۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
نتیجه سفر گروسی به ایران مثبت باشد، می تواند زمینه احیای برجام تلقی شود
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

نتیجه سفر گروسی به ایران مثبت باشد، می تواند زمینه احیای برجام تلقی شود

«شیرین هانتر» می گوید: اگر نتایج سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران مثبت باشد می تواند زمینه ای برای احیای برجام باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: آژانس بین الملل انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای رسانه‌ای تازه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: آژانس از گزارشهای رسانه‌ای درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران مطلع است و «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس درحال رایزنی با ایران درباره نتایج راستی آزماییهای این سازمان است و به نحو مقتضی آن را به اطلاع شورای حکام آژانس خواهد رساند.

خبرگزاری بلومبرگ چند روز قبل در خبری مدعی شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز پنجشنبه به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست و دستور کار وی چه خواهد بود؟

سفر گروسی می تواند یک ماموریت حقیقت یاب ساده در مورد کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا سطح ۸۴ درصد باشد. همچنین ممکن است به مسائل باقی مانده بین تهران و آژانس در رابطه با سایت هایی که مشکوک به داشتن ذرات اورانیوم هستند و ایران از بازدید بازرسان آژانس امتناع کرده است، مرتبط باشد. یا، سفر گروسی ممکن است به منظور جلوگیری از تنش های بیشتر بین ایران و قدرت های غربی بر سر برنامه هسته ای تهران باشد. اگر این سفر پس از گفتگوهای اولیه بین ایران و آژانس ترتیب داده شود، به طور بالقوه می تواند به حل و فصل برخی از اختلافات باقی مانده کمک کند.

*چند روز پیش خبرگزاری بلومبرگ در خبری اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. ایران نیز اعلام کرد در فرایند غنی سازی این امر طبیعی است ولی در محصول نهایی ایران غنی سازی بالای ۶۰ درصد تولید نکرده است. ارزیابی شما چیست؟

تشخیص اینکه کدام طرف، ایران یا آژانس بین المللی انرژی اتمی، استدلال درستی را مطرح می کند، دشوار است. بنابراین، مأموریت گروسی می‌تواند این باشد که بفهمد واقعاً چه اتفاقی افتاده است و آیا ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است یا خیر. واقعیت ها هر چه که باشد، این موضوع می تواند بی اعتمادی شدید بین ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعضای غربی آن را تشدید کند، مگر اینکه بازرسی ها اظهارات ایران مبنی بر عدم تولید اورانیوم غنی شده بیش از ۶۰ درصد را تایید کنند.

*برخی استدلال می کنند سفر گروسی می تواند زمینه احیای برجام را فراهم آورد. با توجه به شرایط حاکم با این ارزیابی موافق هستید؟

باز هم گفتنش سخت است. اگر گزارش گروسی درباره نیات ایران مثبت باشد، می تواند چشم انداز احیای برجام را بهبود بخشد. با این حال، در حال حاضر، ایالات متحده اصرار دارد که هیچ قصدی برای احیای این توافق ندارد. همچنین، واشنگتن امید خود را از دست نداده است که مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردمی ایران می تواند تغییرات اساسی را چه در رفتار و چه در ساختار سیاسی ایران ایجاد کند. بنابراین، بعید است که واشنگتن با احیای توافق هسته ای به ایران ضربه ای وارد کند، به ویژه اینکه ایران به این زودی ها به داشتن ظرفیت هسته ای معتبر نزدیک نیست.

*برخی کارشناسان معتقد هستد آمریکا در حال حاضر نیز پلن B را در قبال ایران به اجرا گذاشته است و حمله به صنایع نظامی اصفهان نیز احتمالا با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است. با این دیدگاه موافق هستید؟

قطعا فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا بر ایران افزایش یافته است. همچنین ممکن است آمریکا در حمله به تاسیسات اصفهان به اسرائیل کمک کرده باشد. با این حال، اجرای کامل طرح B مستلزم مجازات‌های شدیدتر از جمله حملات گزینشی به تأسیسات هسته‌ای و سایر تأسیسات نظامی ایران است که به ایران تحمیل می‌شود.

*در کنار سفر گروسی رایزنی های غیر مستقیم میان ایران و امریکا در خصوص احیای برجام در جریان است. ایران اعلام کرده از طریق عراق پیامی از آمریکا دریافت کرده و آمریکا نیز گفته هیچ پیامی به ایران ارسال نکرده است. ارزیابی شما چیست؟

باز هم تأیید یا رد این گزارش ها دشوار است. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که اگر ایران می خواهد با واشنگتن ارتباط برقرار کند، باید مستقیماً این کار را انجام دهد. میانجی ها یا آنهایی که حامل پیام هستند، برنامه های خود را دارند. علاوه بر این، پیام ها ممکن است اشتباه تفسیر شوند. اگر ایران می خواهد با آمریکا ارتباط برقرار کند، باید مستقیماً این کار را انجام دهد. صحبت با یک کشور به معنای تایید سیاست های آن کشور نیست. حتی دشمنان با یکدیگر صحبت می کنند.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha