۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۵
بازدهی بورس بالاتر از طلا و دلار شد
گزارش هفتگی بازار سرمایه منتهی به دهم اسفند ۱۴۰۱

بازدهی بورس بالاتر از طلا و دلار شد

یکی از علل افزایش میزان عرضه در هفته گذشته تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری­ ها است.

محمدرضا بیک وردی؛ بازار: بازار سرمایه وضعیت صعودی خوبی را در هفته گذشته در کارنامه خود ثبت کرد، به طوری که حجم معاملات بازار بورس با رقم ۵۶/۷۹ میلیارد برگه سهم در نزدیکی سقف تاریخی خود که مربوط به آبان ماه سال ۱۳۹۹ میشود معامله شد. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی بازار نیز با ثبت رقم ۵۸۴/۱۱ میلیارد تومانی که بالاترین میزان ارزش معاملات سال جاری میباشد، هفته دوم اسفند ماه را به پایان رساند. همچنین ارزش معاملات دلاری هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ با ۲۰۴ میلیون دلار به پایان رسید.

پس از فراز و نشیب های بازار در طی سال جاری درنهایت شاخص کل بورس توانست بالای ۱,۸۰۰,۰۰۰ واحد هفته خود را به پایان برساند، هرچند شاهد شکست مقاومت روانی این محدوده بودیم، اما همچنان شاخص کل علائمی مبنی بر تثبیت و ثبات خود در بالای این محدوده از خود نشان نداده است. نکته مهمی دیگری که باید مدنظر قرار دهیم، رشد سهام های شاخص ساز و با ارزش بازار بالا است که باعث شد شاخص کل نیز درپی آنها رشد بالایی از خود نشان دهد و درکنار این شاهد روند معاملات متعادل در سهام های با ارزش بازاری متوسط و کوچک بودیم.

یکی از علل افزایش میزان عرضه در هفته گذشته تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاریها است. درکنار آن اتفاق مثبتی که برای بازار رقم خورد، افزایش نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان بودیم که از این پس ارز دریافتی توسط شرکت ها در بازار متشکل ارزی و با نرخ توافقی انجام خواهد شد.

با توجه به افزایش مقدار ارزش معاملات در روزهای اخیر و همچنین اقبال سرمایه گذاران خرد و تغییر مبنای نرخ تسعیر ارز به همراه سایر متغیر های خرد و کلان اقتصادی و همچنین عقب ماندگی بازار سهام نسبت به بازار های موازی، درصورتی که اتفاق حائز اهمیت و منفی بر بازار تاثیر نگذارد میتوانیم انتظار رشد معقول و مناسبی را برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

بازدهی هفتگی بازار ها:

بورس

%۹.۹۷

فرابورس

۷.۷۸ %

دلار

۴.۴۵ %

سکه

(۱.۴۳) %

نفت

۳.۵۴ %

انس

۰.۳۳ %

در هفته گذشته صنایع کانه فلزی با ۳۷۷ میلیارد تومان، سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیارد تومان، دارویی با ۱۱۲ میلیارد تومان، غذایی با ۹۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی همراه بودند. همچنین صنایع خودرو با ۲۷۹ میلیارد تومان، شیمیایی با ۲۳۹ میلیارد تومان، سیمان با ۷۹ میلیارد تومان بیشترین میزان خروج پول حقیقی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردهاند.

بازدهی بورس بالاتر از طلا و دلار شد

در نمودار فوق شاخص کل بورس را در تایم هفتگی مشاهده میکنید، همانطور که ذکر شد، شاخص توانسته با حجم معاملات بالا و یک کندل خوب صعودی هفته معاملاتی خود را به پایان برساند، خاطر نشان میشود باید با نظاره گر بودن و زیر نظر داشتن معاملات هفته های آتی به جهت اطمینان از تثبیت بالای این محدوده، اطمینان حاصل کنیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha