۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
طلا فروشها طلا نمی فروشند! | سکه در کانال ۲۸ میلیون و دلار آزاد ۵۳ هزار شد| تضرر سرمایه گذاران حریص!
گزارش «بازار» از وضعیت این روزهای بازار سکه و ارز

طلا فروشها طلا نمی فروشند! | سکه در کانال ۲۸ میلیون و دلار آزاد ۵۳ هزار شد| تضرر سرمایه گذاران حریص!

در پی نوسان شدید قیمت ها در بازار طلا به دلیل افزایش نرخ ارز، طلا فروش ها از بیم زیان تا ثبات بازار خیلی راغب به فروش این کالا نیستند، این در حالی است که ریزش قیمت ها در بازار سکه و ارز شروع شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: جهش قیمت ها در بازار ارز با رکورد زنی های پی در پی نرخ دلار طی دو هفته اخیر، بازار طلا و سکه را نیز ملتهب کرده است، ارزی که مسیر تعیین قیمت ها را مشخص می کند، به طوری که همه کالاها و خدمات نیز به تبع نوسان نرخ این کالا دچار تغییر می شوند. حال با اوج گیری نرخ دلار و رسیدن آن به مرز ۶۰ هزار تومان در اوایل هفته جاری سکه نیز به تبع آن حباب گونه با رشد عجیبی همراه شد و بهای آن به بیش از ۳۲ میلیون تومان رسید. از طرفی طلا نیز در این آشفته بازار از قافله افزایش قیمت جا نماند و هر گرم آن مرز ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان را رد کرد.

اگرچه طی دو سه روز اخیر قیمت ها در بازار ارز با مداخله بانک مرکزی بر مدار نزول قرار گرفته اند و قیمت ها در حال ریزش هستند اما نرخ این کالاها همچنان نسبت به قیمت واقعی آنها بالاست و به دلیل نوسان قیمتی که در این بازارها وجود دارد، طلا فروش ها از ترس زیان دهی احتمالی در فروش این کالا فعلا دست نگه داشته اند.

عدم انجام معاملاتی که هر ساله در ماههای پایانی سال بخصوص اسفند، بازار داد و ستد طلا داغ تر از هر زمانی است اما اکنون که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم بازار طلا به دلیل رشد قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم کساد است آنگونه که نه معامله آنچنانی در این بازار همچون سنوات گذشته صورت می گیرد و نه اینکه واحدهای طلا فروشی خیلی موافق فروش طلا در شرایط نوسانی قیمت و بی ثباتی بازار هستند.

سرمایه گذاران و خریداران سکه این روزها که قیمت ها دربازار غیرواقعی بالارفته و دارای حباب زیادی است، باید مراقب باشند که سرمایه هایشان از بین نرود، زمانی که قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه به شکلی هیجانی افزایش می یابد احتمال افت آن با ساماندهی بازار و اصلاح قیمت ها وجود دارد

ارزش واقعی سکه کمتر از نرخ واقعی آن است، سرمایه گذاران مراقب باشند

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه و نحوه معاملات آن گفت: از آنجایی که تعیین نرخ طلا تابع دو فاکتور نرخ ارز در بازار داخل و انس جهانی است، بنا براین جهش قیمت ها در بازار ارز طی چند روز گذشته تاثیر مستقیم خود را بر روی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار به جای گذاشته و باعث شده که این کالاها بسیار گران شوند.

افزایش قیمتی که نمی توان گفت واقعی است چرا که سکه اکنون به قدری حباب دارد که ارزش واقعی آن خیلی کمتر از نرخی است که در بازار تعیین شده است.

عبادالله محمد ولی، با بیان اینکه سرمایه گذاران و خریداران سکه این روزها که قیمت ها در بازار غیرواقعی بالارفته و دارای حباب زیادی است، باید مراقب باشند که سرمایه هایشان از بین نرود، افزود: زمانی که قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه به شکلی هیجانی افزایش می یابد احتمال افت آن با ساماندهی بازار و اصلاح قیمت ها وجود دارد، بنابراین در چنین شرایطی نباید در سرمایه گذاری بی گدار به آب بزنند و در زمان اوج قیمت و اینکه خودشان می دانند که بهای سکه حبابی افزایش یافته است اقدام به خرید سکه و یا طلای آب شده کنند.

قیمت سکه بهار آزادی ۳۲ میلیون تومانی با توجه به ارزش واقعی آن که خیلی کمتر از این نرخ می باشد هیچ منطقی سازگاری با واقعیت قیمت این کالا را ندارد. توصیه ما به خریداران طلا و سکه این است که در زمانی که بازار به ثبات می رسد اقدام به خرید طلا و سکه کنند

سرمایه گذاران ناشی با خرید طلا و سکه گران متضرر می شوند

وی اضافه کرد: اینکه طی چند روز گذشته خیلی ها به بازار طلا، سکه و ارز هجوم آوردند تا با خرید این کالاها ارزش سرمایه هایشان حفظ شود، به نوعی زمینه تورم انتظاری را ایجاد می کنند که نه تنها ممکن است به زیان آنها تمام شود بلکه بازار را نیز آشفته می کنند چرا که قیمت سکه بهار آزادی ۳۲ میلیون تومانی با توجه به ارزش واقعی آن که خیلی کمتر از این نرخ می باشد هیچ منطقی سازگاری با واقعیت قیمت این کالا را ندارد. توصیه ما به خریداران طلا و سکه این است که در زمانی که بازار به ثبات می رسد اقدام به خرید طلا کنند.

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران به خریداران طلا و سکه توصیه کرد، خریداران طلا زمانی می توانند از این معامله یا سرمایه گذاری منتفع شوند که حداقل چند سال از تاریخ خرید آن بگذرد یعنی با دید سرمایه گذاری بلند مدت به خرید طلا و سکه بیاندیشند چرا که هیچ فردی در کوتاه مدت و برای چند ماه نمی تواند با خرید طلا سودی کسب کند و چه بسا شاید زیان هم ببیند. باز هم تاکید می کنم خرید طلا و سکه برای سرمایه گذاری کوتاه مدت ریسک بسیار بالایی دارد.

با توجه به رشد بالای بهای طلا و نوسانی بودن قیمت ها در پی رشد نرخ ارز نه خریداران قدرت خرید این کالا را دارند و نه اینکه فروشندگان طبق روال عادی اقدام به فروش طلا می کنند چرا که اگر طلایی با نرخ گران بفروشند تهیه آن برای جایگزینی شاید پرهزینه تر شود

معامله طلا کم شده، خریداران قدرت خرید ندارند، فروشندگان از ترس زیان راغب به فروش نیستند!

محمد ولی در ادامه به وضعیت این روزهای بازار طلا اشاره کرد و گفت: هر ساله و در روزهای پایانی سال معمولا بازار معامله طلا گرم است اما امسال با توجه به رشد بالای قیمت این کالا و نوسانی بودن قیمت ها در پی رشد نرخ ارز نه خریداران قدرت خرید این کالا را دارند و نه اینکه فروشندگان طبق روال عادی اقدام به فروش طلا می کنند چرا که اگر طلایی با نرخ گران بفروشند تهیه آن برای جایگزینی شاید پرهزینه تر شود و به جای سود دچار زیان هم بشوند، بنابراین طلا فروش ها در مواقع هیجانی شدن بازار و رشد بی منطق قیمت خیلی راغب به فروش طلا نیستند. آنطور که چند روزی است که فروشندگان این کالا معامله آنچنانی انجام نمی دهند تا بازار به ثبات قیمتی برسد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی بازار داد و ستد طلا داغ و مردم اشتیاق به خرید طلا و سکه دارند که از بنیه مالی خاصی برخوردار باشند اما اکنون که ارزش پول ملی ضعیف شده است، خرید طلا در اولویت نیست چرا که هزینه های زندگی در پی رشد نرخ تورم و رکود اقتصادی بشدت بالا رفته است. از طرفی باید گفت، متاسفانه خرید مصنوعات طلا از سوی مردم طی چند سال اخیر کم شده است و آندسته از خریدارانی که به بازار طلا رجوع می کنند اغلب خواهان طلای آب شده و دست دوم هستند که بتوانند با خرید آن ارزش سرمایه هایشان حفظ شود.

پس از افزایش تاریخی نرخ دلار طی ۲ هفته اخیر و اوج قیمت آن در ابتدای هفته جاری، قیمت ها اکنون چند روزی است با مداخله بانک مرکزی بر مدار نزول قرار گرفته آنگونه که طی ۴ روز دلار ۶۰ هزار تومانی آزاد به کانال ۵۳ هزار و سکه ۳۳ میلیونی به کانال ۲۸ میلیون تومان آمده است

دلار آزاد ۵۳ هزار تومان شد و سکه تمام بهار آزادی جدید به کانال ۲۸ میلیون تومان آمد

بنا به این گزارش، پس از افزایش تاریخی نرخ دلار طی ۲ هفته اخیر و اوج قیمت آن در ابتدای هفته جاری، قیمت ها اکنون چند روزی است با مداخله بانک مرکزی بر مدار نزول قرار گرفته آنگونه که طی ۴ روز دلار ۶۰ هزار تومانی آزاد به کانال ۵۳ هزار و سکه ۳۳ میلیونی به کانال ۲۸ میلیون تومان آمده است.

افت قیمتی که به احتمال زیاد طی روزهای آینده بیشتر نیز بشود. آنطور که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان همچنین بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۶ میلیون و ۴۰۰ شده است.

علاوه بر این در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۷۰۰ و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۳ دلار است. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران قیمت هر اسکناس دلار امروز (چهارشنبه، ۱۰ اسفندماه) ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان کشف شد.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha