۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
تولید کابل های درون چاهی برای اولین بار در دنیا| کاهش هزینه های بهره برداری و جلوگیری از خروج ارز
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تولید کابل های درون چاهی برای اولین بار در دنیا| کاهش هزینه های بهره برداری و جلوگیری از خروج ارز

کرج- مدیر توسعه شرکت آروین الکترونیک پارس از تولید کابل های درون چاهی برای اولین بار در دنیا خبر داد و گفت: این کابل علاوه بر کاهش هزینه بهره برداری پروژه های انتقال آب از خروج ارز جلوگیری می کند.

گروه استان ها بازار؛ شرکت دانش بنیان «توسعه آروین الکترونیک پارس» با برند «سیمند کابل» که تنها تولیدکننده کابل های ویژه استفاده در چاه های آب شرب در دنیاست که بیشتر مورد استفاده شرکت های آب و فاضلاب است. این کابل ها هم باعث کاهش هزینه های بهره برداری برداری در پروژه های انتقال آب است و هم از خروج ارز تا حدود زیادی جلوگیری کرده است.

خبرنگار بازار با «علی درگاهی» مدیر توسعه شرکت «توسعه آروین الکترونیک پارس» گفتگو کرده که مشروح آن در ذیل ثبت شده است.

*از تولید و محصولات خود بگویید.

«توسعه آروین الکترونیک پارس» در زمینه تولید انواع سیم و کابل برق مخابراتی و کابل های تخصصی فعالیت دارد و تنها تولیدکننده کابل های ویژه استفاده در چاه های آب شرب است که با برند SWR عرضه می شود.

*شما مواد اولیه خود مثل مس و آلیاژ را از چه طریق تهیه می کنید آیا از بورس خریداری می کنید؟

با توجه به حجم مصرفی که ما داریم بله از بورس خریداری می کنیم البته که نوسانات زیادی دارد. هم بحث قوانین بورس و هم بحث تامین همیشه دارای نوسان بوده که یکی از مشکلات ما هست. اما عمده تامین مواد ما خصوصا در زمینه فلز مس از طریق بورس انجام می شود.

*از پتروشیمی هم خرید دارید؟

پتروشیمی، با توجه به اینکه واحد ما علاوه بر تولید سیم و کابل برای استفاده در خطوط تولید خود گرانول هم تولید می کند یعنی خط کامپاندینگ هم در مجموعه ما وجود دارد، به عنوان یکی از مواد اولیه این خطوط از محصولات پتروشیمی مثل رزین پی وی سی استفاده می کنیم که این ماده اولیه هم از بورس تامین می شود.

*با توجه به نوسانات قیمت در بورس در مناقصات و مزایده ها به چه شکل عملی می کنید؟

با توجه به حجم قراردادهای جاری که همیشه در مجموعه ما وجود دارد خصوصا در بخش کابل های تخصصی، برای اینکه نوسانات حداقل تاثیر را در قیمت ما داشته باشد همیشه مقداری در حقیقت سِیوینگ مواد اولیه در مجموعه وجود دارد. صرفا به این جهت که بتوانیم نوسانات قیمت را تعدیل کنیم و این نوسانات مستقیم روی قیمت تمام شده ما تاثیر نگذارد.

چون ما تامین کننده عمده بسیاری از پروژه های صنعتی هستیم که بخش عمده آن دولتی است و با توجه به سوابق کاری که داریم پیش بینی لازم انجام می شود و مواد اولیه به مقداری که برای چند ماه و دوره های زمانی مختلف کفایت کند، انبار می شود با این هدف که به هرحال این فشار به مصرف کننده انتقال داده نشود و به این طریق سعی کردیم نوسانات قیمت را به نوعی تعدیل کنیم

چون ما تامین کننده عمده بسیاری از پروژه های صنعتی هستیم که بخش عمده آن دولتی است و با توجه به سوابق کاری که داریم پیش بینی لازم انجام می شود و مواد اولیه به مقداری که برای چند ماه و دوره های زمانی مختلف کفایت کند، همیشه انبارش می شود و از این طریق قیمت تمام شده ما با توجه به نوسان قیمت ها نوسان چندانی ندارد با این هدف که به هرحال این فشار به مصرف کننده انتقال داده نشود و به این طریق سعی کریم نوسانات قیمت را به نوعی تعدیل کنیم.

*چطور شد به عنوان دانش بنیان معرفی شدید؟

مجموعه «توسعه آروین الکترونیک پارس» کابل های تخصصی بسیاری را تولید می کند یکی از این محصولات کابل های ویژه استفاده در چاه های آب شرب است که تخصصا" برای این پروژه ها تولید و طراحی شده است.

کابل های تولیدی ما ویژگی های خاص بسیاری دارد که از جمله بارزترین آنها باید به مقاومت آنها در برابر نفوذ آب اشاره کرد که تا ۴۰ بار فشار آب را تحمل می کنند و آب داخل کابل نفوذ نمی کند و ویژگی بارز دیگر آن بهداشتی بودن آن است یعنی کامپاند آن فاقد فلزات سنگین مثل سرب، جیوه و امثالهم است.

این کابل ها ویژگی های خاص بسیاری دارد که از جمله بارزترین آنها باید به مقاومت آنها در برابر نفوذ آب اشاره کرد که تا ۴۰ بار فشار آب را تحمل می کنند و آب داخل کابل نفوذ نمی کند و ویژگی بارز دیگر آن بهداشتی بودن آن است. یعنی کامپاند آن فاقد فلزات سنگین مثل سرب، جیوه و امثالهم است. این کابل از زمانی که طراحی شده هم باعث کاهش هزینه های بهره برداری پروژه های انتقال آب شده و هم از خروج ارز تا حدود زیادی جلوگیری کرده است. به همین دلیل و با توجه به ویژگی هایی که این کابل دارد به عنوان یک محصول دانش بنیان انتخاب شده و شرکت هم به عنوان شرکت دانش بنیان پذیرفته شده است.

*پس در واقع این کابل مهندسی معکوس دارد؟

مهندسی معکوس نیست، ما سعی کردیم نیازهای مصرف کننده را و مشکلاتی که مصرف کننده در زمینه بهره برداری داشته که عمده آن شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور هستند دریافت کنیم و بر اساس نیازهای آنها محصول جدیدی را طراحی کردیم. می توانم ادعا کنم که مشابه این محصول در هیچ کجای دنیا مشابهی ندارد به جهت اینکه ما برای مصارفی که در ایران و چاه های آب شرب داریم و ممکن است در خیلی جاهای دیگر هم مصرف داشته باشد این محصول را طراحی کردیم. پس مهندسی معکوسی صورت نگرفته صرفا" طراحی مجموعه توسعه آروین الکترونیک است برای اولین بار که به عنوان یک اختراع هم به ثبت رسیده است.

*آیا از همه ظرفیت تولیدتان استفاده می کنید؟

ظرفیت نامی مجموعه ما ۲۳ هزار تن است ما تا ۸۰ درصد ظرفیت را با توجه به پروژه هایی که وجود دارد امکان تولید داریم و معمولا با ۱۰ درصد تلورانس این ظرفیت را تولید می کنیم.

*بازاریابی خارجی هم داشتید؟

بله تا به امروز ۸ نسل کابل های درون چاهی ما تولید شده و امروز ما نسل هشتم آن را عرضه کردیم با توجه به ویژگی هایی که نسل هشتم دارد به عنوان یک محصول برتر در حال اخذ تاییدیه های بین المللی آن هستیم که بارزترین آن تاییدیه آزمایشگاه کِما است و هدف گذاری ما هم در وهله اول صادرات این محصول به کشورهای همسایه و بعد به بازار های اروپایی است.

بازاریابی انجام شده و صرفا" منتظر هستیم تا تاییدیه های کشورهای مبداء را هم اخذ کنیم و در حقیقت توسعه بازارمان انجام می شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha