۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
بن بست صنعت نیمه هادی آمریکا و چین؛ زنجیره تأمین تحت فشار است
شورای آتلانتیک بررسی کرد

بن بست صنعت نیمه هادی آمریکا و چین؛ زنجیره تأمین تحت فشار است

سیاست ایالات متحده آمریکا در مورد صنعت تراشه نشان‌دهنده انحراف بی‌سابقه از دستورات اقتصاد جهانی یکپارچه است.

بازار؛ گروه بین الملل: در آگوست ۲۰۲۲، کنگره ایالات متحده آمریکا قانون تراشه ها و علم را تصویب کرد، قانونی که یارانه ها و معافیت های مالیاتی را برای کمک به شروع مجدد تولید نیمه هادی های پیشرفته در خاک آمریکا تصویب می کند. دو ماه بعد، دولت جو بایدن محدودیت‌های گسترده در صادرات تراشه‌ها و فناوری به چین را اعمال نمود.

ابتکارات ایالات متحده آمریکا همراه با جریان ثابت ممنوعیت های دولت بایدن در مورد فروش فناوری به شرکت های کلیدی چینی، چرخشی عمیق به سمت رقابت با چین در حوزه فناوری پیشرفته را نشان می دهد.

به این ترتیب، دولت بایدن فرایندی را به راه انداخته است که می تواند استراتژی های تجاری - و ثروت - شرکت های نیمه هادی داخلی و سرمایه گذاری خارجی مستقر در چین، سازندگان تراشه پیشرفته در جهان در تایوان و کره جنوبی و تامین کنندگان در سراسر جهان را تغییر دهد.

دولت بایدن اصرار دارد که محدودیت‌ها در فروش به چین فقط برای محدود کردن توانایی چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌ای است که می‌تواند به توسعه سلاح‌ها و دیگر فناوری‌های استراتژیک مهم کمک کنند و نه برای فلج کردن صنعت نیمه‌رسانا

دولت بایدن اصرار دارد که محدودیت‌ها در فروش به چین فقط برای محدود کردن توانایی چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌ای است که می‌تواند به توسعه سلاح‌ها و دیگر فناوری‌های استراتژیک مهم کمک کنند و نه برای فلج کردن صنعت نیمه‌رسانا.

اما وضعیت فعلی تحریم ها و حمایت از تولید نیمه هادی های مستقر در ایالات متحده، به منزله خبر بدتری برای رهبران شرکت‌ها در آسیا، آمریکای شمالی و اروپا است که نسل گذشته خود را صرف ساختن یک صنعت نیمه‌رسانا در سراسر جهان کرده‌اند که با موانع کمی برای گسترش روبرو بوده است.

با افزایش محدودیت‌های ایالات متحده و فروش برخی فناوری‌ها به چین، روند تغییر جهت زنجیره‌های تامین نیمه‌رساناها که زمانی غیرقابل تصور بود، به واقعیتی همیشگی تبدیل خواهد شد. قانون تراشه و علم در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک عامل مهم در استراتژی شرکت است و مشوق هایی را برای شرکت های تایوانی، کره ای و آمریکایی فراهم می کند تا روی کارخانه های جدید در مکان هایی مانند نیویورک، اوهایو، تگزاس و آریزونا شرط بندی کنند.

با توجه به نقش سازنده ای که نیمه هادی ها در طیف فناوری از تلفن های هوشمند گرفته تا موشک های بالستیک ایفا می کنند، توسعه آنها برای چین اولویت اصلی بوده و همچنین برای دستیابی به هدف اعلام شده شی برای داشتن یک ارتش در کلاس جهانی تا سال ۲۰۴۹ ضروری است

رویکرد جدید در واشنگتن همچنین با به رسمیت شناختن استراتژی ادغام نظامی و غیرنظامی «شی جین پینگ» که در ابتدایی ترین حالت آن تلاشی ملی برای «تبدیل دستاوردهای اقتصادی و فناوری چین به قدرت نظامی» است، همراه است. با توجه به نقش سازنده ای که نیمه هادی ها در طیف فناوری از تلفن های هوشمند گرفته تا موشک های بالستیک ایفا می کنند، توسعه آنها برای چین اولویت اصلی بوده و همچنین برای دستیابی به هدف اعلام شده شی برای داشتن یک ارتش در کلاس جهانی تا سال ۲۰۴۹ ضروری است.

تلاش برای جلوگیری از پیشرفت فناوری شرکت های تراشه چینی یا جنبه تنبیهی استراتژی دولت بایدن، بسیار مهم بوده است. برای برخی، قانون تراشه نقطه عطفی در سیاست گذاری اقتصادی آمریکا و مساوی با اعلام حمایت از «عصر جدید سیاست صنعتی» است.

واقعیت این است که پیشرفته‌ترین تراشه‌ها - به‌ویژه نسل‌های بعدی دستگاه‌های منطقی - ابتدا در تایوان و کره جنوبی تولید خواهند شد، اما یارانه‌ها و مشوق‌های مالیاتی تعبیه‌شده در قانون تراشه به کاهش چشمگیر شکاف با این کشورها کمک می‌کند. با این حال، ۵۲ میلیارد دلار به تنهایی کافی نخواهد بود تا ایالات متحده بتواند عقب نشینی کند. به عنوان مثال، صنعت نیمه هادی ایالات متحده نیازهای مهندسی گسترده ای دارد که برنامه های دانشگاهی آمریکا نمی توانند آنها را برآورده کنند و بسیاری از بخش های زنجیره تامین نیمه هادی در آسیا باقی خواهد ماند.

سرمایه گذاری های آینده و برون مرزی

چه قوانین جدیدی ممکن است در آینده تدوین شوند؟ در حالی که برخی از آگاهان صنعت نیمه هادی اظهار می کنند که دولت بایدن احتمالاً اعمال محدودیت های صادراتی را کند می کند، مقامات ارشد تمایل خود را برای ادامه تشدید اعلام کرده اند.

کنگره آمریکا نیز محدودیت های جدیدی را اعمال می کند. قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۲ (NDAA) که در اواسط دسامبر به تصویب رسید، سازمان های دولتی ایالات متحده را از تهیه محصولات یا خدماتی که حاوی نیمه هادی های ساخته شده توسط سازندگان برجسته تراشه چینی هستند، منع می کند و این محصولات را به عنوان محصولات نیمه هادی شرور معرفی می کند. این احتمال وجود دارد که کاخ سفید محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به‌ویژه با تمرکز بر چین، اعلام کند.

چالش های پیش روی واشنگتن در تحریم صنعت نیمه هادی چین

هدف استراتژی ایالات متحده آمریکا حفظ هر چه بیشتر برتری ممکن در تراشه ها نسبت به چین است. این مهم آسان نخواهد بود و در واقع با موانع مهم و بالقوه مواجه است. یکی از خطرناک ترین پیامدها آسیب رساندن به رقابت پذیری شرکت های خود است و احتمالاً آسیب پذیرترین شرکت ها، شرکت های نیمه هادی هستند که به شدت به بازار عظیم چین متکی هستند - شرکت هایی مانند کوالکام، قروو، تگزاس اینسترومنتز و برادکام - که همگی تقریباً نیمی از درآمد خود را از سرزمین چین تامین می کنند و در یک سناریو می توانند توسط دو طرف ضربه بخورند - واشنگتن آنها را به خاطر حمایتشان از صنعت تراشه‌ چین مجازات کند و پکن آنها را به خاطر سیاست‌های واشنگتن مجازات می‌کند با محدود کردن سهم بازارشان.

در بدترین سناریو که در آن فروش نیمه هادی ایالات متحده به چین به صفر می رسد، اتاق بازرگانی آمریکا تخمین می زند که شرکت های آمریکایی سالانه با زیان ۸۳ میلیارد دلاری مواجه خواهند شد. پیامدهای جهانی نیز وحشتناک خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۱ هشدار داد که جدایی کامل فناوری بین چین و ایالات متحده و شرکای آن می تواند تأثیرات عمیقی بر الگوهای تولید و مصرف جهانی داشته باشد.

چالش مهم دیگر برای ایالات متحده این است که متحدان خود را وادار به امضای محدودیت‌های مشابه در صنعت تراشه چین برای شرکت‌های خود کنند. درست مانند تولیدکنندگان تراشه یا سازندگان تجهیزات آمریکایی، شرکت های اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی نیز عمیقاً به بازار چین برای تجارت خود متکی هستند.

متقاعد کردن آنها برای چشم پوشی از این جریان درآمد بسیار دشوار خواهد بود و شکست در متقاعد کردن دیگران به پیروی از الگوی ایالات متحده نیز می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا شرکت‌های خارج از ایالات متحده به راحتی می‌توانند سهم بازار ایالات متحده را از آن خود کنند. در ۲۷ ژانویه هلند و ژاپن در محدود کردن فروش تجهیزات نیمه هادی های پیشرفته به چین به ایالات متحده ملحق خواهند شد. در حوزه فناوری نامشخص است - تا حدی به این دلیل که شرایط توافق اعلام نشده است. در عین حال، نارضایتی فزاینده ای نسبت به رویکرد فراسرزمینی ایالات متحده به تجارت در میان متحدانش وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا با اقدام یکجانبه - همانطور که دولت بایدن انجام داده است - برای تحمیل تحریم‌ها علیه چین و تنها پس از تلاش برای جلب حمایت متحدان، خطر خشم شرکا را دارد. هرچه بیشتر ایالات متحده آمریکا به کنترل های یکجانبه و به ویژه فراسرزمینی متکی باشد، کار با متحدان سخت تر خواهد بود. عدم اتخاذ رویکرد چندجانبه تر با کنترل، راه های زیادی را برای چین برای تضعیف یا دور زدن آنها باقی می گذارد.

زنجیره تامین جهانی تحت فشار

در طول نسل گذشته، با تبدیل شدن نیمه هادی ها به محور اقتصاد جهانی، یک اکوسیستم چند ملیتی متشکل از تولیدکنندگان، تامین کنندگان، طراحان و مهندسان، توسعه این صنعت را هدایت کرده است.

ظهور این زنجیره تامین با فشار بی وقفه برای کارایی و نوآوری مشخص شده است، به طوری که دولت ها از یارانه ها و معافیت های مالیاتی برای به دست آوردن مزیت صنعتی استفاده می کنند.

نتیجه یک مدل کسب و کار است که بر اساس تخصص و مزیت هزینه ساخته شده است. تایوان، کره جنوبی و اخیراً چین به عنوان تولید کنندگان پیشرو تراشه ظاهر شده اند. ایالات متحده، ژاپن و هلند SME را در انحصار خود دارند که برای نوآوری نیمه هادی بسیار مهم است. ایالات متحده بر نرم‌افزار طراحی تراشه تسلط دارد و همراه با تایوان در طراحی پیشرفته‌ترین مدارها قرار دارد. چین، تایوان و آسیای جنوب شرقی مونتاژ مرحله نهایی را انجام می دهند و ده ها کشور مواد شیمیایی ویژه، گازها و سایر ورودی ها را تامین می کنند.

توسعه صنعت نیمه هادی تا حد زیادی بدون محدودیت‌های ژئوپلیتیکی رخ داده و کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها را قادر می‌سازد تا آزادانه و مکرر از مرزها عبور کنند. با این حال، افزایش شدید تنش های ایالات متحده آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ و آخرین محدودیت های آمریکا در فروش نیمه هادی ها و فناوری های مرتبط، این صنعت را نگران کرده است.

در حالی که سیاست ایالات متحده بر محدود کردن تراشه ها و صادرات مرتبط متمرکز شده است که به چین کمک می کند در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری ها با کاربردهای نظامی مزیت پیدا کند، عدم اطمینان در مورد روابط تجاری طولانی مدت افزایش یافته است. سوجای شیواکومار و چارلز وسنر از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌نویسند که سیاست ایالات متحده نشان‌دهنده «انحراف بی‌سابقه از دستورات اقتصاد جهانی یکپارچه» است.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha