۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
انبارهای اموال تملیکی، گمرکات و بنادر ضابطه‌مند میشود
سخنگوی قوه‌ قضائیه:

انبارهای اموال تملیکی، گمرکات و بنادر ضابطه‌مند میشود

ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: انبارهای اموال تملیکی، گمرکات و بنادر یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف قانونی و ضابطه‌مند شدن هستند.

به گزارش بازار، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: براساس دادنامه صادره از مرجع صالح جمشید شامهد سرکرده گروهک تروریستی تندر در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. از اقدام مقتدرانه سربازان گمنام در بازداشت سرکرده یکی از تروریست‌ترین عناصر ضدبشری که دستش به خون ده‌ها نفر آلوده است، تشکر می‌کنم.

وی افزود: جمشید شارمهد با رسیدگی عادلانه دستگاه قضایی در دادگاه صالحه محکوم به اعدام شده است و با راه اندازی یک گروهک تروریستی وابسته به سرویس‌های امنیتی المانی و انگلیسی و امریکایی به خاک و خون کشیدن ده‌ها زن و کودک دست داشته است که با کمک سربازان گمنام در دیگر پروژه هایش ناکام مانده است.

ستایشی تصریح کرد: با کدام قاعده انسانی و عقلی و بین المللی ده‌ها کودک زن و مرد را به خاک و خون کشیده شده اند؟ این عمل از ناحیه وی صورت گرفته و به صراحت به آن اقرار داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: مستند به اعتراف و اقاریر خود وی نه تنها اساس اینکه زنان، کودکان و مردان بی‌گناه مورد اهداف تروریستی قرار گرفتند برای وی مهم نبوده است بلکه درصدد افزایش این تعداد بوده است. در کنار اقدامات کور تروریستی اهداف اقتصادی، امنیتی و اجتماعی نیز مورد هدف وی قرار داشته است. شارمهد و عناصر وابسته به وی مورد حمایت سرویس‌ها و سازمان‌های تروریستی بوده‌اند.

تعیین تکلیف ضابطه‌مند انبارهای اموال تملیکی و گمرکات با اهتمام دستگاه قضا
ستایشی با اشاره به تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در انبارهای اموال تملیکی بیان کرد: با اهتمام مجدانه و برنامه ریزی دقیق از سوی رئیس قوه قضاییه، حوزه انبارهای اموال تملیکی و گمرکات و انبارهای بنادر یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف قانونی و ضابطه‌مند هستند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: با اهتمام ویژه ریاست قوه قضائیه و همکاران موضوع نابه سامانی‌های غیرقابل توجیه و پذیرش در انبارهای اموال تملیکی پس از چند سال کار اکنون به مرحله نهایی و ساماندهی شده و حتی در برخی استان‌ها همچون استان شهیدپرور بوشهر که در طول هفت ماهه گذشته از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده اکنون همه کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی و گمرکات تعیین تکلیف قانونی شدند.

وی ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف کانتینرهای کالا در گمرکات، خودروهای سبک، سنگین و ماشین آلات اقدامات زیادی صورت گرفته و تمامی موارد تعیین تکلیف شدند.

ستایشی خاطرنشان کرد: درآمد اموال تملیکی در استان بوشهر سه هزار میلیارد تومان بود و در گمرکات نیز حدود شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در آمد داشته است.

نرخ دیه قبل از شروع سال جدید اعلام می‌شود
ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با نرخ دیه در سال جدید اظهار کرد: نرخ دیه به موجب موجب مقررات ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، قوه قضاییه تکلیف دارد در ابتدای سال نرخ دیه را اعلام مند. کارهایی که در رابطه با تعیین نرخ دیه باید انجام می‌شد، صورت گرفته و قبل از سال جدید نرخ دیه از سوی رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده حادثه متروپل
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین جزییات پرونده متروپل گفت: این پرونده در حال اجرای حکم قطعی است و پرونده به شعبه اجرای احکام ارسال شده است.

وی در رابطه با اعمال ماده موضوع ۲۳۴ قانون آیین نامه مجلس در ارتباط با بررسی تخلفات صورت گرفته در خصوص ساختمان متروپل اظهار کرد: در راستای اجرای ماده موضوع ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس، گزارش تخلفات و عوامل مرتبط با حادثه متروپل با تصویب نمایندگان مجلس در جلسه روز سه شنبه ۲ اسفند ماه جهت رسیدگی و اعمال نظر به قوه قضاییه ارجاع شده است.

ستایشی بیان کرد: برخورد قاطع با متخلفین موجب پیشگیری در تخلفات ساختمانی، جلوگیری از وقوع حوادث و امنیت جانی شهروندان می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در راستای تعامل خوب قوه قضاییه با مجلس، شعب ویژه رسیدگی به گزارش‌های نظارتی و تخلفات دستگاه‌های اجرایی که از ناحیه مجلس ارسال می‌شود، تشکیل شده است و سعی داریم در کمترین زمان و بهترین کیفیت به موضوعات مطروحه مطابق قوانین رسیدگی کنیم.

رسیدگی دستگاه قضا به ترک فعل‌های صورت گرفته در حوزه صنعت
وی در رابطه با ترک فعل مسئولان در حوزه صنعت گفت: نسبت به افعال و ترک افعال که به موجب قانون واجد وصف مجرمانه است دستگاه قضایی مجددانه اقدام می‌کند و به موجب قانون قابل مجازات است و جرم تلقی می‌شود.

وی افزود: قوه قضاییه بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد از جمله موضوع اصل ۱۷۴قانون اساسی و سازمان بازرسی کل کشور با تمسک به ظرفیت‌های قانونی در این مهم قاطعانه با تخلفات و جرایم خاص ترک فعل‌ها برخورد کرده است و در حوزه صنعت این کار بروز و ظهور داشته است.

ستایشی گفت: در حوزه نفت یک نمونه از ترک فعل‌ها مربوط به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه در عدم جمع آوری گازهای مشعل میادین نفتی و گازی کشور بوده است.

وی ادامه داد: جمع آوری این گازها که از سمت مشعل خروج پیدا می‌کنند یک کار ارزشمند است چرا که سرمایه کشور و ثروت عظیم ملی و منابعی برای نسل‌ها و دارایی بالفعل وزارت نفت است.

ستایشی گفت: این اقدام ضمن منافع مستقیم اقتصادی منافع غیر مستقیم بسیاری همچون تکمیل زنجیره ارزش افزوده، کاهس آلودگی‌های زیست محیطی است.
وی تصریح کرد: لذا موضوع جمع آوری گازهای موصوف به دلیل ارزش اقتصادی آن به دفعات به وزارت نفت تکلیف شده است؛ و آن وزارتخانه از اختیارات و بودجه لازم به منظور انجام این مهم در قانون از جمله در بند الف ماده ۴۸قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۲ برخوردار است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: متاسفانه این موضوع مورد بی توجهی واقع شده و اقدام موثری در جهت حصول نتیجه و نیل به اهداف تعیین شده به عمل نیامده است.

وی ادامه داد: بر حسب مستندات وزارت نفت در سال ۱۳۹۸ ارزش گازهای همراه با نفت را بالغ بر ۴.۶ دهم میلیارد دلار و گازهای همراه با نفت پالایشگاه فارس جنوبی را یک میلیارد دلار برآورد کرده است.

ستایشی گفت: انتشار گاز مشعل‌ها به این میزان موجب آلودگی گسترده محیط زیست و برنامه کاری کردی این موضوع واجبات آلودگی گسترده محیط زیست را فراهم می‌کند و بر خلاف سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است مغایر با مفاد قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و قانون هوای پاک و از مصادیق تحلیل علیه بهداشت عمومی است.

تشکیل پرونده قضایی برای وزیر وقت «نفت» به علت ترک فعل
ستایشی گفت:با توجه به موارد ذکر شده عدم اقدام موثر و به موقع وزیر وقت نفت در جمع آوری گازهای مشعل میادین نفتی و گازی که منجر به اتلاف منابع گازی، آلودگی و تخریب محیط زیست شده است که از مصادیق تضییع اموال دولتی و تهدید علیه بهداشت عمومی است که موضوع مقررات ماده ۵۹۸ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش مجازات‌های بازدارنده تشخیص داده شده است.

ستایشی ادامه داد: از این رو گزارش برای مراجع قضایی و دادستان انقلاب تهران ارسال شده و این گزارش در مرحله بازپرسی و در شعبه تخصصی دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است و نسبت به بقیه موارد همچون حوزه پتروشیمی و سایر حوزه‌های ذکر شده و خودرو کارهای بسیار وسیع و ارزشمندی صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همین کالاهای رسوب پیدا کرده ضرر برای بیت المال است به قدری که ریاست قوه قضاییه به اتفاق مسئولان عالی قضایی اهتمام برای برای تعیین تکلیف این اموال کرده اند. به طور کلی کاری نداریم که وصف مجرمانه داشته باشد فعل یا ترک فعل، دستگاه قضایی علم را به دست گرفته و برای اقدامات پیشگیرانه ورود پیدا می‌کنند و کار را به سرانجام می‌رساند که نمونه آن را در استان بوشهر مشاهده کردیم.

وی گفت:در بحث خودرو و بورس در جلسه قبل اعلام کردیم، تذکار قانونی که در جهت موضوع داده و دوستان را دعوت به اجرای صحیح قانون کردیم و قانونمندی و تذکر به اجرای موازین قانونی و شرعی ادامه خواهد یافت.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سما جهانباز
وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سما جهانباز اظهار کرد: در خصوص این فرد پرونده‌ای در شعبه سیزدهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز که ویژه رسیدگی به امور جنایی است، مفتوح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و یک نفر نیز در این زمینه و در ۲۴ بهمن ماه به اتهام آدم‌ربایی در پرونده دستگیر شده و با صدور قرار تأمین صادره فعلاً در بازداشت است.

اقدامات دستگاه قضا در ساماندهی بازار سکه و ارز
ستایشی در خصوص تغییرات اخیر نرخ ارز و سکه و ورود دستگاه قضا به موضوع گرانی‌ها و اینکه اعدام دانه‌درشت‌ها تأثیری در کاهش قیمت‌ها داشته است یا خیر گفت: به نام قوه قضائیه به کلیه شهروندان محترم و آحاد جامعه اطمینان می‌دهم که قوه قضائیه برای همکاری جامع و کامل با قوای دیگر آمادگی کامل دارد و این اطمینان را برای همکاری در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم و بازگشت ثبات به بازار اعلام می‌کنیم و در جهت صیانت از مردم با هر گونه تخلف با سرعت، دقت و جدیت برخورد خواهیم کرد. چرا که خط قرمز ما رضایتمندی مردم است.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه نگاه قوه قضائیه در این شرایط خاص هم‌افزایی است، اذعان کرد: در حوزه ارز، جلساتی را دولت با توجه به حساسیت ریاست جمهور به‌صورت مستمر می‌گذارند و بررسی‌های دقیقی صورت گرفته است و مصوباتی را سران قوا داشتند و تمام برنامه‌ریزی و اهتمام در راستای تحقق اقدامات پیشگیرانه و برخورد قاطع با اشکالات و تخلفات است.

وی در ادامه بیان کرد: انشالله تمامی این اقدامات آرامش و رضایت‌مندی مردم را به‌دنبال داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha