۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کاشت نهال و نکات مهم نگهداری آن

کاشت نهال و نکات مهم نگهداری آن

قبل از هر چیز برای داشتن باغ سالم و پر محصول در انتخاب نوع رقم نهال باید دقت کافی را داشته باشید و از ارقامی استفاده کنید که با آب و هوا و شرایط منطقه شما سازگار باشد.

به گزارش بازار، قبل از هر چیز برای داشتن باغ سالم و پر محصول در انتخاب نوع رقم نهال باید دقت کافی را داشته باشید و از ارقامی استفاده کنید که با آب و هوا و شرایط منطقه ی شما سازگار باشد. خرید نهال ارزان و بدون شناسنامه علاوه بر اینکه ممکن است شما را به محصول مرغوب نرساند ممکن است زمینه ی ورود آفات و بیماری های مختلف به زمین شما را فراهم کند.

نکته ی مهم دیگر اینکه سعی کنید فاصله ی کافی بین نهال ها در نظر بگیرید از کاشت متراکم جدا خودداری کنید.

نکات مهم درباره فاصله بین نهال ها

این فرضیه که اگر در یک مساحت مشخص تعداد بیشتری نهال بکاریم محصول بیشتری خواهیم داشت میتواند آینده ی باغ شما را به خطر بیاندازد. بسته به ارقامی که کاشته می شود فاصله ی استاندارد بین درختان متفاوت است مثلا برای درخت بادام فاصله ی ۵*۵ میتواند مناسب باشد، در صورتی که برای درخت گردو باید حداقل ۹*۹متر فاصله در نظر بگیرید. این اطمینان را داشته باشید که هیچ باغدار نمونه ای با تراکم بالای کشت محصول فراوان برداشت نمی کند بلکه رعایت اصول مهندسی و تغذیه است که می تواند عملکرد درختان را چندین برابر کند. در کشاورزی نوین که شاهد برداشت محصول باکیفیت از درختان و زمین هستیم، کشاورز با برنامه اختصاصی زمین خود در فصول مختلف، به همراه مشاوره کشاورزی از کارشناس کشاورزی مراحلی را با برنامه ریزی دقیق که شامل بررسی و ایجاد پروفایل زمین (شامل سوابق کشت و برداشت و آزمایش آب و خاک) و تدوین برنامه تغذیه مناسب از کود و سموم که حساسیت زیادی بر نحوه مصرف، میزان مصرف و زمان مصرف کود و سموم برای محصولات. بهره وری زمین های کشاورزی به شدت افزایش یافته و این عامل مهم باعث شده تا محصولات علاوه بر پربار بودن از آفات و انواع دیگر بیماری های گیاهی دور باشند.

بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال

در مناطق گرمسیری که احتمال سرمازدگی افت شدید دما بلافاصله بعد از کاشت نهال وجود ندارد میتوان برای شروع سریعتر رشد درخت در اواخر پاییز اقدام به کاشت نهال کرد. اما در مناطق سردسیری که احتمال افت دما و خسارت سرمازدگی در طول زمستان وجود دارد بهتر است بعد از پایان سرمای زمستان و از نیمه ی دوم اسفند نسبت به کاشت نهال اقدام کرد.

انتقال نهال

نکات مهم درباره انتقال نهال ها

سعی کنید کمترین زمان ممکن را برای جابجایی نهال از نهالستان به باغی که قرار است احداث کنید را در نظر بگیرید. اگر از نهال های غیر گلدانی استفاده می کنید حتما در زمان حمل و نقل دور ریشه ها را با پلاستیک بپوشانید تا ریشه ها هوا نخورند.

روش کاشت نهال

روش کاشت نهال

قبل از کاشت نهال بهتر است به اندازه ی کافی چاله ای که برای کاشت نهال در نظر گرفتیم را گود کنیم. اشتباه رایج بسیاری از کشاورزان این است که گودال مد نظر را کمتر از چهل سانتی متر حفر میکنند و این موضوع باعث شده تا ریشه های نهال به خوبی نتواند توسعه پیدا کند و رشد درخت به کندی انجام میشود.

البته میزان عمق چاله ای که برای کاشت،نهال در نظر گرفته میشود نسبت به نوع درختی که قصد کاشتن آن را داریم باید متفاوت باشد. مثلا برای کاشت،درخت پسته نیاز هست قبل از کاشت،چاله ای به عمق یک متر و بیست سانتی متر حفر کنیم. دلیل این عمق زیاد این است که درخت پسته ریشه های عمیقی داشته و جهت رشد ریشه ها مستقیم به سمت پایین میباشد. در صورتی که به اندازه ی کافی گود برداری انجام نشود ریشه ی درخت با برخورد با اولین لایه ی سخت خاک پیچ خورده و رشد درخت گاهی تابیش از پنجاه درصد کاهش می یابد.

به این دلیل که اکثر خاک های کشورمان اهکی بوده و بافت سفت و محکمی دارند گود برداری به اندازه و نرم کردن خاک اطراف ریشه اثر بسیار زیادی بر رشد مناسب ریشه ها در سالهای ابتدایی داشته و درنهایت درخت بسیار قوی تری خواهیم داشت.

البته باید دقت داشته باشید گود برداری زیاد به این معنا نیست که مثلا اگر عمق چاله را ۷۰ سانتی متر در نظر گرفتیم نهال را در ته گودال قرار دهیم و روی آن خاک بریزیم. این اشتباه دیگری است که میتواند در آینده موجب پوسیدگی طوقه و ریشه درخت شده و درنهایت به خشک شدن کامل درخت بیانجامد.

بهترین موقعیت کاشت نهال

بهترین موقعیت کاشت نهال

بعد از گود برداری مناسب برای کاشت درخت در صورتی که خاک نیاز به اصلاح داشته باشد میتوان یک سوم پایینی چاله را با کود دامی فراوری شده و یا ورمی کمپوست مخلوط با خاک پر کرد. بهترین معیار برای اینکه مشخص شود تا چه اندازه باید درخت زیر خاک برود توجه به طوقه ی درخت است.

طوقه ی درخت دقیقا محلی است مابین ریشه ها و تنه ی درخت. باید توجه داشته باشید برای کاشت درخت حتما باید طوقه ی درخت بالای خاک قرار بگیرد و به هیچ عنوان زیر خاک دفن نشود. پس چاله را ابتدا با مخلوط خاک و کود دامی فراوری شده پر میکنیم تا وقتی نهال را درون گودال قراردادیم و دور ریشه ها خاک ریخیتم تنه و طوقه ی درخت زیر خاک دفن نشود.البته در نظر داشته باشید بعد از چند مرحله ابیاری ممکن است خاک اطراف ریشه نشست کرده و نهال کمی پایین تر برود. پس اگر به اندازه ی کافی قبل از کاشت گود برداری انجام شده و خاک اطراف ریشه بخوبی نرم شده اصلا نگران این نباشید که درخت سطحی کاشته شود و درهمان سالهای اولیه ریشه ها به راحتی میتوانند به عمق خاک نفوذ کرده و رشد بسیار خوبی داشته باشند.

آبیاری و تغذیه نهال بعد از کاشت

آبیاری و تغذیه نهال بعد از کاشت

بعد از کاشت نهال فورا باید ابیاری انجام شود تا خاک کمی متراکم تر شده و فضای خالی اطراف ریشه پر شود. تصور اشتباهی در بین بعضی باغداران رایج شده که نهال در سالهای اولیه بعد از کاشت نیاز به تغذیه ندارد. اگر قصد دارید رشد خوبی را در باغ خود تجربه کنید باید بدانید تغذیه ی نهال بلافاصله بعد از سبز شدن آن شروع می شود و در سالهای اولیه است که باید به نهال کمک کنید ریشه های قوی در خاک ایجاد کرده تا توسط این ریشه ها بتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک جذب کند.

چند نکته ی مهم پایانی در مورد کاشت نهال:

  • فریب سن زیاد برخی نهال های موجود در بازار را نخورید، بین ریشه ی نهال و شاخه ها باید تناسب برقرار باشد ونهال های چندین ساله با ریشه ی کوچک نمیتوانند رشد خوبی داشته باشند.

  • اگر بخشی از ریشه ها در فرایند حمل و نقل آسیب دیده اند قبل از کاشت قسمت های آسیب دیده ی ریشه را هرس کنید و با یک قارچکش مناسب مانند کاربندازیم ریشه را ضد عفونی کنید.

  • برای نهال های نازک از قیم استفاده کنید تا باد و حیوانات موجب خسارت و کج شدن نهال نشوند.

خرید نهاده های کشاورزی

خرید نهاده های کشاورزی از فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی

فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی در سال ۱۳۹۵ با هدف ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی کشاورزی، تهیه و توزیع بهترین نهاده های کشاورزی موجود در بازار ایران و آموزش روش های کشاورزی مدرن، با تیم تحصیل کرده در گرایش های مختلف رشته ی کشاورزی شروع به کار کرده و از ابتدا تمام تلاش خود را بر روی ارائه محصولات اورجینال و با کیفیت قرار داده و در کنار این مهم پشتیبانی سریع و با کیفیت را سر لوحه کار خود قرار داده است. تیم تخصصی کشاورزی متشکل از کارشناسان تحصیل کرده در گرایش های مختلف رشته ی کشاورزی با امید اثر گذاری در بهبود روند کشاورزی کشور عزیزمان ایران پا به عرصه گذاشته و امیدواریم بتوانیم لذت کشاورزی مدرن و اصولی را در کنار شما کاربران گرامی با هم تجربه کنیم. در کنار شما خواهیم بود.

برای خرید انواع نهاده های کشاورزی می توانید به آدرس فروشگاه کشاورزی https://keshavarzbashi.com مراجعه نمایید.

فروشگاه کشاورزباشی با طیف گسترده ای از محصولات از کیفیت و برند های مطرح شامل :

انواع کود :

  • کود ریز مغذی

  • اصلاح کننده خاک

  • فسفیت پتاسیم

  • ضد شوری

  • کود NPK

  • اسید هیومیک

  • سیلیکات پتاسیم

  • محرک رشد گیاه

  • اسید آمینه و جلبک

  • فروت ست

  • کود ارگانیک

  • کود بیولوژیک

  • بذرمال

  • کود های سولفات

انواع بذر :

  • بذرهای خانگی : بذر سبزیجات، گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، صیفی جات

  • بذرهای کشاورزی

انواع سمپاش :

  • سمپاش های دستی

  • سمپاش های شارژی

  • سمپاش های موتوری

  • سمپاش های ماشینی

انواع ادوات کشاورزی :

  • تله و فرمون

  • اره و قیچی

برای مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با شماره ۰۹۹۲۴۶۰۹۶۱۹ تماس حاصل فرمایید. برای انتخاب کالای کشاورزی که مناسب با شرایط شما باشد.

منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم. همواره پشتیبان کشاورزان هستیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha