبعات واگذاری امور کشاورزی به وزارت صمت؛

سرگردانی تولید و واردات کشاورزی در نزاع مدیریتی ۲ وزارتخانه

تقسیم وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت در حالی انجام شد که مخالفان و موافقان بسیاری داشت. مخالفان معتقدند واگذاری امور کشاورزی به وزارتخانه ای که متولی تولید نیست تبعات منفی از جمله واردات بی رویه، عدم تعادل در تولید و عدم ثبات قیمت‌گذاری دارد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: علی خانمحمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در خصوص تبعاتی واگذاری وظایف بخش کشاورزی به وزارت صمت، گفت: یکی از اصلی ترین ایرادات این است که تولید در دست یک وزارتخانه است و عرضه در دست وزارتخانه دیگر است پس نمیتوانند با همدیگر برای ساماندهی بازار برنامه ریزی کنند و همیشه بازار لنگ و سرگردان خواهد بود. چرا که وزارت چهاد متولی تولید است و وزارت صمت برای واردات تصمیم میگیرد، در نتیجه هیچکدام با همدیگر به یک جمع بندی درست نمی رسند و به تبع آن هم تولیدکننده سرگردان میشود و هم وارد کننده و عرضه کننده. از طرف دیگر مصرف کننده همیشه بایستی با استرس های بازار رو به رو شوند یعنی یک روز گرانتر و روز دیگر ارزانتر کالایی را خریداری کند.

خانمحمدی افزود: مساله بعدی این است که وزارت صمت میخواهد به نوعی بازار را تنظیم کنند و کیفیت هم برایش مهم نیست. به این معنا که تنها هدفش عرضه  محصولات و کالاها است تا در مقابل مسئولین رده بالا آمار بدهند که کارش را انجام داده و بازار اشباع شده است. حال اینکه محصول وارد به بازار چه کیفیتی داشته باشد و اینکه چه موقع وارد شود و چه موقع وارد نشود اهمیتی برای آنها ندارد و این دومین مشکلی است که در بازار بوجود می اورد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وقتی بخشی از امور کشاورزی دست وزاتخانه ای غیر از وزارت جهاد کشاورزی است، بحث قدرت خرید مردم، قیمت محصولات، پایداری کشاورزی و همچنین بحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی چندان در اولویت و اهمیت قرار نمی گیرد. به همین دلیل مشکلاتی همچون عدم تعادل در تولید، عدم ثبات قیمت‌گذاری و غیره به وجود می آید.

وقتی بخشی از امور کشاورزی دست وزاتخانه ای غیر از وزارت جهاد کشاورزی است، بحث قدرت خرید مردم، قیمت محصولات، پایداری کشاورزی و همچنین بحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی چندان در اولویت و اهمیت قرار نمی گیرد

ضرورت واگذاری امور تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی
دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم  خاطرنشان کرد: عده‌ای میگویند وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق نبوده است. بله ما هم این موضوع را می پذیریم اما باید توجه داشته باشیم که وزارت جهاد حدود ۴ سال است وارد تنظیم بازار کشاورزی شده و تا بیاید جای خودش را بگیرد و رانتها و دلالی‌هایی که در این بخش وجود دارد را کنار بزند زمان و قدرت زیادی نیاز دارد.

خانمحمدی گفت: با این تفاسیر آرمانهایی که برای جهش تولید، اقتصادی بودن تولید، یا اقتصاد مقاومتی و غیره در نظر گرفته شده همه به قهقرا می‌رود و از بین می‌رود و هیچ نتیجه ای برای پایداری تولید، و کشاورزی پایدار در پی نخواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: اگر وضعیت کشاورزی و محصولات کشاورزی‌مان هم مثل صنعت‌مان بود تا به حال باید صد بار کشور متلاشی می شد اما کشاورزی پایداری کشور و سفره های مردم را نگه داشته است.

کارهای هر حوزه ای باید به صورت تخصصی به افراد سپرده شود
محمدعلی صدیقی، فعال حوزه خرما در خصوص تبعات واگذاری امور کشاورزی به وزارت صمت گفت: ما هرچقدر بحثها را تخصصی تر کنیم بهتر است شاید در بحثهای مدیریتیِ یک مدیریت واحد اشکالی ندارد اما حداقل باید تخصصی‌تر عمل شود.

صدیقی افزود: حتی اگر بخواهیم جهت تعدیل کردن هزینه‌ها ادغامی انجام دهیم در راس هرم  اشکال ندارد اما زیرمجموعه‌ها و معاونت‌ها باید مجزا، تخصصی و پویا باشد در غیر اینصورت در حوزه کشاورزی به ضرر مجموعه تمام می شود و ممکن است مزیت‌ها و نتایجی که انتظار داریم حاصل نشود و حتی در این مقوله افت هم داشته باشیم.

کد خبر: ۲۱٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha