۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست‌انداز گرانی | نرخ لوازم‌یدکی ترمز برید
بازار گزارش می‌دهد؛

ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست‌انداز گرانی | نرخ لوازم‌یدکی ترمز برید

مشهد- افزایش دلار و گرانی لوازم‌یدکی بسیاری از دارندگان اتوبوس‌های بین‌شهری را نگران و خواهان افزایش کرایه‌ها کرده است و این نگرانی دامن مسافران نوروزی را هم گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوروز ۱۴۰۲ به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به‌طور حتم با تعداد سفرهای متوازن و یکنواختی همراه نخواهد بود و لذا پیش‌بینی می‌شود بیشترین موج مسافرت‌ها در همان نخستین روزهای عید نوروز و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در جاده‌های کشور رقم بخورد.

گرانی دلار و افزایش سرسام‌آور خدمات و به‌ویژه لوازم‌یدکی خودروهای سنگین از حالا زمزمه افزایش کرایه‌ها را بلند کرده است و بسیاری از صاحبان شرکت‌های مسافربری و مالکان خودروهای سنگین را بر آن داشته تا باب اعتراض را بگشایند.

اتوبوس‌های ۳۰ میلیارد تومانی

اگر تا دیروز می‌شد یک اتوبوس مدل روز را باقیمت ۱۰ میلیارد تومان خریداری کرد و برای حمل مسافر راهی جاده‌ها کرد حالا باید برای همین اتوبوس بین‌شهری حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بسته به کیفیت و کارخانه سازنده هزینه کرد! هزینه‌ای که بنا بر اظهارات بسیاری از رانندگان و مالکان خودروهای سنگین با این کرایه‌های ۲۰۰ هزارتومانی به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

حسین راحتی یکی از رانندگان شرکت‌های مسافربری در پایانه امام رضا(ع) مشهد به بازار می‌گوید: کمترین رقم برای خریداری یک اتوبوس معمولی مدل ولوو سال ساخت ۱۳۹۱ که بیش از ۱۰ سال در جاده‌های کشور دویده است این روزها ۷ میلیارد تومان برای خریدار آب می‌خورد.

قیمت یک جفت لاستیک آن‌هم از نوع بی‌کیفیت و ساخت کشور هند در حال حاضر به ۴۵ میلیون تومان رسیده است لذا با تعداد مسافرانی که گاهی صندلی‌های اتوبوس را هم پر نمی‌کند انتظار دارید این صنف چه سودی ببرد؟

وی با گلایه از قیمت‌های گزاف لوازم‌یدکی در بازار به ما می‌گوید: قیمت یک جفت لاستیک آن‌هم از نوع بی‌کیفیت و ساخت کشور هند در حال حاضر به ۴۵ میلیون تومان رسیده است لذا با تعداد مسافرانی که گاهی صندلی‌های اتوبوس را هم پر نمی‌کند انتظار دارید این صنف چه سودی ببرد؟!

ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست‌انداز گرانی | نرخ لوازم‌یدکی ترمز برید

این راننده خودروی سنگین با گلایه از اینکه دولت هیچ حمایتی در این راستا ندارد و فقط اصرار به ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها دارد می‌افزاید: اکنون قیمت هر اتوبوس به ۲۴ میلیارد تومان و قیمت لاستیک به ۵۰ میلیون تومان رسیده است، به‌علاوه هزینه روغن، سوخت و ... را نیز باید حساب کرد و وقتی‌که مالک با درآمد پایین چنین هزینه‌های زیادی دارد نمی‌تواند دستمزد کافی هم به راننده بپردازد.

ماشین داری صرفه اقتصادی ندارد

راحتی این راننده باسابقه به ما می گوید: همان‌طور که می‌بینید به دلیل بی‌ارزش شدن پول لذا قدرت سفر مردم هم کم شده است و این روزها مردم فقط بابت سفرهای ضروری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

به گفته این فعال حوزه حمل‌ونقل این وضعیت باعث شده بسیاری از مالکین که خودروهایشان در حوزه مسافری فعال بود، یا خودرویشان را بفروشند و یا آن را برای سرویس کارخانه‌ها به کار بگیرند که استهلاک کمتر و درآمد بیشتری دارد.

دلار از سال گذشته ۱۳۰ درصد گران شده و برخی لوازم مصرفی مانند لاستیک سه برابر شده است اما با این تفاسیر دولتی‌ها از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و می‌خواهند بار گرانی را بر دوش ماشین داران بیندازند

این مالک اتوبوس بین شهری بابیان اینکه دلار از سال گذشته ۱۳۰ درصد گران شده و برخی لوازم مصرفی مانند لاستیک سه برابر شده است اما با این تفاسیر دولتی‌ها از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و می‌خواهند بار گرانی را بر دوش ماشین داران بیندازند.

وی بابیان اینکه برای سرپا ماندن این صنف حداقل باید ۵۰ درصد نرخ بلیت‌ها را افزایش داد ادامه می‌دهد: در ایام نوروز معمولاً ناوگان حمل‌ونقل مجبورند یک‌طرف مسیر را خالی تردد کنند اما دولتمردان و مسئولانی که تصمیم گیر هستند هیچ‌وقت به این موضوع توجه نمی‌کنند و هم چنان روی فاز لجبازی هستند.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست‌انداز گرانی | نرخ لوازم‌یدکی ترمز برید

وی ادعا می‌کند: چنانچه قیمت بلیت ثابت بماند لذا خواباندن ماشین صرفه اقتصادی بیشتری برای ما خواهد داست تا اینکه آن را با هزاران خطر در مسیر جاده همراه کنیم.

دستوری برای گرانی نداریم

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه هنوز دستورالعملی برای افزایش قیمت بلیت ابلغ نشده است اظهار کرد: معاون اول محترم رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند که نرخ‌ها افزایشی نباشد و ما نیز تاکنون بخشنامه‌ای مبنی برافزایش دریافت نکرده‌ایم؛ اما با توجه به گرانی قطعات، گرانی اتوبوس و...، افزایش قیمت بلیت بین ۲۵ تا ۳۰‌درصد محتمل است.

هنوز دستورالعمل و تصمیمی مبنی برافزایش قیمت‌ها اعلام و ابلاغ نشده و لذا در طرح فروش اینترنتی و حضوری بلیت اتوبوس تا ۲۳ اسفند سال جاری هیچ تغییر قیمتی نداریم و مسافران بر اساس نرخ‌های پیشین می‌توانند بلیت تهیه کنند

رضا صحراگرد بابیان اینکه هنوز دستورالعمل و تصمیمی مبنی برافزایش قیمت‌ها اعلام و ابلاغ نشده است اظهار می‌کند: در طرح اینترنتی و حضوری فروش بلیت اتوبوس، تا ۲۳ اسفند سال جاری هیچ تغییر قیمتی نداریم و مسافران بر اساس نرخ‌های پیشین می‌توانند بلیت تهیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته برای بلیت‌هایی که در بازه زمانی ۲۳ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ رزرو خواهد شد هنوز نرخ قطعی‌ اعلام‌نشده است، نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی اکنون ۱۳۰ شرکت فعال مسافربری دارد که ۳۸ شرکت در مشهد فعالیت می‌کنند. پایانه‌های مسافربری استان دارای ۱۵۴۷ دستگاه اتوبوس، ۲۷۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۵۰۰ دستگاه سواری هستند که خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری را بر عهده‌دارند.

صحراگرد خاطرنشان کرد: از تعداد مذکور، ۸۵۰ اتوبوس، ۱۵۰۰ مینی‌بوس و ۱۲۸۰ سواری در مشهد فعال هستند و بناشده است در ایام نوروز و در صورت وقوع شرایطی که ما را با کمبود وسایل نقلیه مواجه کند، با همکاری سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد و برای جابه‌جایی مسافران به مقصدهای نزدیک، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری نیز به کمک راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیایند.

وی با اشاره به شرایط مطلوب خراسان رضوی در امر پذیرش و ارائه خدمات به مسافران پایانه‌ای اظهار کرد: خراسان رضوی رتبه نخست را در جابه‌جایی و پذیرش مسافر دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمال افزایش ۲۰‌درصدی مسافران را از طریق پایانه‌های مسافربری این استان می‌دهیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha