۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
کاهش زمان ماندگاری زائران در مشهد| نرخ هتل‌ها ثابت اما گران است
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش زمان ماندگاری زائران در مشهد| نرخ هتل‌ها ثابت اما گران است

مشهد- افزایش هزینه‌های سفر برای بسیاری از افرادی که مشتاق زیارت امام هشتم شیعیان هستند موجب شده تا زمان ماندگاری این زائران در شهر مقدس مشهد کاهش پیدا کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهدالرضا(ع) پایتخت معنوی کشور و دومین کلان‌شهر مذهبی دنیا، سالانه پذیرای حدود ۳۰میلیون زائر است که حدود ۳ میلیون نفر از این تعداد را زائران خارجی تشکیل می دهد و در این راستا مسئولان پیش‌بینی‌ می‌کنند تا سال ۱۴۰۴شمار زائران ثامن‌الحجج(ع) به ۴۰میلیون نفر برسد.

بنا بر آمارهای غیررسمی و اظهارنظرهای مختلف مسئولان استانی، ماندگاری زائر در مشهد به حدود یک الی دو روز در مراکز اقامتی رسمی رسیده و این در حالی است که تا پیش‌ازاین ماندگاری زائران افزون بر پنج روز بوده است.

نرخ ماندگاری زائران در مشهد الرضا تابع شرایط مختلف و هزینه‌های سفر به‌ویژه هزینه اماکن اقامتی و هم‌چنین هزینه وسیله سفر است.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر هزینه‌های اسکان در هتل‌های مشهد بسته به ستاره‌های این اماکن از رقم یک‌میلیون تومان به ازای اتاق دوتخته تا ۱۵ میلیون تومان به ازای یک‌شب خواب در بهترین هتل ۵ ستاره و استفاده از امکانات رویال سوئیت این هتل ها در این شهر متغیر است.

ازآنجاکه بنا بر گفته متصدیان صنعت گردشگری اقتصاد حداقل ۱۸۰ گروه شغلی به اقتصاد گردشگری گره‌خورده و با آن مرتبط است لذا افزایش هزینه‌های اقامت و سفر به‌طور حتم اقتصاد تمامی این گروه‌های شغلی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

گرانی زمان ماندگاری مسافر را کاهش می‌دهد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ خدمات و گرانی به‌طور حتم بر روی زمان ماندگاری مسافر و زائر تأثیرگذار است به بازار می‌گوید: باید برنامه‌ای داشته باشیم تا ماندگاری زائر در مشهد بیشتر شود.

محمود مادر شاهیان در این رابطه تأکید می‌کند: تنها راه ما این است که تلاش کنیم ماندگاری زائر از دو روزبه سه تا چهار روز برسد تا هم برای هتلداران، مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها خوب باشد و هم برای ۱۸۰شغلی که وابسته به این صنف هستند.

وقتی زائر در مشهد حضور دارد برای ۱۸۰گروه شغلی، ایجاد درآمد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد کمک به ماندگاری زائر در شهر مشهد است

وی یادآور می‌شود: وقتی زائر در مشهد حضور دارد برای ۱۸۰گروه شغلی، ایجاد درآمد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد کمک به ماندگاری زائر در شهر مشهد است.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: برنامه ما این است که وضعیت ناوگان هوایی و حمل‌ونقل به مقصد مشهد را بهبود دهیم و همه مسئولان پیگیر این موضوع هستند تا تعداد پروازها و قطارها بیشتر شود.

نظارت بر نرخ هتل‌ها

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد هم‌چنین پیرامون نرخ‌گذاری هتل‌ها و مراکز اقامتی توضیح می‌دهد: نرخ نامه هتل‌ها توسط اداره کل میراث فرهنگی اعلام می‌شود که باید کمیته قیمت‌گذاری با حضور اداره کل میراث فرهنگی، جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تشکیل شود و نمایندگان این کمیته بازدید از هتل‌ها خواهند داشت لذا قیمت‌ها بر اساس خدماتی که هتل‌ها ارائه می‌دهند درصدی که شامل این خدمات می‌شود برای سال آینده اضافه خواهد شد.

کاهش زمان ماندگاری زائران در مشهد| نرخ هتل‌ها ثابت اما گران است

محمود مادر شاهیان، اظهار می‌کند: هتل‌های خراسان رضوی به نسبت کل هتل‌های کشور ارزان‌ترین هستند یعنی در تمام کشور خراسان رضوی ارزان‌ترین هتل‌ها را با بهترین خدمات دارد.

وی می‌افزاید: قیمت‌گذاری این کمیته بر اساس درجه هتل‌ها نیست بلکه خدماتی است که هتل به زائر ارائه می‌دهد و باید خدمات به‌طور واقعی خوب باشد تا هتل از افزایش قیمت بهره‌مند شود.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که گفته شد قیمت هتل‌های خراسان رضوی نسبت به بقیه کشور بسیار پایین است. در طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا هتل‌ها وضعیت خوبی نداشتند و خیلی صدمه به هتلداران کشور وارد شد.

برای افزایش زمان ماندگاری زائر که مخاطبان آن را اغلب اقشار کم‌توان تشکیل می‌دهند با احداث اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت می‌توان علاوه بر برکات معنوی نسبت به کسب برکات اقتصادی نیز بهره برد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهدبه ما می‌گوید: بعد از کرونا و در شروع بهتر شدن شرایط کرونا با ناآرامی‌ها در کشور روبرو شدیم که مجدداً روی مسافرت مردم تأثیر گذاشت و در ادامه موج سرماها شروع شد. با توجه به هزینه هتل و حضور کم مسافر درمجموع شرایط خوبی را تجربه نکردیم اما تلاش می‌کنیم شرایط به سمت بهتر شدن حرکت کند.

زائرسراهای ارزان

ابوالقاسم نوغانی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با بازار پیرامون ظرفیت مشهد مقدس در حوزه گردشگری مذهبی می‌گوید: برای افزایش زمان ماندگاری زائر که مخاطبان آن را اغلب اقشار کم‌توان تشکیل می‌دهند با احداث اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت می‌توان علاوه بر برکات معنوی نسبت به کسب برکات اقتصادی نیز بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه تأمین اقامت به‌خصوص اقامت ارزان جزو پیش‌شرط‌های توسعه گردشگری است بیان کرد: تأمین اقامت ارزان و مناسب سبب افزایش ماندگاری زائر و مسافران در مشهد خواهد شد.

نوغانی گفت: ماندگاری گردشگران در مشهد رابطه مستقیمی با میزان معرفی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و خدمات‌رسانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان خراسان رضوی باید از ظرفیت و مصوبات کارگروه ملی زیارت برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استفاده موردنظر را داشته باشد یادآور شد: از ابتدای راه‌اندازی این کارگروه ملی، استان خراسان رضوی سهم و بهره‌ای خاصی از آن در توسعه گردشگری زیارت و مذهبی نبرده است و لذا باید توجه ویژه‌ای دولت به این موضوع داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی قدم‌هایی را برای احداث زائرسرا و اقامت ارزان برداشته است اذعان کرد: این حرکت آغاز خوبی است اما کافی نیست زیرا مشاهده می‌کنید که در مناسبت‌های خاص به دلیل کمبود مکان بسیاری از زائران را در سالن‌های ورزشی اسکان می‌دهند که به‌منزله کمبود اماکن اقامتی است.

این کارشناس گردشگری بابیان اینکه زائران مشرف شده به مشهد توان پرداخت هزینه خواب یک تا ۱۰ میلیون تومانی برای یک‌شب در جوار حرم مطهر و هتل‌های این شهر را ندارند ادامه داد: بسیاری از استان‌های کشور پیش‌ازاین زمین‌های بسیاری را از شهرداری شهد برای ساخت زائرسراهای ارزان در اختیار گرفتند و کار ساخت‌وساز را آغاز کردند اما برخی از آن‌ها نیمه‌تمام مانده و برخی هم به‌جای اینکه مورداستفاده افراد مستضعف قرار بگیرد به میهمانان و روسای ادارات اختصاص‌یافته است.

نرخ اقامت امسال ثابت است

در همین حال معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه نرخ اماکن اقامتی امسال افزایشی نخواهد داشت اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه‌های بومگردی در نیمه دوم هرسال بر اساس مصوبات قانونی افزایش نرخ اقامت دارند، برای اقامت در شب عید مجاز به هیچ‌گونه افزایش نرخی در این ایام نیستند.

کاهش زمان ماندگاری زائران در مشهد| نرخ هتل‌ها ثابت اما گران است

یوسف بید خوری به بازار گفت: از مجموع حدود ۵۵۰ نفر شب ظرفیت اقامتی پیش‌بینی‌شده واحدهای رسمی با ۱۳۵ هزار و ۳۸ نفر در مشهد و مجموعاً ۱۴۹ هزار و ۴۳۷ نفر در استان دارای سهم قابل قبولی در میزبانی هستند.

معاون گردشگری خراسان رضوی تأکید کرد: مسافران و زائران به‌هیچ‌وجه نگرانی افزایش نرخ نباشند ضمن اینکه واحدهای اقامتی مشهد و خراسان رضوی در کارنامه خود عملکرد مطلوب و رضایت بخشی را در ارائه خدمت به زائران داشته و دارند.

نرخ جدید اقامت در مراکز اقامتی طی آبان ماه امسال مصوب و به همه اعلام‌شده است بنابراین تمامی واحدهای اقامتی ملزم به رعایت این نرخ هستند و هیچ‌گونه افزایشی در اسفندماه و یا فروردین سال آینده مجاز نیست

وی بیان کرد: نرخ جدید اقامت در مراکز اقامتی طی آبان ماه امسال مصوب و به همه اعلام‌شده است بنابراین تمامی واحدهای اقامتی ملزم به رعایت این نرخ هستند و هیچ‌گونه افزایشی در اسفندماه و یا فروردین سال آینده مجاز نیست.

بیدخوری ادامه داد: در دو برهه ۲۵ تا ۲۸ اسفند موج بعدی سفر و در نهایت موج اصلی سفر در تاریخ ۲۹ اسفند امسال تا چهارم فروردین سال آینده قابل پیش‌بینی است.

وی بیان کرد: واحدهای دولتی اقامتی شامل زائر شهر رضوی، زائرسراهای دولتی و ... مجموعاً ۹۷ هزار و ۸۵۸ نفر شب ظرفیت دارند.

بید خوری افزود: همچنین کمپ‌های شهرداری، حسینیه‌ها، مدارس و آموزشگاه‌ها اسکان موقت مجموعاً ۱۳۳ هزار و ۲۵۰ نفر ظرفیت و بقیه ظرفیت‌های اقامتی مربوط به سالن‌های ورزشی، مدارس آموزش‌وپرورش، سالن‌های اداره کل ورزش و جوانان، سالن‌های شهرداری، اردوگاه‌های سپاه و سالن‌های ادارات دولتی و حوزه‌های علمیه است.

اسکان ارزان

اسکان در مدارس آموزش‌وپرورش همواره یکی از موضوعاتی بوده که همواره با استقبال خوب مسافران و زائران به دلیل قیمت‌های ارزان همراه بوده است.

کاهش زمان ماندگاری زائران در مشهد| نرخ هتل‌ها ثابت اما گران است

به گزارش خبرنگار بازار معاون توسعه مدیریت اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که در ایام تعطیلات نوروز پیش رو تعداد ۸۹۵ مدرسه در استان میزبان مسافران نوروزی و ایام پایانی امسال هستند اظهار می‌کند: این تعداد مدرسه با ۹ هزار و۱۱۷ کلاس دارای ۴۷ هزار نفر شب ظرفیت پذیرش هستند.

سید ابوالفضل حسینی اذعان می‌کند: از این تعداد ۶۱۰ آموزشگاه با ۶ هزار و ۳۴۰ کلاس و ۳۱ هزار و۷۵۰ نفر شب ظرفیت در مشهد میزبان زائران نوروزی است.

معاون آموزش‌وپرورش خراسان رضوی می‌افزاید: همچنین در شهرستان‌های استان تعداد ۲۸۰ آموزشگاه با ۲ هزار و ۷۷۷ کلاس و ۱۴ هزار نفر ظرفیت عهده‌دار کار میزبانی است.

حسینی بابیان اینکه علاوه بر این پنج سالن ورزشی برای زمان و شرایط خاص با بیش از ۱۲۰۰ نفر ظرفیت آماده ورود به دایره خدمت و میزبانی است ادامه می‌دهد: از ۲۰ اسفندماه جاری سامانه ثبت‌نام اسکان فرهنگیان فعال و متقاضیان امکان ثبت‌نام دارند.

وی یادآور می‌شود: اسکان نوروزی فرهنگیان از ۲۸ اسفندماه جاری آغاز می‌شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha