۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
عوارض آلایندگی گازهای فلر صرف بهینه‌سازی انرژی می‌شود
بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲؛

عوارض آلایندگی گازهای فلر صرف بهینه‌سازی انرژی می‌شود

نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف کردند تا عوارض آلایندگی ناشی از هدررفت گازهای فلر را دریافت و برای سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و کمک هزینه جایگزینی بخاری استفاده کند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۱۰ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه با ۱۶۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه وزارت نفت مکلف است از طریق شرکتهای تابعه ذیربط خود اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱- به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز مشعل(فلر) ناشی از فعالیت کلیه واحدهای عملیاتی شرکتهای تابعه، از جمله گازهای همراه نفت و گاز مشعل واحدهای پالایش و فرآوری گاز، معادل پنج هزار (۵.۰۰۰)ریال عوارض آلایندگی را از محل منابع داخلی خود به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

۲- نسبت به کاهش تلفات شبکه و گازهای محاسبه نشده در زنجیره انتقال و توزیع گاز طبیعی به زیر چهار درصد(۴%) از گاز تزریقی به خطوط انتقال اقدام و به ازای هر مترمکعب هدررفت گازطبیعی در شبکه سراسری بیش از حد مجاز فوق الذکر، عوارضی به میزان پنج هزار(۵.۰۰۰)ریال از منابع داخلی خود به حساب خزانه داری کل پرداخت نماید. خزانه‌داری کل کشور مکلف است با اعلام میزان مقادیر جزء (۱) و (۲) توسط وزارت نفت (و در صورت عدم اعلام وزارت نفت مطابق مقادیر سال ۱۴۰۱)

وجوه حاصله را به صورت ماهیانه و علی‌الحساب پس از وصول به ردیف درآمدی شماره ... جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود و از محل ردیف ... جدول شماره (۹) این قانون، صرفاٌ جهت سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، به میزان هفتاددرصد(۷۰%) صرف کمک هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن های با راندمان بالا (رتبه b برچسب انرژی و بیشتر) با اولویت مناطق سردسیر و با اولویت دهک‌های کم برخوردار و به میزان سی درصد (۳۰%) صرف سرمایه گذاری برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه های موجود در ساختمان های دولتی با عمر کمتر از بیست سال خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha