۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
عمق زیاد مشکلات معادن خراسان جنوبی| توانمندی هایی که دیده نمی شود
احمد پروین در گفتگو با بازار؛

عمق زیاد مشکلات معادن خراسان جنوبی| توانمندی هایی که دیده نمی شود

بیرجند-نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۰ سال است که در استان کار اکتشافی انجام می شود اما هنوز یک دیتابیس متمرکز نداریم، گفت:بخش معدن نمی تواند توانمندی های خود را ارائه نماید.

احمد پروین، نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار کرد: در حوزه معادن باید به طور کلی شرایط کسب و کار را تسهیل و بر مبنای مشکلات هر واحد به صورت موردی تصمیمات لازم اخذ شود.

وی بیان کرد: اگر فضای کسب و کار را بهینه کنیم خود به خود مسائل برطرف می شود اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم‌ فضای عمومی کسب و کار را برای معادن فراهم کنیم.

پروین با اشاره به اینکه متاسفانه مشکلات در استان خراسان جنوبی به دلیل دور بودن از مرکز تشدید می شود، گفت: اگر می خواهیم معدنکار به عرصه تولید در استان ورود کند باید در ابتدا بتوانیم فضای کار جهت امور اکتشافی را در اختیارش قرار دهیم تا در نتیجه‌ بخش اکتشاف بخش بهره برداری نیز رونق گیرد.

بلوکه بودن۳۲درصد اراضی خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه حدود ۳۲ درصد اراضی استان بلوکه و عمدتا در اختیار منابع طبیعی است، عنوان کرد: ضروری است بالاترین مقام استان در این حوزه ورود و یک بار برای همیشه این پرونده را ببندیم.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به استان و تأکید ایشان در حوزه معدن خواستار ارائه نتایج این سفر در حوزه معدن شد و اذعان داشت: برای یک درخت بنه در نوار مرزی معدن را تعطیل می کنند که این تصمیمات اصلا واقع بینانه نیست.

پروین با بیان اینکه بلوکه های استان باید تعیین تکلیف و فضا برای ورود سرمایه گذار فراهم شود، اظهار داشت: متاسفانه از ظرفیت های قانونی در استان استفاده نمی شود و عملا استان برای ورود سرمایه گذار قفل شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم حداقل ها و امن بودن فضای کسب و کار را در استان فراهم کنیم نباید از مرکز کشور انتظار حمایت داشته باشیم، افزود: متاسفانه امروز استان خراسان جنوبی در بخش معدن نمی‌تواند توانمندی های خود را ارائه نماید و با ادامه این وضعیت استان را خالی از جمعیت خواهیم کرد و بعد انتظار رونق واحدهای تولیدی را داریم.

وی گفت: اگر استان خراسان جنوبی مهاجرپذیر شود تمامی امور خود به خود محقق و بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

موانع جرم انگاری شود

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که در استان خراسان جنوبی کار اکتشافی انجام می شود اما متاسفانه هنوز یک دیتابیس متمرکز نداریم، عنوان کرد: استانداری باید برای دیتابیس اکتشافی استان منابع بگیرد.

وی با اشاره به صدور مجوز اقامت اتباع خارجی طی چند سال گذشته در سطح کشور، بیان کرد: متاسفانه خراسان جنوبی از این ظرفیت استفاده نکرده است، اگر می‌خواهیم تحولی ایجاد کنیم باید با ظرفیت های موجود راهکار واقع بینانه ارائه دهیم.

پروین با تاکید بر اینکه تا مانع تراشی برسر راه تولید را جرم انگاری نکنیم، مسائل حل نمی شود، اظهار داشت: اگر امروز می گوییم جنگ اقتصادی وجود دارد پس چرا کسی در این جنگ مانع تراشی ها را جوابگو نیست؟!

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات استان نه مصوبه مجلس و نه مصوبه هیئت دولت نیاز داریم بلکه تمام مشکلات به دست مسئولین ذی ربط در استان برطرف می‌شود، افزود: وقتی معادن به دلیل عدم تخصیص سوخت تعطیل می شود و معدن کار مجبور می شود جهت تأمین آن از قاچاقچی سوخت خریداری کند در واقع سختگیری های زیاد و بی مورد به چرخه قاچاق کمک کرده است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم تصمیمات غیرمنطقی نتایج غیرمنطقی نیز در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه راه حل معادن سنگ ساختمانی، استفاده از ضایعات است گفت: متأسفانه علی رغم ارائه پیشنهاد به مسئولین ذی ربط استان از این ظرفیت استفاده نشده است.

نائب رئیس کمیسیون معدن با تأکید براینکه اگر بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم نیاز به هیچ‌چیز نداریم افزود: هزینه حمل و نقل در استان باید مدیریت شود، نمی توان وقتی هزینه حمل از قیمت ماده معدنی بالاتر می شود ادعای رونق تولید نمود چراکه محصول معدنی ما قدرت رقابت خود را از دست می دهد.

به گفته وی موانع صاداراتی موجود، عوارض صادراتی، حذف جوایز و معافیت های صادراتی، افزایش ۱۶ برابری حقوق دولتی و ... از دیگر مشکلات حوزه معدن است.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند اخذ مجوز ورود بدون گمرک، اختصاص بودجه جهت معرفی محصولات معدنی استان در نمایشگاه های خارجی و ... را از راهکارهای پیشنهادی اعلام نمود و افزود: با این افزایش نرخ ارز و دلار معادن استان توان اخذ غرفه نمایشگاهی را ندارند.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha