۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
کم توجهی فعالان اقتصادی اصفهان به  زیرساختهای گردشگری و صادراتی| صنعت فرش ایران زیرپای چین و ماچین
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

کم توجهی فعالان اقتصادی اصفهان به زیرساختهای گردشگری و صادراتی| صنعت فرش ایران زیرپای چین و ماچین

اصفهان- نادی؛ یک کارشناس اقتصادی گفت: زیرساختهای مهم اصفهان به ویژه در بخش گردشگری، کشاورزی، فرش و صادرات مورد بی توجهی ناشی از ضعف مدیریتی در سالهای گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، به زودی دور جدید فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اصفهان با انتخابات، آغاز می شود و در این راستا روزهاست فعالان اقتصادی استان در گروه های مختلف به معرفی برنامه ها و بررسی شرایط و مشکلات اقتصادی اصفهان می پردازند.

نباید از نظر دور نگه داریم که استفاده از طیف سلیقه های مختلف، توجه به جوان سازی مدیریت اتاق بازرگانی اصفهان در کنار استفاده از تجارب فعالان اقتصادی پیشکسوت باید در دور جدید مورد توجه باشد چراکه یک جانبه گرایی، طیف یکسان فکری و اصرار مداوم بر اجرای برنامه های بدون بازده قبلی در دوره های قبلی اتاق بازرگانی اصفهان موجب شده تا شعارهای اقتصادی کمتر عملیاتی شود و بسیاری از جنبه های مهم موثر در اقتصاد اصفهان نیز از نظر دور بماند.

عدم توجه به جنبه های مختلف گردشگری استان

در این ارتباط یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: از جمله موضوعات اقتصادی مغفول در اصفهان می توان به عدم توجه به زیرساخت سازی گردشگری با وجود اذعان همه کارشناسان بر ظرفیت بالای استان در زمینه گردشگری طبیعی، میراثی، مذهبی، دینی، فصلی و غیره اشاره کرد.

سمیرا نادی افزود: بی توجهی به بخش صادرات محصولات کشاورزی در شرایطی که همیشه اصفهان رتبه های نخست تولید و صادرات را داشته است و عدم توجه به ظرفیت طلا و طلاسازی، صنعت سنگ و صادرات آن از جمله دیگر موارد است.

وی با بیان اینکه اصفهان روزی رتبه نخست نساجی کشور را داشته و به منچستر ایران معروف بوده است، تاکید کرد: صنعتی که برادران معروف به کازرونی آن را در اصفهان بنیان نهادند اما بی توجهی به آن موجب شده تا حتی کارخانه پلی اکریل اصفهان نیز تا مرز تعطیلی پیش رود اما احیای این صنعت مورد توجه مسئولان و فعالان اقتصادی استان در طول دهه های اخیر نبوده است.

پایمال شدن فرش ایرانی زیر پای بازاریابی و تبلیغات کشورهای همسایه

نادی تاکید کرد: فرش صنعتی است که نقش آن در پیشرفت اقتصادی هر کشوری مبرهن است اما در سالهای گذشته ما اجازه دادیم این صنعت از جنبه های مختلف ضعیف شود و دیگر کشورها به ویژه همسایگان فرش ما را زیر پا بیاندازند و با تبلیغات بسیار تصویر فرش خود را در دنیا قاب کنند.

افرادی در راس مدیریتهای اقتصادی استان از جمله اتاق بازرگانی قرار گیرند که گره گره مشکل بر تار و پود فرش اضافه نکنند بلکه با حمایت ار صنایع زیرساختی و کارخانه هایی مانند پلی اکریل، زیبایی نقش و نگار فرش ایرانی را در چشم دنیا به تصویرکشند

وی اضافه کرد: البته این مشکل با برنامه ریزی های مختلف درحال رفع شدن است و امیدواریم افرادی در راس مدیریتهای اقتصادی استان از جمله اتاق بازرگانی قرار گیرند که گره گره مشکل بر تار و پود فرش ایرانی اضافه نکنند بلکه با حمایت ار صنایع زیرساختی و کارخانه هایی مانند پلی اکریل، زیبایی نقش و نگار فرش ایرانی را در چشم دنیا به تصویرکشند.

در این راستا علی اصغر نورالله نیز در حاشیه نشست ائتلاف اتاق بازرگانی سه هزار نفری با عنوان اتحاد استراتژیک فعالان اقتصادی اصفهان و با شعار برای احیای میراث اصیل کازرونی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اتاق بازرگانی جایگاه تمام فعالان اقتصادی است و باید از تمام تجربیات گذشتگان و فعالان امروز برای پیشرفت اقتصاد استان استفاده کنیم.

ارتباط شرکتهای فعال اقتصادی استان با بازارهای جهانی

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی اتاق کشف استعدادها و بهبود آنها است و باید جانشین پرور هم باشد، افزود: از جمله وظایف اتاق ارتباط دادن شرکت های استان اصفهان با بازار جهانی است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در دوره های قبلی به بخش کشاورزی به درستی توجه نشده است، افزود: کشاورزی دارای نقش استراتژیک و بی بدیل است چراکه با تغذیه مردم ارتباط مستقیم دارد و باید با برنامه ریزی درست در دوره جدید سعی کنیم که این اجحاف برطرف شود.

در همین راستا کریم بیگی دیگر فعال اقتصادی استان اصفهان نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: ظرفیت ها و پتانسیل زیادی در حوزه صنایع دستی و گردشگری در استان اصفهان وجود دارد که اتاق بازرگانی در دوره جدید باید به درستی در این حوزه کند.

وی افزود: باید با استفاده از جوانان و شرکت های دانش بنیان بخش گردشگری و صنایع دستی استان را توسعه بدهیم و نتیجه این امر نیز حتی در بهبود عملکرد کارگاه های کوچک هم دیده شود.

فقدان نیروی تحصیلکرده و حرفه ای در حوزه گردشگری در استان اصفهان یکی از بزرگترین مشکلات ما است و ما با دانشگاه آزاد و فنی و حرفه ای در حال رایزنی هستیم تا این مشکل را هم حل کنیم

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در این راستا لازم است با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های متعدد و ایجاد زمینه برای شرکت در نمایشگاه های کشوری و بین المللی بتوانیم صنایع دستی و گردشگری را توسعه بدهیم.

فقدان نیروی تحصیلکرده و حرفه ای در حوزه گردشگری در استان اصفهان

وی در ادامه افزود: فقدان نیروی تحصیلکرده و حرفه ای در حوزه گردشگری در استان اصفهان یکی از بزرگترین مشکلات ما است و ما با دانشگاه آزاد و فنی و حرفه ای در حال رایزنی هستیم تا این مشکل را هم حل کنیم و این موضوع یکی از اولویت های ما خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha