۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
آمادگی ایران برای میزبانی از گردهمایی وزرای انرژی کشورهای «دی ۸»
در دیدار وزیر نیرو با دبیرکل «دی هشت» مطرح شد

آمادگی ایران برای میزبانی از گردهمایی وزرای انرژی کشورهای «دی ۸»

وزیر نیرو ضمن اعلام آمادگی برای میزبانی گردهمایی وزرای انرژی کشورهای «دی هشت»، گفت: در صورت حصول نتایج موفقیت‌آمیر در برگزاری این گردهمایی، زمینه‌ و مقدمه‌ لازم برای برگزاری اجلاس سران فراهم خواهد شد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان در دیدار «ایسیاکا عبدالغدیر امام» دبیرکل دی هشت با بیان اینکه «دی هشت» تاثیرات فراوانی در منطقه به ویژه کشورهای اسلامی داشته است، اظهار داشت: در گذشته اثرگذاری خوبی را از دی هشت شاهد بودیم، اما در سال‌های اخیر نیاز به تقویت این سازمان وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دی هشت با پیشنهاد مشترک ایران و ترکیه تاسیس شده است، افزود: زمانی که رئیس جمهور اسبق ترکیه این پیشنهاد را به ایران آورد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مشورت کرد، جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد این سازمان حمایت ویژه‌ای را صورت داد.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر تشکل‌های دیگر منطقه، قوی‌تر از دی هشت ظاهر شدند، بنابراین لازم است دی هشت به اهداف اولیه خود بازگردد.

محرابیان یادآور شد: در سال ۲۰۰۸ اجلاسی در حوزه صنعت با حضور کشورهای عضو در ایران برگزار شد که تاثیرات بسیار قابل ملاحظه‌ای را در پیشبرد پروژه‌های مشترک در زمینه صنعت و در میان کشورها گذاشت، به طوری که کشورها فعالانه همکاری‌های گسترده‌ای را در این باره آغاز کردند.

وی با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در زمین پیشبرد اهداف این سازمان، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دی هشت این است که هشت کشور اسلامی در تکنولوژی و اقتصاد پیشرو هستند و امروز دو وظیفه اصلی را برعهده دارند؛ نخست اینکه از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده و بهره را برای برطرف کردن نیازهای یکدیگر ببرند و در مرتبه دوم اینکه هشت کشور لوکوموتیو کِشنده مجموعه کشورهای اسلامی باشند؛ این امر به عنوان فرصتی برای کشورهای عضو و در عین حال کل جهان اسلام محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با انتقاد از سایه افکنی جریان‌های سیاسی بر وظایف اصلی دی هشت، اظهار کرد: در این زمینه باید اختلاف دیدگاه‌ها برطرف و مسئولیت اصلی کشورهای عضو اجرایی شود.

وی آغاز دوباره همکاری‌های کشورهای عضو با موضوع انرژی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تعدادی از کشورهای عضو به عنوان کشورهای صاحب انرژی و تکنولوژی در سطح جهان مطرح هستند، بنابراین همکاری‌ها در زمینه انرژی علاوه بر اینکه یک فرصت است، یک ظرفیت مناسب نیز محسوب می‌شود.

محرابیان ضمن استقبال از پیشنهاد وزارت امور خارجه ایران مبنی بر میزبانی ایران از اجلاس وزرای انرژی کشورهای دی هشت، ادامه داد: چنانچه نتایج این اجلاس موفقیت آمیز باشد، می‌تواند زمینه‌ساز و مقدمه‌ای برای برگزاری اجلاس سران باشد.

وی با تاکید بر اینکه هشت کشور عضو دی هشت، پتانسیل‌های خوبی برای همکاری دارند، افزود: در سایه همکاری‌های کشورهای عضو، مسیر همکاری کشورها همگراتر شده و در این صورت به سرعت حرکت توسعه کشورها اضافه می‌شود.

وزیر نیرو در پایان با بیان اینکه حجم تجارت هر یک از کشورهای عضو دی هشت طی ۲۰ سال گذشته ده‌ها برابر شده است، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو دی هشت دارای روحیه تعامل خوبی هستند و اخلاق ریشه رشد این کشورهاست.

حجم مبادلات اقتصادی کشورهای عضو دی هشت به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

در ادامه "ایسیاکا عبدالغدیر امام" با تاکید بر اینکه دی هشت باید به ریشه‌ها و اهداف اولیه خود بازگردد، گفت: این سفر سوم من به ایران است؛ طی ملاقات با رهبران کشورهای دی هشت بر این موضوع تاکید شده است که اقدامات سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور باید تقویت شود.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه با بیان اینکه باید جان تازه‌ای به دی هشت بخشیده شود، ادامه داد: یکی از امتیازات این سازمان بحث جمعیتی است به طوری که بیش از یک میلیارد جمعیت در کشورهای زیرمجموعه این سازمان وجود دارد و این مهم باید برای جهان بازگو شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس باید با بهره‌مندی از این اهرم در ۶ زمینه اعم از تجارت، کشاورزی، انرژی، حمل و نقل، صنعت و گردشگری گام برداشت و پیشرفت‌هایی را حاصل کرد.

عبدالغدیر امام با بیان اینکه سازمان دی هشت در سال ۱۹۹۷ میلادی شکل گرفته است، اظهار کرد: حجم تجارت میان کشورهای عضو در آن زمان ۱۴ میلیارد دلار بود، اما اکنون این رقم به ۱۳۷ میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که هنوز حجم مبادلات با در نظر گرفتن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جمعیت کشورهای عضو آن‌طور که باید و انتظار می‌رود نیست.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم با ارائه راهکارهایی تا سال ۲۰۳۰ حجم مبادلات میان کشورهای عضو دی هشت را به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه، ایران را عضو بسیار فعال دی هشت عنوان کرد و افزود: انرژی برای توسعه صنعت کشورها بسیار مهم است و کشورهای عضو دی هشت سطوح مختلفی از تولید انرژی را دارند.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیشنهاد ایران برای میزبانی از گردهمایی وزرای انرژی کشورهای دی هشت، اضافه کرد: تاکنون گردهمایی در حوزه انرژی در بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو دی هشت برگزار نشده است و برگزاری این گردهمایی می‌تواند یک اتفاق خوشایند باشد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰ شرکت در حوزه انرژی در ایران، تصریح کرد: انرژی در توسعه صنعتی نقش کلیدی و اساسی دارد؛ اکنون کشورهای عضو دی هشت در زمینه انرژی در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی از پیشرفت‌های قابل ملاحظه برخوردارند. برای مثال کشور ایران پتانسیل خوبی در این زمینه دارد و علاقه‌مند هستیم از ظرفیت‌های ایران و سایر کشورهای دی هشت در این باره بهره‌مند شویم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (موسوم به دی هشت) خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه گردشگری نیز در تلاشیم موضوع سفر توریست‌ها به کشورهای عضو را تقویت کنیم.

سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی هشت) مرکب از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل بنگلادش، مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه است که با هدف ارتقا سطح توسعه و رفاه کشورهای عضو و کسب جایگاه والا در نظام اقتصادی جهان در سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری شده است.

تقویت هرچه بیشتر نقش اسلام در میان اعضای گروه، همکاری اقتصادی با کشورهای عضو در جهت تحقق اهداف اقتصادی نظام و بهره‌گیری از گروه به منظور برخورد با تهدیدها و چالش‌های بین‌المللی از اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha