۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
از مباحث ارزی تا افتتاح ابرپروژه ها در آخرین سفر استانی دولت؛ آنچه وزرا به خبرنگاران بازار گفتند
پی گیری اجرای مصوبات زیر ذره بین «بازار»؛

از مباحث ارزی تا افتتاح ابرپروژه ها در آخرین سفر استانی دولت؛ آنچه وزرا به خبرنگاران بازار گفتند

بوشهر- دومین سفر هیئت دولت در استان بوشهر در حالی در اواخر هفته گذشته انجام شد که مصوبات خوبی به همراه داشت و مردم از هم اکنون برای اجرایی شدن آنها و تحولات اقتصادی در منطقه لحظه شماری می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با تعدادی از اعضای کابینه دولت سیزدهم روزهای پنجشنبه و جمعه، ۱۱ و ۱۲ اسفند به استان بوشهر وارد شدند و ضمن افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و آب و برق و راه و مسکن و ...، دیدارهای مردمی، نشست‌های تخصصی و بازدیدهای پروژه‌ای نیز انجام دادند.

تعدادی از وزرا و معاونین وزرا در گفت‌وگو با بازار، ضمن تشریح اقدامات وزارتخانه متبوع در استان، به برخی سئوالات نیز پاسخ و به شفاف‌سازی در موارد مطروحه پرداختند.

بررسی مشکلات ارزی با وزیر اقتصاد، آخرین وضعیت حمل و نقل دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس با وزیر راه و شهرسازی، بررسی تولید بچه‌ماهی و غذای آبزیان با رئیس سازمان شیلات، آمار و ارقام پروژه‌های نفتی با وزیر نفت، وضعیت صنایع دستی و گردشگری هوایی با وزیر گردشگری، توسعه بنادر با معاون وزیر راه و بررسی آخرین وضعیت ته‌لنجی و اقتصاد دریامحور با وزیر کشور از جذاب‌ترین محورهای این گفت‌وگوهاست.

دولت قیمت کالاها را بر اساس نرخ ارز ۲۸ هزار تومان عرضه می‌کند

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه نشست با مسئولان شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نوسانات اخیر ارزی به هیچ وجه مورد رضایت دولت نیست و دولت موافق افزایش نرخ ارز نیست.

سید احسان خاندوزی افزود: همه تلاش دولت برای بهبود معیشت مردم و رضایت‌مندی اقشار مختلف به ویژه افراد کم‌برخوردار است و برای تحقق این مهم نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

وی در ارتباط با تاثیر نرخ ارز بر قیمت کالاها در بازار بیان کرد: با وجود اینکه قیمت برخی کالاها تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته ولی دولت قیمت کالاها را بر اساس نرخ ارز ۲۸ هزار تومان عرضه می‌کند.

خاندوزی از افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور خبر داد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به سال ۱۴۰۰ و قبل از آن، رشد محسوسی داشته و موجبات افزایش تولید و ایجاد اشتغال شده است.

وی ادامه داد: در استان بوشهر، پروژه‌های ارزشمند عمرانی و اقتصادی و تولیدی و صنعتی افتتاح و اجرایی شدند که رضایت خاطر مردم شریف استان بوشهر را در بر خواهد داشت.

لزوم استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی برای افزایش مبالادت با کشورهای حاشیه خلیج فارس

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح طرح پایانه بین‌المللی بندر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید ظرفیت بنادر جنوبی کشور افزایش یابد تا بتوانند با کشورهای حاشیه خلیج فارس مبادلات بیشتری داشته باشند.

مهرداد بذرپاش افزود: بوشهر ظرفیت بالایی در گردشگری دریایی دارد و راه‌اندازی پایانه بین‌المللی بندر بوشهر برای جابجایی مسافران و گردشگران اهمیت بالایی دارد.

وی بیان کرد: افزایش حجم ترددهای دریایی نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و سازمان بنادر و دریانوردی باید پای کار باشد تا این مهم محقق شود.

بذرپاش اضافه کرد: علاوه بر گردشگران خارجی، زمینه برای استفاده گردشگران داخلی از امکانات تفریحی و گردشگری در محدوده بنادر استان باید فراهم شود.

وی گفت: طرح توسعه بندر گناوه در شمال استان بوشهر نیز با سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومان یک‌ طرح مهم و با کیفیت است که نقش زیادی در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی استان دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه مجتمع بندری نگین در بوشهر از پیشرفت خوبی برخوردار است که باید در اجرای آن تسریع شود.

وی اضافه کرد: بنادر استان بوشهر با دلیل نزدیکی به بنادر قطر، شرایط خوبی برای افزایش تبادلات تجاری با این کشور دارند که باید استفاده شود.

۲.۷ میلیارد بچه‌میگو در تنگستان تولید شد

سید حسن حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه افتتاح طرح‌های خوراک آبزیان در شهرستان تنگستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح‌های آبزی‌پروری به ویژه پرورش ماهی در قفس و میگو از ظرفیت‌های بی نظیر استان بوشهر به شمار می‌رود.

وی افزود: از ۶۱ هزار تن میگوی پرورشی کشور، امسال ۳۸ هزار تن میگو در استان بوشهر تولید و برداشت شد که سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.

رئیس سازمان شیلات کشور بیان کرد: امروز کارخانه خوراک آبزیان با ظرفیت ۱۲ هزار تن و حوضچه میگو با تولید ۱۶ هزار تن به بهره‌برداری رسید که ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این طرح شده است.

حسینی تصریح کرد: از مجموع ۵.۵ میلیارد بچه‌میگو مورد نیاز کشور، بیش از ۵۰ درصد معادل ۲.۷ میلیارد بچه میگو در استان بوشهر و تنگستان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور بر اقتصاد دریامحور تاکید دارد و سازمان شیلات ایران برای توسعه طرح‌های دریامحور اهتمام دارد.

حسینی گفت: امسال ۱۳۰۰ هکتار سایت جدید پرورش میگو در استان بوشهر ایجاد می‌شود که ۷۰۰ هکتار واگذار شده و ۶۰۰ هکتار نیز به زودی واگذار می‌شود.

برای تقویت فشارافزایی در پارس جنوبی به منظور جلوگیری از افت فشار، طرح‌ها و برنامه‌های ارزشمندی داریم که اجرایی و عملیاتی می‌شود

وزیر نفت در حاشیه نشست مسئولان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح پالایشگاه فاز ۱۴ ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است که اکنون وارد مدار شده و روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه می‌کند.

جواد اوجی افزود: اکنون برای تقویت فشارافزایی در پارس جنوبی به منظور جلوگیری از افت فشار، طرح‌ها و برنامه‌های ارزشمندی داریم که اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وزیر نفت اظهار کرد: با دستور و تاکید رئیس جمهور، توجه به محیط پیرامونی صنعت نفت، بیش از گذشته شده و در استان بوشهر نیز اعتبارات ارزشمندی در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت پیش بینی شده و تخصیص یافته است.

اوجی تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور تعریف کرده است.

وی‌ تأکید کرد: وزارت نفت در طول هشت سال گذشته در دولت‌های پیشین، هشت هزار میلیارد تومان در زمینه مسئولیت اجتماعی سرمایه‌گذاری کرد، اما در همین یک سال و نیم گذشته از دولت سیزدهم، نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور تعریف شده که بیشتر در استان بوشهر به لحاظ نفت‌خیز و گازخیز بودن آن است.

وزیر نفت گفت: از تمام توان و ظرفیت موجود برای بهبود خدمات‌رسانی به جامعه هدف بهره می‌بریم و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه نفت و گاز در استان بوشهر

اوجی در حاشیه افتتاح طرح‌های پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پارس جنوبی یک منطقه استراتژیک در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است و بخش زیادی از درآمد ارزی کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: تولید و فرآورش روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز شیرین و تولید سالانه ۳۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی، بخشی از ظرفیت این منطقه است.

وزیر نفت از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه با سرمایه‌گذاری ۷.۶ میلیارد دلار در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: امروز فاز ۱۴ با حجم سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید و علاوه بر آن چندین پروژه دیگر نیز افتتاح و اجرایی شدند.

اوجی تصریح کرد: پروژه بزرگ مجتمع پتروشیمی پارس گلایکول و یک واحد نیروگاهی نیز امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین واحد دوم ASU۲ پتروشیمی دماوند و ۹ مخزن مربوط به فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه نیز امروز افتتاح شدند.

وزیر نفت افزود: برای تکمیل و راه‌اندازی ۴ پروژه فوق‌الذکر بالغ بر ۳.۷ میلیارد دلار هزینه شده است.

وی گفت: طرح توسعه پلیمر کنگان نیز با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱.۲ میلیارد دلار کلنگ‌زنی شد.

اوجی تصریح کرد: در طرح پلیمر کنگان سالانه ۷۵۰ هزار تن پروپان، به پروپیلن تبدیل می‌شود که سودآوری بالایی دارد.

وی اضافه کرد: تقویت فشارافزایی در پارس جنوبی از برنامه‌های مهم وزارت نفت است که به زودی محقق می‌شود.

مساله ته‌لنجی و کالای همراه ملوان از مسائل مهم استان بوشهر است و ساماندهی کالای همراه ملوان از اولویت‌های دولت سیزدهم است

وحیدی همچنین در حاشیه بازدید از اسکله تجاری و صیادی کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به دومین سفر استانی هیئت دولت به بوشهر اظهار داشت: ان‌شاءالله مصوبات ارزشمندی برای توسعه و عمران و آبادانی استان تصویب می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور تاکید زیادی بر اقتصاد دریامحور دارد و استان بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه دریایی و بندری و آبزی پروری و تجارت دریایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور بیان کرد: مساله ته‌لنجی و کالای همراه ملوان از مسایل مهم استان است و ساماندهی کالای همراه ملوان از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وحیدی تصریح کرد: حمایت از صیادان و ملوانان استان مورد توجه و تاکید است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

وی یادآور شد: توسعه زیرساخت‌ها در بندر کنگان باید مورد توجه قرار گیرد و برای توسعه اسکله کنگان برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است.

صنایع دستی باید به تقویت معیشت خانواده‌ها کمک کند

مریم جلالی، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در حاشیه افتتاح طرح‌های صنایع دستی در آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع دستی باید به تقویت معیشت خانواده‌ها کمک کند و در این مسیر باید نهایت توان خود را به کار گیریم.

وی اضافه کرد: آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر ایران فرصتی برای تقویت این هنر است.

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: کارگاه آموزشی و تولیدی کاشانه حصیر با سرمایه ۸ میلیارد ریالی و با اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰۰ نفر صورت گرفته است.

جلالی بیان کرد: پروژه کلنگ زنی کارگاه حصیربافی و آموزشی نیر با سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد ریال به مساحت ۳۰۰مترمربع صورت گرفت.

طرح توسعه بندر گناوه از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی است که امیدوارم شاهد رشد و توسعه این منطقه باشیم

علی اکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه افتتاح پروژه‌های بندری و دریایی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقتصاد دریامحور از اساسی‌ترین محورهای توسعه استان بوشهر به شمار می‌رود.

وی افزود: توسعه بنادر و اسکله‌ها در سواحل استان مورد توجه و تاکید قرار دارد و باید در این مسیر به اهداف مورد نظر برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ارتقاء وضعیت معیشتی ساحل‌نشینان از اولویت‌های دولت سیزدهم است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مسیر اهتمام دارد.

صفایی به اجرای طرح توسعه اسکله بوالخیر اشاره و تصریح کرد: این طرح با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار لنج در استان بوشهر فعالیت دارند که حمایت از صاحبان لنج‌ها و ساماندهی زیرساخت‌های این حوزه مورد توجه و تاکید سازمان بنادر قرار دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سفر به استان بوشهر، ۶ پروژه با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان افتتاح و اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: طرح توسعه بندر گناوه از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی است که امیدوارم شاهد رشد و توسعه این منطقه باشیم.

منطقه ویژه گردشگری صنعتی در عسلویه احداث خواهد شد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه بازدید از پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر در کنار جاذبه‌های طبیعی گردشگری اعم از نخل و دریا و مناظر زیبای ساحلی، از گردشگری تجاری و صنعتی نیز باید استفاده کند.

وی افزود: عسلویه پایتخت انرژی کشور محسوب می‌شود و در زمینه بوم‌گردی و پتانسیل گردشگری و توریستی نیز جایگاه خاصی دارد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خاطر نشان کرد: امروز یک‌پروژه مهم بوم‌گردی را در عسلویه تحت عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح کردیم که به معرفی بیشتر این منطقه می‌پردازد.

ضرغامی از ایجاد منطقه ویژه گردشگری صنعتی در عسلویه خبر داد و گفت: با وزیر نفت توافق می‌کنیم و یک منطقه ویژه گردشگری صنعتی در این منطقه ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: استان بوشهر در حوزه صنایع دستی به ویژه در حصیربافی و عبابافی جایگاه کشوری خاصی دارد که باید این حوزه تقویت شود.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه بزرگ برق‌رسانی در بوشهر

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در حاشیه افتتاح طرح‌های سفر رئیس جمهور به استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به طرح‌های تامین و توزیع برق اشاره کرد و اظهار داشت: برق‌رسانی به نقاط مختلف و تقویت خطوط از اولویت‌های این حوزه است.

وی افزود: ۶ پروژه بزرگ برق‌رسانی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این سفر افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی آنها انجام خواهد شد.

استاندار بوشهر بیان کرد: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های تامین برق هزینه شده که ۷۰۰ میلیارد تومان طرح افتتاحی و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح نیز آغاز عملیات اجرایی انجام شده است.

محمدی زاده تصریح کرد: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان نیز در حوزه توزیع برق سرمایه گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه توزیع برق حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح و پروژه‌هایی با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان نیز اجرایی و عملیاتی شده است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: احداث پست برق ماهینی، افزایش ظرفیت پست و توسعه کلید خانه ساحل بوشهر، افزایش ظرفیت خط ۶۶ کیلوولت برازجان و خط میاندشت – آبپخش، احداث خط ۶۶ کیلوولت میان دشت – رود حله، پایش و کنترل ۶ ایستگاه و مراکز دیسپاچینگ از این طرح‌هاست.

بازار برای پیگیری مصوبات به سراغ مدیران می‌رود

مصوبات ریالی و ارزی نسبتا خوبی در سفر رئیس جمهور و وزرا برای توسعه و عمران و آبادانی استان بوشهر تصویب شد و اکنون مردم استان بوشهر منتظر اجرایی و عملیاتی شدن پروژه‌ها و مشاهده آن در سفره‌های خود هستند.

تنظیم معیشت خانوارها در گرو تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وزرا و اعضای دولت است و با توجه به برنامه زمان‌بندی که برای مصوبات سفر دوم اعلام شده و با توجه به تاکید رئیس جمهور بر پیگیری نحوه اجرای مصوبات توسط رسانه‌ها، «بازار» به زودی در سلسله‌ گزارش‌هایی به پیشرفت فیزیکی مصوبات می‌پردازد و در ارتباط با عقب‌ماندگی‌ها یا پیشرفت‌ پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی و صنعتی و عمرانی و معیشتی و ...، به سراغ مدیران مرتبط می‌رود.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha