۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
درب‌های بزرگترین انجیرستان دیم دنیا به سمت صادرات گشوده می‌شود؛ چینی‌ها طرفدار پرو پا قرص
گزارش بازار از استان فارس؛

درب‌های بزرگترین انجیرستان دیم دنیا به سمت صادرات گشوده می‌شود؛ چینی‌ها طرفدار پرو پا قرص

استهبان- شهرستان استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا این روزها در مسیر صادرات قدم برداشته تا انجیر با کیفیت خود را که از چین هم مشتریان فراوانی دارد، با بازارهای جهانی ارتباط دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان استهبان در استان فارس دارای ۲۳ هزار هکتار انجیرستان است که حدود ۱۸ هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است.با توجه به سطح وسیع انجیرستان، از استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان یاد شود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و در پی آن خشک شدن دریاچه بختگان وضعیت انجیرستان ها با بحران روبه رو شد به گونه ای که انجیرستانهایی که حتی قدمتشان به ۱۰۰ سال نیز می رسید خشک یا با آسیب جدی مواجه شدند.

البته در این میان آفت موزائیک به انجیرستان‌های این شهرستان رحم نکرد و تعدادی از انجیرستان‌ها به بیماری موزائیک مبتلا شدند. اما تمام این موضوعات باعث نشد که تقاضا برای انجیرهای استهبان از کشورهای مختلف کاهش یابد و صادرات به برخی از کشورها ادامه دارد. با توجه به مرغوبیت این محصول معمولان میزان قابل توجهی از آن به کشورهای آسیای شرقی و اروپا صادر می شود و کیفیت این محصول باعث تقاضا از برخی از کشورها از جمله ژاپن، چین و... برای صادرات شده است.

کارشناسان بر این باورند که اگر بر روی این محصول ارگانیک سرمایه گذاری شود می تواند به عنوان یکی از کالاهای اساسی صادراتی از استان به شمار برود

انجیرستان های استهبان با توجه به ظرفیت قابل توجهی که دارند می توانند به عنوان یک پتانسیل برای استان به شمار بروند. کارشناسان بر این باورند که اگر بر روی این محصول ارگانیک سرمایه گذاری شود می تواند به عنوان یکی از کالاهای اساسی صادراتی از استان به شمار برود.

رتبه اول فارس در تولید انجیر

رئیس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با بازار از انجیر به عنوان یکی از عمده ترین مزیت‌های صادراتی استان فارس و کشور یاد کرد و گفت: بر این اساس استان فارس رتبه اول تولید انجیر در کشور را داراست و ۹۵ درصد کل انجیر خشک کشور در حوزه استهبان، داراب، نی‌ریز و جهرم تولید می شود.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه مرغوب ترین انجیرهای دنیا در فارس برداشت می شود به فعالیت میز ملی انجیر در این استان اشاره کرد و ادامه داد: میز ملی محصولات در هر استانی با توجه به تولیدات منطقه ای آن استان راه اندازی می شود که بر این اساس با توجه به شرایط استان فارس میز ملی انجیر در این استان از سالیان قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: در هشت ماهه امسال ۱۵ میلیون دلار انجیر به وزن پنج هزار تن از شهرستان استهبان صادر شده است، البته باید توجه داشت که یکی از اولویت‌های اصلی در سال ۱۴۰۱ بحث افزایش صادرات محصولات غیرنفتی بوده و امسال شاهد افزایش ظرفیت ۳۰ درصدی صادرات بوده‌ایم و در استان فارس نیز این موضوع حادث شد.

چینی ها علاقمند خرید

رئیس صمت استان فارس با اشاره به اینکه به طور متوسط صادرات سالانه انجیرخشک معادل ۴۰ میلیون دلار و با ۱۳ هزار تن است که عمده ترین خریدار آن چین بوده، به تشریح برخی از مشکلات پیش روی صادرات این محصل پرداخت و افزود: مشکلات عدیده ای از جمله استاندارد، گواهی قرنطینه و بسته بندی، ثبت نشان جغرافیایی و... در حوزه صادرات انجیر وجود دارد که در این راستا گام های خوبی برداشته شده است.

ایزدی به بازارهای هدف صادرات انجیر از استان فارس اشاره کرد و گفت: میزان قابل توجهی از این محصول به کشورهای اروپایی صادر می شود البته بیشترین انجیر از فارس به چین صادر می شود.

کشورهای همسایه جزو اولویت اول هستند بر این اساس طی جلسات مختلف مقرر شد رایزنان در بازارهای اصلی مثل چین برای خرید به شهرستان استهبان اعزام شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس خواستار ورود ویژه بخش خصوصی در این حوزه شد و تاکید کرد، گفت: ارتقای صنایع مرتبط با بسته‌بندی و فرآوری این محصول فانتزی و ارگانیک محلی، بومی متناسب بازارهای جهانی در توسعه، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش ارزش افزوده این نوع محصولات از مهمترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

استقرار پایانه خارجی

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس نیز در گفت و گو با بازار در رابطه با اقدامات این سازمان برای افزایش صادرات انجیر بیان کرد: مقرر شده که پایانه صادراتی در شهرستان استهبان راه اندازی شود.

محمد دانش‌نیا از اعلام آمادگی سازمان صمت برای پیگیری این موضوع خبر داد و افزود: این مجموعه آمادگی خود را به اعلام کرده و منتظر اعلام طرح توجیهی مجری طرح هستیم از سوی دیگر اگر پایانه صادراتی راه اندازی شود بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

وی افزود: توسعه تجارت با اولویت‌بندی بازارهای را یکی از اقدامات سازمان است و کشورهای همسایه جزو اولویت اول هستند بر این اساس طی جلسات مختلف مقرر شد رایزنان در بازارهای اصلی مثل چین برای خرید به شهرستان استهبان اعزام شوند.

بزرگترین انجیرستان دیم دنیا در مسیر صادرات | چینی‌ها طرفدار پرو پا قرص

۷۰ درصد از صادرات انجیر کشور مربوط به فارس است

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس با اعلام اینکه سالیانه ۳۸۰ میلیون دلار انجیر از ایران صادر می شود، ادامه داد: ۷۰ درصد از میزان صادرات این محصول مربوط به انجیر استان فارس است.

دانش نیا با اشاره به اینکه نمی توان آمار دقیقی از میزان صادرات انجیر استان فارس داشت، اظهار کرد: بعضا ممکن است که صادرات نه تنها در این محصول بلکه حتی محصولات دیگر از خروجی های دیگری صورت گیرد.

ضرورت دارد مسئولان نه تنها در بخش صادرات بلکه در بخش فرآوری نیز فعال شده و گام هایی را بردارند

وی یکی از چالش های اساسی پیش روی صادرات این محصول را تنوع و گستردگی دستور العمل ها و بخشنامه ها دانست و یادآور شد: مسئولان نمی توانند یک چشم انداز و افق واحدی را ترسیم کنند و همین موضوع بعضا باعث به وجود امدن مشکلاتی شده است.

خشکسالی و تاثیرات آن

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس به خشکسالی های اخیر و تاثیر آن بر روی انجیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه خشکسالی های اخیر و وسائل زیست محیطی چند سال گذشته در افت کیفی محصول تاثیرگذار بوده است.

با این تفاسیر انجیر استهبان با توجه به کیفیتی که دارد به عنوان یکی از ظرفیت های استان فارس به شمار می رود از این رو ضرورت دارد مسئولان نه تنها در بخش صادرات بلکه در بخش فرآوری نیز فعال شده و گام هایی را بردارند همچنین صادرات محصولات کشاورزی می تواند گام موثری برای ایجاد رونق در حوزه کشاورزی فارس به شمار آید به شرطی که علاوه بر صادرات خام به حوزه فرآوری محصولات نیز توجه ویژه ای شود.

فرآوری به عنوان عامل مهم برای ایجاد ارزش افزوده و صادرات می تواند حوزه کشاورزی استان فارس را بیش از گذشته توسعه داده و پازل کشاورزی فارس را نیز تکمیل کند تا اقتصاد استان نیز به شکوفایی دست پیدا کند.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha