۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲
پیشگیری از نوسانات هیجانی سال ۹۹ با افزایش تدریجی دامنه نوسان
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

پیشگیری از نوسانات هیجانی سال ۹۹ با افزایش تدریجی دامنه نوسان

دریابر، کارشناس بازار سرمایه گفت: تصور می‌کنم اگر به تدریج دامنه نوسان افزایش پیدا کند، نقدشوندگی بازار افزایش داشته و از تکرار اتفاقات سال ۹۹ و تشکیل صف‌های خرید و فروش مکرر جلوگیری خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عبدالله دریابر معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه امید در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: بازار سهام هنوز خود را با افزایش نرخ ارز هماهنگ نکرده و حتی تاثیر دلار ۴۰ هزار تومانی هم در قیمت سهام نمایان نشده است. افزایش نرخ ارز حتما روی سودآوری شرکت‌ها اثر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توجه به خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق بعد از سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، بازار سرمایه منتظر است تا نرخ ارز اندکی تثبیت شود و بعد از آن متناسب با وضعیت سودآوری شرکت‌ها، اخبار مجامع، قیمت‌های جهانی، نرخ ارز در کشور و سایر متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سهام، حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت افزایش دامنه نوسانی که در سال جاری صورت گرفت، اظهار کرد: اکثر تحلیلگران و فعال بازار سرمایه معتقدند افزایش دامنه نوسان اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه ما بوده و به افزایش نقدشوندگی سهام کمک می‌کند. کاملاً موافق افزایش تدریجی دامنه نوسان معاملات هستم و تصور می‌کنم اگر به تدریج دامنه نوسان افزایش پیدا کند، نقدشوندگی بازار افزایش داشته و از تکرار اتفاقات سال ۹۹ و تشکیل صف‌های خرید و فروش مکرر و رفتار هیجانی و توده‌وار سهامداران تحت تاثیر این صف‌ها، جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: البته هنوز بازار سرمایه ما به بلوغ کافی برای حذف کامل دامنه نوسان نرسیده، اما افزایش تدریجی دامنه نوسان، در بلندمدت به تحلیلی‌تر شدن روند بازار، افزایش کارآیی اطلاعاتی، فروکش کردن رفتارهای هیجانی در این بازار و همینطور نقدشوندگی سهام کمک شایانی خواهد کرد.

دریابُر در خاتمه تصریح کرد: مصداق بارز اثر مثبت افزایش دامنه نوسان معاملات بر معاملات سهم‌ها، بررسی چند نماد بزرگ بازار از جمله "فملی" و "فولاد" و... است. این نمادها در ۳ ماه گذشته هم‌ نقدشوندگی و هم رشد مناسبی داشته، بی‌آنکه شاهد صف‌های خرید و فروش و رفتار هیجانی در این نمادها باشیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha