۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
دهک های پایین درآمدی هم سهام عدالت می گیرند! | توانمندی دولت در اعطای سهام عدالت به واجدین شرایط
نمایندگان مجلس در گفتگو با « بازار»؛

دهک های پایین درآمدی هم سهام عدالت می گیرند! | توانمندی دولت در اعطای سهام عدالت به واجدین شرایط

مجلس درحالی دولت را موظف به ارایه سهام عدالت به جاماندگان و واجدین شرایط آن کرده است که نمایندگان ملت می گویند؛ پوشش دهک های پایین به دلیل برخورداری دولت از شرکت های قوی و گسترده کار سختی نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه خیلی ها ۱۶ سال پیش برای دریافت سهام عدالت اقدام به نام نویسی کرده اند اما طی این مدت تا کنون برگه یک میلیونی این نوع سهام به دست آنها نرسیده است. افرادی که از همان ابتدا مشمول طرح بوده و چه بسا بخشی از آنها جزو قشر پایین دست جامعه و تحت نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد هستند. علاوه بر اینها خیلی ها نیز واجد شرایط بوده اما ثبت نامی انجام نداده اند حال پس از گذشت سالها اکنون که چند سالی است دولت به دارندگان کارت سهام عدالت مبلغی را به عنوان سود سهام به حساب آنها واریز می کند، مشمولان این طرح بخصوص افرادی که ثبت نام انجام داده اند ولی کارت سهام عدالت ندارند خواهان سهم خود از دولت در این بخش هستند.

برخی میزان افراد جامانده از سهام عدالت را بیش از سه و نیم میلیون نفر و بعضی حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام می کنند. البته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است؛ آمار جاماندگان سهام عدالت، طبق برآوردها حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور است که از این نوع سهام بی بهره اند

۲۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارند!

هرچند هنوز آمارکلی مشخصی از تعداد جاماندگان و مشمولان سهام عدالت به صورت رسمی منتشر نشده و همچنان آمارهای متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان در این خصوص مطرح شده است اما برخی میزان افراد جامانده از سهام عدالت را بیش از سه و نیم میلیون نفر و بعضی حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام می کنند. البته محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اواخر فروردین ماه جاری درباره آمار جاماندگان سهام عدالت، اعلام کرد؛ برآورد ها این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند.

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز چندی پیش اعلام کرد؛ ۳.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران شناسایی شده اند که در فاز نخست این افراد صاحب سهام عدالت می شود. سهام عدالتی که برخی از اعضای خانوادهای مشمول از آن بی بهره اند چرا که آنها بعد از ثبت نام این طرح به دنیا آمده اند در حالی که برادر یا خواهرهایشان از این مزیت برخوردارند. تاکید نمایندگان مجلس برای برخورداری اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه به سهام عدالت این است که آن دسته از افرادی که از چنین مزیتی برخوردار نشده اند با شناسایی آنها دربانک های اطلاعاتی مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا نه فقط حق کسی از بین نرود بلکه سهام عدالت تبدیل به بی عدالتی نشود و اقشار ضعیفی که سهام عدالت ندارند به حق خود برسند.

نمایندگان مجلس دیروز در جلسه علنی با اکثریت آرا دولت را موظف کردند تا از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند

الزام دولت به پرداخت سهام عدالت به جاماندگان

در چنین شرایطی نمایندگان مجلس دیروز در جلسه علنی با اکثریت آرا دولت را موظف کردند تا از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

بنابراین براساس بند الحاقی ۶ تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه؛ دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام نموده و گزارش اجرای این بند هر ۳ ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

دیگر جای نگرانی برای جاماندگان سهام عدالت نیست زیرا مجلس دولت را ملزم به پوشش جاماندگان سهام عدالت در این طرح کرده است، سهام عدالتی که از محل سهام متعلق به شرکت های دولتی به این افراد واگذار می شود تا حقوق مشمولان سهام عدالت ضایع نشود

دستیابی جاماندگان به سهام عدالت با پیگیریهای مجلس

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره دستیابی جاماندگان و مشمولان سهام عدالت، گفت: مجلس مدتهاست بر موضوع پرداخت سهام عدالت به جاماندگان تاکید می کند و دولت را موظف کرده تا با راستی آزمایی و بررسی دقیق در شناسایی این افراد سهام آنهایی را که مشمول چنین طرحی هستند ارایه کند. البته دولت نسبت به این موضوع کم کاری کرده اما با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت سهام عدالت به جاماندگان و الزام دولت به این امر بی تردید جاماندگان سهام عدالت به سهامشان خواهند رسید.

وی با بیان دولت ناچار است که مصوبات مجلس را اجرایی کند، افزود: دیگر جای نگرانی برای جاماندگان سهام عدالت نیست زیرا مجلس، دولت را ملزم به پوشش جاماندگان سهام عدالت در این طرح کرده است، سهام عدالتی که از محل سهام متعلق به شرکت های دولتی به این افراد واگذار می شود تا حقوق مشمولان سهام عدالت ضایع نشود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نه فقط جاماندگان سهام عدالت بلکه دهک های پایین درآمدی و اقشار ضعیف نیز باید مورد بازبینی قرار گیرند تا آنها نیز به این سهام برسند بنابراین واجدین برای دستیابی به این نوع سهام نیز باید به دقت شناسایی شوند و به آنها سهام عدالت تعلق گیرد.

عرضه بخشی از سهام شرکت های دولتی می تواند کل آمار جاماندگان و واجدین شرایط را برای دریافت سهام عدالت پوشش دهد، بنابراین کم کاری دولت در این زمینه پذیرفتنی نیست زیرا شرکت های دولتی به اندازهای قوی هستند که دهک های پایین درآمدی و اقشار ضعیف جامعه را تحت پوشش قراردهد

توان قابل توجه دولت در عرضه سهام شرکت های خود به مشمولان سهام عدالت

قادری به برخورداری دولت از شرکت های بزرگی که دارای پرتقوی قوی هستند اشاره کرد و اظهار داشت: عرضه بخشی از سهام این شرکت ها می تواند کل آمار جاماندگان و واجدین شرایط برای دریافت سهام عدالت را پوشش دهد، بنابراین کم کاری دولت در این زمینه پذیرفتنی نیست زیرا شرکت های دولتی به اندازهای قوی هستند که دهک های پایین درآمدی و اقشار ضعیف جامعه را که از مزیای سهام عدالت بی بهره اند را تحت پوشش قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد دولت با عرضه بخشی از سهام شرکت های خود توان خوبی برای پوشش جاماندگان و واجدین شرایط به سهام عدالت را دارد چرا که دارای مجموع شرکت هایی بزرگی چون شرکت های پتروشی، فولا و سهام بانک هاست اما باید این موضوع توجه شود که دولت با عرضه سهام در قالب سهام عدالت شرکت هایی را انتخاب کند که همچنان دارای پرتوی قویی هستند تا همه مشمولان از مزیای سهام عدالت برخوردار شوند.

جبار کوچکی نژاد دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفتگو با «بازار» گفت: مجلس دولت را موظف به پرداخت جاماندگان سهام عدالت کرده است تا نسبت به واگذاری این نوع سهام کلیه جاماندگان مشمول دریافت سهام عدالت شوند. رویکردی که از محل سهام باقی مانده خود و شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری مربوط به قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، بوده تا نسبت به واگذاری آن اقدام کند. بنابراین جاماندگان سهام عدالت از این سهام برخوردار خواهند شد.

بنا به این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده اند از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند. سهام عدالتی که حق آنهاست اما طی سالها به دلایلی جاماندگان این نوع سهام نتوانسته اند به آن دست یابند.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پرویز ضروری IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 1
      من هم به هزاران دلیل سهام عدالت نکرفتم
    • عسکری IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      4 0
      خواهشابابت سهام عدالت جاماندگان فقط افرادتحت پوشش بهزیستی کمیته درنظرنگیریدخیلیاسرپرست دارم ووضع شون ازافراد تحت پوشش کمیته خیلی بدتره.افرادتامین اجتماعی وزنان سرپرست خانواده وخودسرپرست وکارگران فضلی وساختمانی افرادی که درخیریه هاخدمت میکنن و... ازیادنبرید
    • احمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      سلام. عده‌ای با در آمد بالا سهام عدالت می‌گیرند وعده ای هم هستند که نان شب را هم ندارند وسهام عدالت هم ندارند.
    • جلیل IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      من خودم سرپرستی ولی وضع مالیم از اونایی که زیر پوشش هستن بدتره حتما باید زیر پوشش باشی که بهت سهام بدن مگه ما چه گناهی کردیم بااین وضع که روز به روز داره همه چیز گرونتر. میشه با این وضعیت کار دستمزدهای کم ماه هم نیاز به سهام داریم خیلی‌ها وضعیتشون مثل من یا بدتراز من هستن خواهشن ما هم فراموش نکنید
    • لیلا IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      خانواده های که مربوط به بسه دهک اول میشن ولی ربطی به کمیته امداد بهزیستی ندارن پس چی میشه چطوری سهام عدالت بگیرن ؟
    • نژاد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      کجای این عدالت هست ،، هم کار دارن ، هم حقوق ، هم سهام عدالت ، بدبخت ترین قشر جامعه نه بهزیستی و کمیته هستن ، نه حقوق بگیر و کارمند و بیکارند و خانه ندارن ،، و دهک چهار و پنج هستن ،، یعنی نه پایین هستن ، نه بالا ما لین بد و بدتر ،، یعنی دولت به این بزرگی کارشناس ندارد‌.