۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
نشست هم‌اندیشی دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان برگزار شد
در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

نشست هم‌اندیشی دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان برگزار شد

دومین نشست هم‌اندیشی دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان با دستور کار بررسی کارگروه‌های تخصصی هفت‌گانه این دبیرخانه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست هم‌اندیشی دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان با دستور کار بررسی کارگروه‌های تخصصی هفت‌گانه این دبیرخانه روز گذشته ۱۳ اسفندماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست تخصصی که جمعی از مدیران، صاحبنظران و دست‌اندرکاران سازمان‌ها و نهادهای همکار با این مرکز و مدیران و کارشناسان این مجموعه حضور داشتند، پیرامون عملکرد کارگروه‌های دبیرخانه صنعتی‌سازی با عناوین کارگروه تنظیم و تدوین پیش‌نویس سند جامع توسعه صنعتی، کارگروه ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب فناوری با مرکز، کارگروه بررسی دستورالعمل‌ها و الزامات موجود و بررسی موانع در اجرای پروژه‌های صنعتی‌سازی، کارگروه تنظیم و تدوین سیلابس درسی رشته عمران (سازه، راه و ترابری، حمل‌ونقل) برای وزارت علوم و تحقیقات، کارگروه تدوین دوره‌های آموزشی صنعتی‌سازی برای ارتقای پایه مهندسان و تکنسین‌ها برای نظام مهندسی و سازمان فنی و حرفه‌ای، کارگروه تولید محتوا و فرهنگ‌سازی در زمینه صنعتی‌سازی و همچنین کارگروه نحوه ایجاد منابع مالی و اقتصادی برای پروژه‌های صنعتی‌سازی و جهش تولید مسکن بحث و تبادل نظر شد.

افشین پروین‌پور مشاور وزیر صمت در ادامه این نشست به اهمیت اجرای طرح‌های صنعتی‌سازی اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد تا اجرای صحیح این طرح‌ها و افزایش سهم صنعتی‌سازی را در ساخت و ساز کشور بالا ببریم که در این راستا نیاز است بستر زیرساختی اصلی فراهم باشد. مسکن‌سازی و انبوه‌سازی یک فعالیت اقتصادی است و وقتی توجیه پیدا می‌کند که توجیه اقتصادی داشته باشد. مقوله صنعتی‌سازی هم همین‌گونه است و زمانی رواج پیدا می‌کند که توجیه اقتصادی داشته باشد در واقع باید بستری ایجاد شود که این امر با صرفه اقتصادی مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی افزود: صنعتی‌سازی یک صنعت کارخانه‌ای است و با خط تولید معنا پیدا می‌کند و خط تولید نیز با تیراژ در ارتباط مستقیم می‌باشد. زمانی که تیراژ قابل توجه باشد، برای صنعتی‌سازی توجیه اقتصادی دارد که خط تولید ایجاد کند و ساخت مسکن به صورت صنعتی انجام شود. تاکنون با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده دوره های رکود و رونق در بخش مسکن وجود داشته و در نتیجه هرگز تقاضای پایدار برای تولید مسکن وجود نداشته است. در واقع طرح‌های صنعتی‌سازی در حوزه مسکن همچون طرح‌های دانش‌بنیان با وجود توجیه و صرفه اقتصادی به رواج مطلوب خواهد رسید.

در ادامه این نشست تخصصی مریم دشتی‌زند دبیر دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان در تشریح وظایف و تکالیف این دبیرخانه گفت: براساس ماده ۱۶ در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شماره ۹۷۶۵۵/ت۵۲۳۸۵هـ مورخ ۱۰/۸/ ۱۳۹۵، وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف به شناسایی و ارزیابی مداوم فناوری¬های نوین ساختمان، تهیه برنامه و توسعه روند ارزیابی و اعطای نظریه‌ها و گواهینامه است.

وی افزود: با توجه به اهداف دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان، هماهنگی بین دستگاه‌های متولی قانون جهش تولید مسکن در خصوص فناوری‌های نوین، تدوین و تبیین تعاریف مرتبط با فناوری‌های نوین در بین دستگاه‌های متولی و برداشت یکسان از موضوعات فناوری، اخذ حمایت‌های مربوطه برای توسعه فناوری‌های نوین، بررسی و تصویب موضوعات فناوری ارائه شده توسط مرکز، به اشتراک‌گذاری نتایج حاصل از تحقیقات کاربردی، انجام آزمایش‌ها و اجرای پروژه‌های پایلوت و جلوگیری از عملیات تکراری در بین دستگاه‌های متولی در تائید فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌های قانونی هریک از دستگاه‌های متولی ساخت مسکن در انعکاس مشکلات احتمالی توسعه کاربرد فناوری‌های نوین و ارائه راهکارهای متناسب و توجیه سایر مراکز اجرایی و سیاستگذار در حوزه ساخت مسکن از قبیل مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون اکور زیر بنایی دولت است و دستیابی به یک زبان مشترک، رویه‌های مشترک، دستورالعمل‌ها و ضوابط برای نظم‌دهی به بحث صنعتی‌سازی، محورهایی است که در این دبیرخانه در دستور کار قرار گرفته است و با تلاش حداکثری سعی در تحقق این اهداف داریم.

دشتی با اشاره به انتشار ویرایش جدید کتاب مجموعه فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان در همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان و گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن، خاطر نشان کرد: این کتاب در ۱۰ فصل تدوین و منتشر شده است. فصل اول این کتاب با عنوان سیستم‌های سازه‌ای و بخش‌های سیستم‌های ساختمانی کامل، سیستم‌های سازه‌ای، روش‌های اجرا، فصل دوم با عنوان سقف‌ها و در دو بخش سقف‌های یکطرفه، سقف‌های دو طرفه، فصل سوم با عنوان دیوارهای غیرسازه‌ای است. فصل چهارم با عنوان مصالح و فناوری‌ها در دو بخش مصالح ساختمانی، مصالح مورد استفاده در ابنیه، فصل پنجم با عنوان سیستم‌های نما، فصل ششم با عنوان عایق‌ها در سه بخش عایق‌های رطوبتی، عایق‌های حرارتی، ‌ عایق‌های آکوستیک تدوین شده است.

وی گفت : بخش هفتم این کتاب با عنوان فناوری‌های محافظت‌کننده در برابر آتش، فصل هشتم با عنوان تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در سه بخش‌ تاسیسات مکانیکی (برودتی و حرارتی)، سیستم‌های الکتریکی و اتوماسیون و مدیریت ساختمان، فصل نهم با عنوان سایر فناوری‌های مطرح و فصل دهم با عنوان منابع و مراجع قابل استفاده تدوین و منتشر شده است.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در پایان نشست، حاضران دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در خصوص اهداف و وظایف این دبیرخانه و چالش‌ها و محورهای موضوعی مدنظر و کارگروه‌های هفت‌گانه دبیرخانه صنعتی‌سازی و همچنین پیشنهادات در زمینه تعریف دیگرکارگروه‌های تخصصی را ارایه نمودند.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha