۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
جلسه ایرلاین ها با «بذرپاش»؛ از دلجویی شرکتهای هواپیمایی تا افزایش قیمت بلیت هواپیما در آغاز سال
«بازار» گزارش می دهد

جلسه ایرلاین ها با «بذرپاش»؛ از دلجویی شرکتهای هواپیمایی تا افزایش قیمت بلیت هواپیما در آغاز سال

جلسه ایرلاین ها با وزیر راه و شهرسازی در حالی قرار است در این هفته برگزار شود که شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند توانایی ثابت نگه داشتن بلیت هواپیما تا پایان سال را ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: درخواست اخیر وزارت راه و شهرسازی از ایرلاین ها برای ثابت نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما باعث شد تا برخی از ایرلاین ها از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درخواست جلسه کنند. البته آنطور که گفته می شود برگزاری این جلسه تنها به درخواست ایرلاین ها نبوده و از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست برگزاری این جلسه شده است.

یک مقام آگاه در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: اینکه برگزاری این جلسه از طرف چه کسی (ایرلاین ها یا وزارت راه و شهرسازی) پیشنهاد شده باشد چندان مهم نیست. مهم این است که این جلسه بتواند ایرلاین ها را متقاعد کند تا پایان سال برای ثابت ماندن قیمت ها در سفرهای نوروزی نهایت همکاری را با دولت داشته باشند.

جلسه ایرلاین ها با «بذرپاش»؛ از دلجویی شرکتهای هواپیمایی تا افزایش قیمت بلیت هواپیما در آغاز سال

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفت: با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

پرسشی که این روزها از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری مطرح است این است که چرا ایرلاین ها از خدمات دولتی استفاده می کنند. این خدمات دولتی مثل سوخت رایگان از سال ۹۴ همچنان وجود دارد اما نسبت به عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما که تعیین میزان آن و ابلاغ آن به سازمان تعزیرات سپرده شده است همچنان گلایه وجود دارد؟

اگر بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر خواهد کرد چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذر ماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند

سوال اساسی این است که اگر بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر خواهد کرد چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذر ماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

جلسه ایرلاین ها با «بذرپاش»؛ از دلجویی شرکتهای هواپیمایی تا افزایش قیمت بلیت هواپیما در آغاز سال

اما ترفند جدیدی که شرکتهای هواپیمایی و ایرلاین ها مدتی است در پیش گرفته اند این است که اقدام به زمینگیر کردن هواپیماهای خود می کنند تا بلکه این روش بتواند منجر به افزایش تقاضا و گران شدن بلیط شود.

به همین دلیل بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید دلیل کمبود بلیت هواپیما چیست؟ می گوید: پیگیر گزارش کمبود بلیط هواپیما هستیم. به هر حال کمبود بلیط به دلیل تقاضای بالای سفر است. ناوگان هوایی محدود است و تعداد در مقابل تقاضا تقریبا یک به پنج است. یعنی تقاضا ۵ برابر تعداد پرواز است و روز به روز نیز بر تعداد آن می افزاید.

او تاکید دارد: وزارت راه و شهرسازی در حال برنامه ریزی برای بازگشت هواپیماهای زمینگیر برای بازگشت به پرواز است.

برخی شرکت‌های هواپیمایی ناراضی که به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریعتر افزایش قیمت تا چندی پیش به شورای عالی هواپیمایی بودند این روزها تلاش خواهند کرد این روند را برای تحت فشار قرار دادن ستاد تنظیم بازار ادامه دهند

به هر صورت برخی شرکت‌های هواپیمایی ناراضی که به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریعتر افزایش قیمت تا چندی پیش به شورای عالی هواپیمایی بودند این روزها تلاش خواهند کرد این روند را برای تحت فشار قرار دادن ستاد تنظیم بازار ادامه دهند.

جلسه ایرلاین ها با «بذرپاش»؛ از دلجویی شرکتهای هواپیمایی تا افزایش قیمت بلیت هواپیما در آغاز سال

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در نشست خبری خود با رسانه ها با قاطعیت اعلام کرده بود که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما قانونی است ، بنابراین از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیط پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است.

وی بیان کرد: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش داده است. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.

وی می گوید: با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.

طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است

سامانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت چند درصد بود، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.

به نظر می رسد این روزها ادامه حیات اقتصادی ایرلاین‌ها به نرخ بلیط گره خورده و افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، هزینه شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده و ایرلاین‌ها از این بیشتر نمی‌توانند منتظر ابلاغ نرخ‌های مصوب توسط ستاد تنظیم بازار بمانند.

به همین دلیل است که به نظر می رسد جلسه ایرلاین ها با وزیر راه و شهرسازی تا حدودی چرخش افزایش قیمتی را به سمت ایرلاین ها برگرداند چرا که آنها معتقد هستند ماهها است رشد قیمت بلیت هواپیما یعنی از اول آذر ماه به تاخیر افتاده است. احتمال دارد در این جلسه ایرلاین ها به این شرط با عدم افزایش قیمت ها در سفرهای نوروزی موافقت کنند که از ابتدای سال جاری سازمان تعزیرات رشد قیمت بلیت را ابلاغ کند.

کد خبر: ۲۰۹٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha