۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
ادامه جنگ تجاری چین و امریکا اشتباه بزرگیست
آیا ترامپ اشتباهات را تکرار خواهد کرد؟

ادامه جنگ تجاری چین و امریکا اشتباه بزرگیست

کسانی که نمی توانند گذشته را به خاطر بسپارند، محکوم به تکرار آن هستند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای در مورد سیاست تجاری دونالد ترامپ و پاسخ وی به شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ با قلم «دزموند لاچمن» معاون مدیر صندوق بین المللی پول منتشر نموده است. متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

 ممکن است تا امروز رئیس جمهور دونالد ترامپ مرتکب اشتباهاتی مانند اشتباهات سیاست بودجه هربرت هوور نشده باشد اما در مورد سیاست تجارت وی ممکن است اشباهات سلف خود را تکرار کند. همانطور که «جورج سانتایانا» مشهور گفته است: کسانی که نمی توانند گذشته را به خاطر بسپارند، محکوم به تکرار آن هستند. سوال اینجاست که آیا ممکن است رئیس جمهور ترامپ محکوم به تکرار تاریخ شود در همان حال که  جنگ تجاری خود با چین را تشدید می کند و اقتصاد ایالات متحده آمریکا در بدترین وضعیت  اقتصادی خود از زمان رکود بزرگ قرار دارد؟

چند ماه پس ازآنکه هربرت هوور وارد کاخ سفید شد بازار بورس سقوط کرد و آمریکا در سراشیبی رکود اقتصادی افتاد. پس از سقوط بازار بورس هوور اعلام کرد بودجه فدرال را متوازن نگه می دارد، مالیات را کاهش می دهد و به بودجه خدمات عمومی خواهد افزود. اما چنین نشد. پیامدهای بحران در اروپا سبب شد تا بحران اقتصادی در سال ۱۹۳۱ در امریکا عمیقتر شودو رئیس جمهوری هوور به کنگره طرح کمک به مشاغل را از طریق تشکیل شرکت بازسازی سرمایه و اعتبار تقدیم کرد.

هربرت هوور همچنین خواهان اختصاص کمکهای بیشتر به کشاورزانی شد که قادر به پرداخت وامهایشان نبودند و درمعرض خطر از دست دادن مزارع شان قرار داشتند. اصلاحات در نظام بانکی، اعطای وام به ایالتها برای کمک به بیکاران، توسعه بخش خدمات عمومی از دیگر تدابیری بود که هربرت هوور برای مبارزه با بحران مالی اندیشیده بود. رئیس جمهور هوور احساس می کرد که مخالفانش به دلایل سیاسی در برنامه او خرابکاری می کنند. باید گفت هوور به خاطر پیامدهای فاجعه بار سیاستهای تجاری اش در دهه ۱۹۳۰ بدنام شد.  در آغاز رکود بزرگ، او به روشی نابسامان سعی در تعادل بودجه با کاهش هزینه های عمومی و افزایش مالیات داشت اما وی  رکود را با حمایت از تصویب قانون تعرفه بسیار محافظه کار تشدید کرد.

به نظر می رسد ترامپ با پاسخ سریع و فوری به بحران ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ در حال تکرار اشتباهات بودجه هربرت هوور نیست.  وی با امضای بسته های حمایتی اقتصادی در حدود ۳ تریلیون دلار آمریکا یا حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی با جسارتی قابل توجه به این بیماری همه گیر پاسخ داده است. در واقع اقدام ترامپ واکنشی بسیار نیرومند به  رکود اقتصادی ناشی از بحران کروناست  که پس از سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده است.

اکنون باید دید که آیا این اقدامات برای ارتقاء بهبود اقتصادی پایدار کافی خواهد بود - به خصوص اگر ما با موج دوم این بیماری مواجه شویم. همچنین باید دید که آقای ترامپ چگونه به چنین اتفاقی پاسخ خواهد داد. با این حال، به نظر می رسد در این مرحله او شایستگی دریافت امتیازات بالا را  بخاطر پاسخ بودجه اش به بحران دارد. ممکن است تا امروز رئیس جمهور دونالد ترامپ مرتکب اشتباهاتی مانند اشتباهات سیاست بودجه هربرت هوور نشده باشد اما در مورد سیاست تجارت وی ممکن است اشباهات سلف خود را تکرار کند.

آقای ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۶، و در راستای تحقق وعده های انتخاباتی خود، رویکردی سخت را در مورد روابط تجاری  آمریکا با چین اتخاذ کرده و خودسرانه تعرفه های سنگینی را بر واردات از کشورهای دیگر اعمال کرده است. او این اقدام را به طور یک جانبه انجام داده و باعث آشفتگی در نظم تجارت بین الملل شده است.  تا پایان سال ۲۰۱۹ - زمانی که ایالات متحده آمریکا  آتش بس موقت در جنگ تجاری خود با چین را اعلام کرد – واشنگتن خط تجارت حمایتگرایانه خود را با وجود خسارت قابل توجهی که به اقتصاد جهانی وارد کرد دنبال نمود.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول،  اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۸   وضعیت خوبی داشت و در آن ۷۵ درصد از اقتصادهای جهان روند صعودی را تجربه می کردند. این در حالی است که  در سال ۲۰۱۹ و در نتیجه جنگ تجاری امریکا و چین وضعیت اقتصادی جهان نامناسب بوده و ۹۰ درصد از اقتصادهای جهان رکود اقتصادی چشمگیر را تجربه کرده اند.

واقعیت این است که در پایان دوره اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اقتصاد ایالات متحده آمریکا فوق العاده ضعیف بوده و برخورد وی با گسترش بیماری کووید ۱۹ ضعیف بوده است. بنابراین جهت انتخاب مجدد، به نظر می رسد ترامپ از مزیت انتخاباتی برخوردار خواهد بود و آن ادامه جنگ تجاری ایالات متحده و چین است و به نظر می رسد در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ این انگیزه او را وادار می کند چین را برای شیوع ویروس کرونا سرزنش کند، محدودیت های سنگین بر استفاده هوآوی از فناوری ایالات متحده اعمال کند و شرکتهای آمریکایی را برای کاهش وابستگی خود به زنجیره های عرضه چینی به طور فعالانه تشویق کند.

باید گفت اکنون به هیچ عنوان زمان مناسبی برای تشدید جنگ تجاری با چین - دومین اقتصاد بزرگ جهان نیست و به نظر می رسد اعمال این استراتژی  در حال حاضر بسیار نامناسب است.

باید امیدوار بود که آقای ترامپ بزودی از لفاظی های بسیار محافظه کارانه خود عقب نشینی کند  و سخنان مخرب خود را عملی نکند. اگر ترامپ لفاظی های خود را عملی کند باید مردم آمریکا خود را برای پیمودن جاده ای بسیار طولانی جهت بهبودی کامل از آسیب های اقتصادی  ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ آماده کنند.

کد خبر: ۲۰٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha