۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
تهدید زنجیره تأمین ریزتراشه با سیاستهای آمریکا؛ وابستگی متقابل در صنعت نیمه هادی
بازار گزارش می‌دهد؛

تهدید زنجیره تأمین ریزتراشه با سیاستهای آمریکا؛ وابستگی متقابل در صنعت نیمه هادی

دولت بایدن متعهد به بازسازی اتحادهای ایالات متحده آمریکا شد که توسط سلف خود از بین رفته بود اما تحمیل ناگهانی محدودیت‌های صادرات نیمه‌هادی‌ها به چین باعث ناراحتی در چندین پایتخت متحد واشنگتن شد.

بازار؛ گروه بین الملل: زنجیره تامین جهانی نیمه هادی ها تحت فشار فزاینده ای قرار می گیرد زیرا تنش های ایالات متحده آمریکا و چین آسیب پذیری های صنعتی را که زمانی بر پایه تجارت و سرمایه گذاری فرامرزی بدون محدودیت ساخته شده است، تشدید می کند.

محدودیت های صادراتی ایالات متحده آمریکا با هدف مهار پیشرفت چین در تولید تراشه های پیشرفته، خطرات تجاری را تشدید می کند و روابط دیپلماتیک با متحدان آمریکایی را تیره می کند.

تلاش دولت بایدن برای احیای تراشه‌سازی در ایالات متحده با قانون تراشه و علم ممکن است شروع به بازسازی زنجیره تامین کند، اما بعید است که پایه‌های این صنعت در آسیای شرقی که بیش از سی سال ساخته شده است، به‌طور قابل توجهی تغییر کند.

در نهایت این مهم باید مثبت تلقی شود، زیرا نیروهای وابستگی متقابل تعبیه شده در صنعت نیمه هادی جهانی شده می توانند به عنوان یک متعادل کننده در برابر آشفتگی های ژئوپلیتیکی بالقوه عمل کنند. بنابراین، مسئله این است که چگونه به چالش‌های امنیت ملی ناشی از رشد تکنولوژیکی چین وزن مناسب داده و از تضعیف صنعتی که برای ادامه رشد اقتصادی جهانی ضروری است اجتناب شود.

نباید زنجیره‌های تامین را فلج کرد

در حالی که به نظر می‌رسد اقدامات دولت بایدن برای محدود کردن پیشرفت چین در تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته برای جلوگیری از اختلال گسترده صنعت کالیبره شده است، این سیاست پیامدهای دردناکی را به همراه داشته است که نمی‌توان آن را کم اهمیت جلوه داد.

شرکت‌های آمریکایی، هلندی و ژاپنی که بر تولید SME تسلط دارند، همگی از از دست دادن سفارش‌های چینی ضربه خورده‌اند. سازندگان تراشه های حافظه کره جنوبی با یک تهدید اساسی برای دوام پایگاه های تولید خود در چین مواجه هستند. هرگونه محدودیت اضافی ایالات متحده تنها به این فشارها در سراسر صنعت می افزاید و آسیب ها جهانی می شود.

افزایش بالقوه سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های جدید تولید تراشه در ایالات متحده آمریکا می‌تواند به جبران برخی از این ضررها کمک کند. اما تأثیر نهایی که می‌تواند منابع کمتری را برای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید به همراه داشته باشد، احساس خواهد شد.

پول مایه حیات نوآوری در هر صنعتی است و نیمه‌رساناها نیاز به تزریق منظم پول دارند. سیاستگذاران ایالات متحده که بر تهدید ناشی از چین متمرکز هستند باید از حرکت سریع در بسیاری از جبهه ها که در نهایت ناخواسته به حلقه های کلیدی زنجیره تامین پیچیده آسیب وارد می کنند، محتاط باشند.

در فضایی در واشنگتن که حمایت سیاسی دو حزبی از محدودیت‌ها در تجارت فناوری با چین وجود دارد، ضروری است که صنعت نیمه‌رسانا - و متحدان ایالات متحده در ارزیابی تأثیر بالقوه محدودیت‌های پیشنهادی اضافی داشته صدای خود را بلند کنند.

وابستگی متقابل نباید نادیده گرفته شود

اما وابستگی متقابل اقتصادی با چین می تواند به عنوان ترمزی برای بدترین انگیزه های سیاسی عمل کند. وابستگی متقابل اقتصادی هدف مهم اقتصادی و سیاسی برای بسیاری از کشورها بوده است، از جمله تایوان که رهبران آن همچنان بر اهمیت روابط اقتصادی بین تنگه‌ای در سال‌های اخیر تاکید کرده‌اند، حتی در شرایطی که پکن فشار نظامی را افزایش داده است.

بنابراین، اجتناب از ممنوعیت‌های عمومی در تجارت نیمه‌رساناها و سرمایه‌گذاری به نفع محدودیت‌های دقیق کالیبره‌شده ممکن است مؤثرترین باشد. چنین مبادلاتی می تواند ثبات را افزایش دهد و از کاهش اهمیت جهانی شرکت های چندملیتی ایالات متحده در صنایع نیمه هادی و سایر صنایع جلوگیری کند.

دولت بایدن متعهد به بازسازی اتحادهای ایالات متحده آمریکا شد که توسط سلف خود از بین رفته بود. تلاش های قابل توجهی برای بازگرداندن اعتماد آسیایی ها و اروپایی ها به ایالات متحده انجام شده است.

با این حال، تحمیل ناگهانی محدودیت‌های صادرات نیمه‌هادی‌ها در ماه اکتبر در چین باعث ناراحتی در چندین پایتخت شد و توافق مبهم ژانویه بین ایالات متحده، ژاپن و هلند بر سر فروش SME ممکن است تنها روز حسابرسی دیپلماتیک بر سر اختلافات ریشه‌دار در منافع تجاری اصلی را به تاخیر بیندازد.

پیشنهاد ایجاد اتحاد تراشه ۴ که ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و تایوان را برای هماهنگ کردن سیاست های نیمه هادی گرد هم می آورد، یک ابتکار مهم است. اما به دلیل نقش حیاتی ASML به عنوان تامین کننده پیشرفته ترین تجهیزات ساخت تراشه، این گروه باید شامل اروپا، به ویژه هلند شود.

تنها یک تلاش جدی چندجانبه می تواند رویکردی هماهنگ و مؤثر در قبال چین ایجاد کند. در غیاب آن، این خطر وجود دارد که کشورها به دنبال مزیت باشند، از جمله با توسعه و فروش محصولات به چین - نیمه هادی ها و SME های ساخته شده بدون فناوری آمریکایی و در نتیجه فراتر از محدودیت های تجاری ایالات متحده. علاوه بر این، تایوان باید در این اتحاد دارای موقعیت برابر باشد – متناسب با نقش پیشرو جهانی آن در صنعت نیمه هادی.

توجه به نقاط خفه کننده نیمه هادی ایالات متحده - قانون تراشه و علم ابتکار مهمی است که می تواند به احیای تولید نیمه هادی در خاک آمریکا کمک کند. اما ساخت تراشه های پیشرفته مانند تکرار زنجیره تامین نیست.

تولید نیمه هادی ایالات متحده همچنان به تجهیزات وارداتی، ویفرهای سیلیکونی، مواد شیمیایی ویژه و بسیاری از ورودی های دیگر وابسته خواهد بود. اتکای گسترده صنعت به چین برای مونتاژ، آزمایش و بسته بندی تراشه یک خطر است. مونتاژ و بسته بندی تراشه به اندازه ساخت نیمه هادی جذاب نیست، اما باید بخشی ضروری از هر تلاش متعهدانه برای بازسازی پایگاه ایمن تولید تراشه در ایالات متحده باشد.

صنعت نیمه هادی ایالات متحده با کمبود جدی و فزاینده ای از مهندسان و تکنسین ها مواجه است. بر اساس یک تخمین، به دلیل سرمایه گذاری در قانون تراشه و علم، به پنجاه هزار مهندس جدید طی پنج سال آینده نیاز خواهد بود.

اما در نهایت گسترش برنامه های دانشگاهی ایالات متحده - در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی - که بتواند نسل جدیدی از مهندسان و تکنسین ها را تربیت کند، ضروری خواهد بود.

این امر همچنین مستلزم اصلاح سیستم ویزای ایالات متحده است تا دانشجویان بین المللی را از تحصیل و کار در ایالات متحده مسدود یا دلسرد نکند. این مهم شامل دانشجویان چینی است زیرا بسیاری از آنها سهم مهمی در پیشرفت های علمی ایالات متحده داشته اند.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha