۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
فرسودگی ۵۵ درصدی ماشین آلات (تراکتور) کشاورزی کشور
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عنوان کرد

فرسودگی ۵۵ درصدی ماشین آلات (تراکتور) کشاورزی کشور

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: ۳۲۰ هزار دستگاه تراکتور فرسوده در کشور فعالیت دارد که ۵۵ درصد ناوگان ماشینی بخش کشاورزی را شامل می شود.

به گزارش بازار، کریم ذوالفقاری، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در گذشته مفهوم مکانیزاسیون فقط به تراکتور ختم می‌شده، اما امروز این مفهوم یعنی بهره وری و ارزش افزوده که باید در بخش کشاورزی به دست آید.

فرسودگی ۵۵ درصدی ماشین آلات (تراکتور) کشاورزی کشوروی افزود: در حال حاضر ۵۸۰ هزار دستگاه از تراکتورهای موجود کشور شماره گذاری شده اند که از این تعداد ۳۲۰ هزار تراکتور بالای ۱۳ سال عمر دارند.

به گفته ذوالفقاری عمر مفید تراکتور در کشور ۱۳ سال تعیین شده که ۵۵ درصد این ماشین‌های کشاورزی در کشور فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست های بخش توسعه ماشین آلات وزارت جهاد کشاورزی افزایش اسب بخار در نوسازی ناوگان ماشینی کشاورزی کشور است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به هدر رفت سوخت این تراکتورهای فرسوده، اضافه کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون لیتر گازوییل برابر با ۹ هزار میلیارد تومان در کشور به دلیل فرسودگی ناوگان بیش از استاندارد جهانی مصرف می‌شود.

وی گفت: مشکل دیگر بخش کشاورزی پسماندها و ضایعات محصولات است که چالش‌هایی را به وجود آورده در حالی که ۲۰ تا ۲۵ درصد پسماندها می تواند به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد در حالی که امروز نفت می‌فروشیم تا با ارز آن نهاده‌های دامی وارد کنیم پسماندهای کارخانجات زیتون، رب گوجه فرنگی، سیب و… قابل خریداری و استفاده برای تغذیه دام و طیور است.

ذوالفقاری با اشاره به ضرورت معاینه فنی برای ماشین آلات کشاورزی تاکید کرد: با تخصیص اعتبار پیگیری انجام معاینه فنی برای کمباین‌ها و تراکتورها به سرانجام می‌رسد

کد خبر: ۲۰۹٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha