۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
پایداری امنیت غذایی با بهره‌وری مناسب از آب و خاک
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد

پایداری امنیت غذایی با بهره‌وری مناسب از آب و خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع پایه باید برای پایداری امنیت غذایی تلاش کنیم و در این راستا باید بهره‌وری در آب و خاک را ارتقا دهیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدرنیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست صمیمانه با دبیران انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری این گونه نشست‌ها گفت: بخش اجرا باید برای تعامل و ارتباط دوسویه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی به یک ادبیات مشترک برسد.

نیازی گفت: این مساله وجود دارد که دانشگاه مدعی است بخش اجرا خواسته‌های مراکز علمی را درک نمی‌کند و باید دراین خصوص دو دیدگاه فکری علم و اجرا به هم نزدیکتر شوند.

معاون آب و خاک گفت: امنیت غذایی یکی از مولفه‌های امنیت ملی است و امنیت غذایی مهم‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع پایه باید برای پایداری امنیت غذایی تلاش کنیم و در این راستا باید بهره‌وری در آب و خاک را ارتقا دهیم.

نیازی با بیان اینکه راندمان آبیاری در کل کشور از ۳۵ درصد به ۴۶ درصد رسیده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه مقرراست که ۱۵ میلیارد مترمکعب آب مصرفی بخش کشاورزی کم شود و برای رسیدن به این هدف راهی جز افزایش راندمان وجود ندارد که با احداث کانال، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و سایر عملیات آب و خاکی این امر محقق می‌شود.

وی گفت: در خاک کشاورزی هم چالش‌های زیادی وجود دارد از جمله شوری خاک، تغییرکاربری و فرسایش که باید این چالش‌ها رفع شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن درخواست از دانشجویان برای درگیر شدن در چالش‌های بخش آب و خاک گفت: باید بتوانیم تعاملی ایجاد کنیم تا به کمک هم برای مملکت کاری انجام دهیم و با استفاده از کارهای پژوهشی و رساله‌های تحقیقی دانشجویان و تلفیق علم و تجربه این امر قابل تحقق است.

وی با بیان این که تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است، گفت: همه موفقیت‌های بخش کشاورزی مدیون علم است و ما شاکر مجموعه علمی هستیم که در خدمت تولید بوده است.

در ادامه این نشست دبیران انجمن‌های علمی رشته‌های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مباحث و موضوعات خود را مطرح کردند و مقرر شد برای ارتباط و اثربخشی بیشتر، این نشست‌ها نظام‌مند برگزار شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha