۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کشاورزی در سایه سهم ۵درصدی از بودجه بار نمی دهد| اعتبارات ناکافی بیمه محصولات
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی در سایه سهم ۵درصدی از بودجه بار نمی دهد| اعتبارات ناکافی بیمه محصولات

در حالی فعالان از سهم کمتر از ۵ درصدی کشاورزی از بودجه سنواتی انتقاد دارند که معتقدند این بخش نیازمند سرمایه گذاری در حوزه آموزش، مکانیزاسیون و طرح های خودکفایی گندم و خوداتکایی دانه های روغنی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث بودجه سالانه در حالی همیشه با حواشی بسیار همراه است که از مهمترین مباحث پیرامون آن از نگاه کارشناسان بخش کشاورزی، این است که اصولا کمترین بودجه به این حوزه تخصیص داده می شود این در حالی است که صنعت کشاورزی اصولا با ریسک بالایی همراه است و همه ساله کشاورزان با انواع بلایای طبیعی همچون سرمازدگی، گرمازدگی، سیل و دیگر مواردی همچون آفت ها و خشکسالی ها مواجه هستند و در این بین بسیار خسارت می بینند. لذا فعالان حوزه کشاورزی معتقدند باید به طور خاص بودجه ای ویژه برای صندوق های بیمه کشاورزی تخصیص داده شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه عملکرد در بخش کشاورزی پایین است بسیاری معتقدند بایستی در بودجه سنواتی همواره بخش ویژه ای برای مکانیزاسیون تخصیص داده شود تا از این طریق ضمن کاهش ضایعات بهره وری نیز افزایش یابد. با این وجود آنچه در بحث بودجه همیشه مورد انتقاد بوده عدم توجه به این موارد و تخصیص کمترین بودجه به این حوزه حیاتی است که ارتباط مستقیمی با تامین امنیت غذایی کشور دارد.

الزام توجه ویژه به مدیریت بهره وری آب بخش کشاورزی در بودجه ۱۴۰۲

علیرضا الوندی فعال بخش کشاورزی معتقد است تا وقتی که یک نگاه دقیق و علمی به خود بخش از طرف سازمان برنامه بودجه و هیات دولت نباشد بودجه این بخش ناامید کننده است چون پوشش دهنده توسعه و ساخت زیربنا برای بخش کشاورزی کشور نیست و فقط روزمرگی و گذران امور روزانه است.

الوندی به بازار می گوید: در واقع اصولا در بودجه بخش کشاورزی در دوره های مختلف نمی بینیم که بودجه ای برای زیرساخت ها و کارهای زیربنایی تخصیص یابد.

وی ادامه می دهد: با این وجود به نظر بنده با توجه به مسائل و مشکلات فعلی بخش، برای بودجه ۱۴۰۲ بایستی نگاه ویژه ای در خصوص مدیریت بهره وری آب شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور: سهم بخش کشاورزی از بودجه همواره کمتر از ۵درصد است در حالی که سهمی ۱۳درصدی در تولید ناخالص ملی دارد

بر اساس این گزارش، علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز نسبت به بودجه بخش کشاورزی انتقاد دارد و در این خصوص به بازار می گوید: متاسفانه در سنوات گذشته بودجه مناسبی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده است یعنی همیشه کمتر از ۵ درصد بوده است. در واقع این در حالی است که الان سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۳ درصد است اما سرمایه گذاری همیشه در بخش کشاورزی کمتر از ۵ درصد بوده به همین دلیل است که کشاورزی هیچ گاه رشد نکرده است.

آموزش و ترویج و مکانیزاسیون کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری های مناسب دارد

ایمانی با بیان اینکه الان در آموزش و ترویج مشکل داریم چون منابع ندارند می افزاید: از سوی دیگر در طرح خودکفایی گندم، خود اتکایی دانه های روغنی، در مکانیزاسیون و در جاهای مختلف دیگر در بحث سرمایه‌ گذاری مشکل داریم لذا سرمایه گذاری مناسبی صورت نمی گیرد که بخش کشاورزی را به اصطلاح به حرکت درآورد.

وی تاکید می کند: به عبارت دیگر هر ساله یک بودجه نامتناسب با بخش را برای حوزه کشاورزی تخصیص داده و می دهند که کفاف امور را نمی دهد.

بر اساس این گزارش در حالی که بخش کشاورزی همیشه با ریسک و وارد شدن خسارت های هنگفت به کشاورزان همراه است هیچ گاه بودجه کافی برای این حوزه نیز از سوی مسئولان در نظر گرفته نمی شود و این امر خود فعالان این بخش را با چالش هایی روبروی می سازد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با تایید این امر در خصوص مسائل پیرامون بودجه بخش بیمه نیز اظهار می دارد: بیمه یکی از مسائل مهمی است که به آن هم توجه ای در بودجه نمی شود. در واقع برای بیمه ساختار خوبی تعریف نشده است که بتواند کشاورز هم بیمه را به عنوان سرمایه گذاری لحاظ کند که در مواقع اضطراری این سرمایه گذاری به فریاد کشاورز برسد.

از یک طرف بخش کشاورزی به عنوان یک بنگاه اقتصادی تعریف نشده است و به اصطلاح روز گذران است و از سوی دیگر کشاورز توان مالی بالایی برای پرداخت هزینه های گزاف جهت بیمه کردن مناسب محصولات خود را ندارد بنابراین برای بخش خصوصی انگیزه ای در راستای وارد شدن به بیمه محصولات کشاورزی وجود ندارد

ایمانی خاطر نشان کرد: با این وجود می بینیم که بودجه ناچیزی را مجلس در بودجه سنواتی برای بیمه مصوب می کند و یک درصدی هم کشاورزان مشارکت می کنند. اما وقتی زمان جبران خسارت ها می شود چون حجم خسارت هم در کشور بسیار بالا است و عوامل پرخطر زیادی در کشور داریم اعتبارات جوابگوی کشاورز نیست.

بخش کشاورزی به عنوان یک بنگاه اقتصادی تعریف نمی شود و صندوق های بیمه زیر بار تعهدات این بخش نمی روند

وی ادامه داد: به این ترتیب بیمه انگیزه ای برای کشاورزی نیست و رغبت به بیمه محصولات خود ندارند مگر اینکه بخش خصوصی در بیمه محصولات کشاورزی ورود کند و ساز و کارهایی تعریف کنند که به کشاورز انگیزه بدهند که ترغیب به مشارکت در بیمه کردن محصولات کشاورزی شود.

این مقام مسئول با اشاره به پرداخت نشدن خسارت های سال قبل می گوید: همانطور که می دانید در اکثر محصولات همچون کلزا، جو و گندم مشکلات عدیده ای در حوزه خشکسالی داریم و گفته می شود این محصولات را بیمه کنند اما مساله اینجا است که کشاورزان هنوز خسارت های سال قبل را از بیمه نگرفته اند. بنابراین نمی توان انتظار داشت مجددا برای بیمه کردن محصولات خود پا پیش بگذارند.

ایمانی در پاسخ به این سوال که چرا صندوق بیمه کشاورزی چندان زیر بار این تعهدات نمی رود گفت: چون بخش کشاورزی به آن شکل اقتصادی نیست و به عبارت بهتر به عنوان یک بنگاه اقتصادی تعریف نمی شود و روز گذران است. پس کشاورز توان ندارد که مثلا به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان محصول گندم خود را بیمه کند و دقیقا به همین دلیل است که در بودجه سنواتی هم عددی برای بیمه در نظر گرفته می شود تا یک حمایتی از قشر کشاورز بشود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر چون برای بخش خصوصی هم از نظر اقتصادی انگیزه وجود ندارد آنها هم ورود پیدا نمی کنند مگر اینکه باز دولت سازوکاری تعریف کند و اعتبارات را بر اساس کارکرد آنها سوق بدهد که بخش خصوصی وارد شود و انگیزه ای برای مشارکت کشاورزان شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جعفر IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      اصلا هیچ گونه حمایتی از کشاورز نمیشه
    • محسن IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      سلام فکری برای بازنشستگی بیمه روستاییان کنید چرا بازنشستگی کشاورزان روستاییان 65سال سن اونم با این حقوق یکی دومیلیونی که الان میدید خواهشاً مسئولان اگه این مطلب دیدن رسیدگی کنن سن کاهش بدید مثل صندوقهای دیگه بشه کسی آخه زندس تو سن65سال اون اگه زنده باشه چندتا بچه نوه داره با این حقوق چکار کنه خدا کنه هی زنده نباشه که شرمنده زن بچش بشه
    • ناشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      توروخدا سن بازنشستگی کشاورزان روستاییان کاهش بدید مثل صندوقهای دیگه بشه حداقل