۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
چگونگی تعیین قیمت ورق و قیمت پروفیل فولادی

چگونگی تعیین قیمت ورق و قیمت پروفیل فولادی

اشتغالزایی گسترده صنعت فولاد، باعث شده توجهات به این صنعت افزایش یابد و نقش پررنگی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد.

به گزارش بازار، با توجه به افزایش و رشد جمعیت در کلان شهرهای ایران و همچنین نیاز به بازسازی بافت قدیمی در شهرستان های مختلف، نیاز به محصولات فولادی جهت استفاده در صنعت ساخت و ساز افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت ورق، قیمت پروفیل، قیمت انواع لوله و در مجموع قیمت مقاطع مختلف فولادی تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی سازه و همچنین رکود و رونق صنایع وابسته دارد.

اشتغالزایی گسترده صنعت فولاد، باعث شده توجهات به این صنعت افزایش یابد و نقش پررنگی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد. گستردگی کاربرد فولاد در صنایع مختلف باعث میشود که قیمت ورق، قیمت پروفیل و دیگر مقاطع به طور مستقیم در تمام بخش های اقتصاد تاثیر مستقیم داشته باشد. به دلیل اهمیت قیمت محصولات فولادی، مجموعه پرشین آیرون قیمت تمامی محصولات خود را به صورت روزانه بر روی سایت https://persianiron.ir/و همچنین کانال تلگرامی (persianiron-۲۰۱۸) خود قرار میدهد.

نحوه تعیین قیمت ورق در کشور

اولین و مهمترین مولفه ی تعیین قیمت محصولات فولادی، تعادل و میزان عرضه و تقاضا می باشد. عواملی مانند قیمت روز فولاد در ایران و جهان، قیمت مواد اولیه، برند تولید کننده و هزینه های انرژی میتواند تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زند و یا تعادل را میان این دو ایجاد کند. یکی از مسائل حائز اهمیت، در خصوص رابطه ی قیمت و تقاضا می باشد به طوری که میتوان گفت هرچه قیمت ورق، قیمت پروفیل، قیمت مقاطع و محصولات فولادی دیگر افزایش پیدا کند تقاضا کاهش یافته و برعکس آن هرچه قیمت این محصولات کاهش یابد تقاضا بیشتر میشود.

تولید کارخانجات برتر و تعیین کننده قیمت

کارخانجاتی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و دیگر کارخانجات بزرگ که تامین محصولات فولادی کشور را بر عهده دارند، میتوانند یک عامل مهم در تعیین قیمت ورق، قیمت پروفیل و دیگر محصولات فولادی باشد به طور مثال اگر کارخانه فولاد مبارکه محصول ورق روغنی را در گرید های مختلف با مواد اولیه ارزان در حجم بسیار بالایی تولید نماید، هنگام فروش و عرضه در بورس کالا قیمت محصول خود را در حد قابل توجهی مقرون به صرفه اعلام مینماید. عرضه بورس کالای فولاد و آهن شامل عرضه کلیه مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، نبشی، شمش، میلگرد و ناودانی می باشد. اعلام قیمت ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و استیل تاثیر مستقیم بر قیمت پروفیل و لوله تولید شده از این ورق ها دارد.

از اوایل دی ماه ۱۴۰۱ تا کنون با اعلام قیمت ورق روغنی و ورق سیاه در بورس کالا و افزایش قیمت آن، قیمت پروفیل و لوله سبک و سنگین تا اواخر بهمن ماه ۱۴۰۱ در حدود ۱۲۰۰۰ هزارتومن در هر کیلوگرم افزایش قیمت را تجربه نمود که پیرو آن مقاطعی مانند میلگرد که عضو جدانشدنی از صنعت ساختمان سازی میباشد نیز افزایش قیمت بی سابقه ای را  رقم زد.

نقش دولت در تعیین قیمت ورق و دیگر محصولات

دولت با تعیین و افزایش قیمت هزینه های انرژی و حقوق و دستمزد کارمندان قیمت نهایی محصول تولیدی تخت تاثیر قرار گرفته و به طبع آن مصرف کننده نیز با این نوسانات همراه میشود. اعمال قیمت دستوری و کنترل بازار توسط نهاد و سازمان های دولتی یک اشتباه بزرگ و غیر قابل توجیح از سمت دولت میباشد. با افزایش قیمت از سمت دولت، به دلیل محدودیت و چالش های سرراه خرید از نهادهایی مانند بورس کالا، محصول در بازار آزاد نیز با قیمت بالاتر از قیمت مصوب عرضه و به فروش میرسد. اختلاف قیمت میان بازار دولتی و آزاد یکی دیگر از چالش های بزرگ در صنعت فولاد می باشد.

قیمت ارزهای بین المللی

به دلیل کیفیت بالای ذغال سنگ و محصولات فولادی ایران، کشورهای همسایه و خاورمیانه خواهان واردات محصولات فولادی می باشند در نتیجه تعیین قیمت ورق، قیمت پروفیل و دیگر محصولات صادراتی میتواند باعث ارزآوری و رشد اقتصاد جامعه  شود و در مقابل با وضع قوانین و قرار دادن چالش های گوناگون بر سر راه صادرات محصولات فولادی، فعالیت این حوزه کاهش پیدا کرده و کارخانجات نیز تولیدات خود را کم کرده و در حد رفع نیاز داخلی تولید میکنند.

۷ عامل مؤثر در قیمت پروفیل

کاربرد پروفیل

پروفیل ها به دو دسته ی ساختمانی و صنعتی تقسیم میشوند که هر یک از این دسته بندی ها دارای ابعاد و کاربردهای متفاوت می باشند. پروفیل هایی با ضخامت و ابعاد بیشتر، دارای وزن بیشتر و قیمت بالاتری نیز می باشند. یکی دیگر از عواملی که قیمت پروفیل بر اساس آن تعیین میگردد استفاده از تجهیزات مخصوص می باشد که تولید پروفیل های ظریف نیازمند تجهیزات مخصوص  نیز می باشد.

کارخانه سازنده

استفاده از مواد اولیه با کیفیت و همچنین تولید محصولات با استفاده از دستگاه های بروز میتواند محصولی با دقت ابعادی بالا و با کمترین ضایعات را تولید نماید، بر همین اساس قیمت ورق، قیمت پروفیل و لوله و دیگر مقاطع و محصولات فولادی وابستگی مستقیم به برند تولید کننده دارد. مجموعه پرشین آیرون، محصولات فولادی اعم از انواع ورق روغنی، ورق سیاه، ورق اسیدشویی و ورق گالوانیزه را تامین کرده و همچنین لوله و پروفیل سبک و سنگین را تولید و تامین مینماید. این مجموعه با همکاری کارخانجات بزرگ کشور و کسب اعتماد مصرف کنندگان عزیز میتواند باربری محصولات خود را زیر قیمت مصوب انجام دهد.

سطح مقطع (توخالی و توپر بودن)

اگر بنا به درخواست مشتری پروفیل ها به صورت تو پر تولید شوند به دلیل استفاده بیشتر از فولاد و همچنین بالا رفتن وزن آن، قیمت پروفیل نیز به طبع افزایش میابد.

وزن محصول

قیمت ورق، قیمت پروفیل، قیمت لوله و هر محصول فولادی دیگر با توجه به وزن آن ها محاسبه میشود. هرچه ضخامت پروفیل و یا هر محصول فولادی دیگر بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر شده و در نتیجه قیمت نهایی آن نیز افزایش میابد.

متریال و مواد اولیه تشکیل دهنده

مواد اولیه تولید لوله و پروفیل درزدار ورق فولادی می باشد که در تولید لوله و پروفیل سبک، از ورق روغنی و در تولید لوله و پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده میشود. تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه قابل مشاهده بوده و ورق روغنی به دلیل پوشش لایه روغنی جهت محافظت بر روی آن همواره قیمت بالاتری دارد. قیمت پروفیل و لوله سبک نیز بالاتر از لوله و پروفیل سیاه می باشد.

هرچه مواد اولیه با کیفیت تر باشد محصول نهایی نیز از مرغوبیت بیشتری برخوردار می باشد. به طور مثال لوله و پروفیل تولیدی از ورق روغنی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر محصولات تولیدی در بازار کیفیت بالاتری داشته و قابلیت هایی نظیر خمکاری و جوشپذیری را نیز دارد.

حمل و نقل

ارسال مواد اولیه به کارخانجات تولید کننده و پس از آن انتقال محصول نهایی تولید شده به دست مصرف کننده، نیازمند وسایل حمل و نقل می باشد. پس از تولید محصول نهایی نیز جها ارسال به نقاط مختلف داخل ایران و همچنین صادرات حمل و نقل نقش بسیار پررنگی در قیمت محصولات فولادی دارد. صادرات لوله و پروفیل اغلب از دو راه حمل و نقل ریلی، و راه های زیرزمینی انجام میشود که هر دو نیازمند مصرف سوخت بوده و هزینه های جانبی نیز برشمارده میشود.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha