۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
قیمت میوه‌ها نوبر است؛ نرخ‌گذاری بی‌ضابطه بلای جان مردم
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت میوه‌ها نوبر است؛ نرخ‌گذاری بی‌ضابطه بلای جان مردم

مشهد- قیمت میوه و صیفی‌جات در طی دو ماه اخیر باوجوداینکه بسیاری از شهروندان در خانه قرنطینه بودند و تقاضای آن‌چنانی در بازار وجود نداشت اما با نوسان و افزایش قیمت بسیاری همراه بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گشت‌وگذار در بازار میوه و صیفی‌جات قیمت‌هایی جلب نظر می‌کند که به نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان غیرقابل‌توجیه است.

زردآلو به قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان و گوجه‌سبز به قیمت ۳۵ هزار تومان از آن دسته نرخ‌هایی است که بسیاری از شهروندان را متعجب کرده که چرا باوجوداینکه این تولیدات منشأ خارجی نداشته و خراسان رضوی را می‌توان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصولات نامید اما این قیمت‌ها چگونه بر روی میوه درج می‌شود جای پرسش دارد!

از تجویز میوه‌ها و محصولاتی مانند لیمو که بنا بر نسخه پزشکان بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد و بر قیمت آن تأثیر بسزایی گذاشت که بگذریم افزایش قیمت باقی محصولات در بازار برای مصرف‌کنندگان غیرقابل‌توجیه به نظر می‌رسد.

نرخ‌گذاری بدون ضابطه
در همین رابطه برخی از بار فرشان میدان میوه و تره‌بار مشهد اذعان می‌کنند به‌غیراز میوه‌هایی مانند موز که قیمت آن را نرخ ارز تعیین می‌کند اما سایر محصولات که تولید داخل هستند قیمت غیرمنطقی دارد.

علی گنابادی یکی از فروشندگان بار در این میدان به ما می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت میوه دلالان هستند زیرا از زمان بارگیری محصول در باغ‌ها تا رسیدن به میدان ضابطه‌ای برای نرخ‌گذاری وجود ندارد.

وی بیان می‌کند قیمت میوه در میدان بر اساس یک سود قانونی عرضه می‌شود و میوه‌فروشی‌ها نیز درصد مشخصی را اجازه دارند تا بر روی محصول منظور کنند لذا این پروسه قابل‌کنترل است اما میوه به دلیل اینکه توسط دلالان در باغات خریداری‌شده و پایه‌گذاری قیمت آن گران است لذا باقیمت بیشتری نیز به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی اظهار می‌کند: فروشندگان خرد در سطح شهر نیز کمترین دخالت را در تعیین قیمت‌ها دارند زیرا همکاران ما بر اساس قیمت خرید و مطابق فاکتور دریافتی از میدان میوه و تره‌بار مرکزی، نسبت به افزودن سود مصوب و قانونی اقدام می‌کنند بنابراین اگر برای مثال پیاز را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، گران‌تر خریداری کنند مجبورند با در نظر گرفتن سود قانونی، این محصول را گران‌تر بفروشند.

احتکار عامل گرانی
در همین راستا یکی دیگر از بارفروشان البته نظری متفاوت دارد و به ما می‌گوید: متأسفانه برخی از عمده‌فروشان با احتکار برخی از محصولات و خودداری از عرضه در بازار نقش تعیین‌کننده قیمت‌ها را بازی می‌کنند.

میوه توسط دلالان در باغات خریداری‌شده و پایه‌گذاری قیمت آن گران است لذا باقیمت بیشتری نیز به دست مصرف‌کننده می‌رسد

محمد اسدی ابراز کرد: برخی از بارفروشان در پاره‌ای از اوقات حاضر به صدور فاکتور نیستند و لذا این موضوع به نابسامانی قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی بیان کرد: در قیمت‌گذاری لیمو ترش هم‌زمان با کرونا مشاهده شد که این محصول در انحصار تنها چند نفر بود و به دلیل اینکه این محصول در انبارها احتکار شده بود قیمت آن به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید اما به‌محض اینکه تعزیرات این انبارها را کشف و محصول دپو شده را وارد بازار کرد قیمت آن تا کیلویی ۱۷ هزار تومان کاهش یافت.

این فروشنده بیان کرد: این موضوع در سایر محصولات نیز صدق کرده و برخی با جلوگیری از عرضه محصولات نرخ بازار را بالابرده و آن را به نفع خودتنظیم می‌کنند.

نوبر قیمت‌ها
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار، بابیان اینکه میوه‌های نوبرانه در ابتدای شروع به بازار گران هستند گفت: این میوه‌ها مانند گوجه‌سبز و زردآلو  که معمولاً در فصل‌های خاصی از سال به بازار می‌آیند در ابتدای فصل نسبت به یک ماه آینده از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

یکی از دلایل افزایش قیمت میوه دلالان هستند زیرا از زمان بارگیری محصول در باغ‌ها تا رسیدن به میدان ضابطه‌ای برای نرخ‌گذاری وجود ندارد

حسین مصدق تصریح کرد: وقتی می‌گوییم میوه‌ای نوبرانه است یعنی میزان آن در بازار به حدی نیست که قیمت‌ها شکسته شود و درنتیجه با افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم که با ورود حجم بیشتر میوه به بازار قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، قیمت گوجه‌سبز نسبت به یک هفته گذشته ارزان شده و از حالت نوبر درآمده است زردآلو نیز بیست‌تا سی درصد کاهش قیمت داشته است و لذا این میوه همچنان در حال ارزان شدن است و تا ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان در هر کیلو خواهد رسید.

قیمت برحسب عرضه و تقاضا
رئیس اتحادیه میوه تره‌بار مشهد با اشاره به اینکه میوه‌ها در سطح بازار عمده‌فروشی برحسب عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت ندارد اظهار داشت: هرچند ما نرخ مصوب ۳۵ درصدی افزایش قیمت تمام‌شده از کشاورز راداریم که در فاکتور لحاظ می‌شود.

مصدق در مورد مراکز تولید میوه‌های نوبرانه مانند زردآلو و گوجه‌سبز عنوان کرد: در حال حاضر زردآلو از طرف کاشان و گوجه‌سبز از سمت تهران، شهریار، کرج و از داخل استان نیز از شهرستان کاشمر به مشهد آورده می‌شود.

وی قیمت بهترین زردآلو در بازار میوه و تره‌بار را  حول‌وحوش ۲۷ هزار تومان دانست و یادآور شد: پس از یک دوره افزایش قیمت سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی که اقلام پرمصرف مردم هستند بازار به ثبات رسیده و در میدان بار گوجه‌فرنگی از کیلویی ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان و سیب‌زمینی پیاز از کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

تأثیر کرونا بر بازار
رئیس اتحادیه میوه تره‌بار مشهد افزود: شیوع ویروس کرونا، بالغ‌بر ۳۰ درصد و حتی بیشتر تأثیر منفی بر بازار میوه و تره‌بار داشته است. پیش از شیوع ویروس، ما با رستوران‌ها، تالارها، شیرینی فروشی‌ها، هتل‌ها که میزبان زائران بودند و حتی ادارات کار می‌کردیم و میوه و اقلام موردنیاز برای جلسات و مراسم مختلف آن‌ها را تأمین می‌کردیم که متأسفانه به دلیل شیوع این ویروس، تمامی برنامه‌ها و جلسات به علت فاصله‌گذاری اجتماعی لغو شد و در سه ماه اخیر برگزار نشده است.

مصدق علت افزایش قیمات ها را عرضه و تقاضا از سوی مردم دانست و یادآورشد: اگر مردم جنسی را نخرند فروشنده برای جلوگیری از خراب شدن محصول با قیمت کیلویی هزارتومان هم مجبور است جنس خود را در بازار میوه و تره بار عرضه کند ولی هنگامی که تقاضا زیاد باشد، عرضه به نسبت کاهش می یابد و قیمت ها افزایش خواهد یافت و هیچ راهکار قانونی برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها وجود ندارد.

کد خبر: ۲۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha