۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
در اوج‌گیری‌های بعدی بازار، اختلالی در هسته معاملات نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس:

در اوج‌گیری‌های بعدی بازار، اختلالی در هسته معاملات نخواهیم داشت

تلاش کردیم هم به لحاظ نرم‌افزاری و هم به لحاظ سخت‌افزاری، با اصلاحات و به‌روزرسانی‌هایی که در سیستم معاملات صورت گرفته، در اوج‌گیری‌های بعدی بازار سرمایه بتوان پاسخگوی نیاز فعالان بازار بود.

به گزراش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص اقدامات انجام شده در دوسال گذشته به منظور ارتقای سامانه معاملات بیان کرد: در نظر داشته باشید که در اکو سیستم فناوری بازار سرمایه کشور بخشی از خدمات مرتبط با سامانه معاملاتی، هسته معاملات و سیستم‌های معاملاتی، در اختیار شرکت مدیریت فناوری بورس می باشد و بخش دیگر این خدمات، مربوط به شرکت‌های OMS است که خدمات آنلاین به مشتریان کارگزاری‌ها ارائه می‌کنند. در نتیجه اقدامات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای ایجاد بهبود در هسته معاملات و سامانه های معاملاتی بوده است.

وی افزود: پس از اوج گیری بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، تغییرات بسیاری در بخش‌هایی از سیستم معاملات که مربوط به شرکت مدیریت فناوری بورس بود، صورت گرفت. در مرحله اول تلاش گردید از طریق قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم ظرفیت‌های سامانه معاملاتی و هم سرعت و کارایی این سامانه را افزایش دهیم که خوشبختانه این هدف محقق شد و از اواخر سال ۱۳۹۹، ظرفیت‌های جدیدی به سامانه معاملاتی بازار سرمایه اضافه شد.

دهقان ادامه داد: بخش دوم اقدامات صورت گرفته، مربوط به تغییرات در بخشی از زیرساخت‌های سخت‌افزاری سامانه معاملات بود. با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، یک سری جداسازی در زیرساخت‌ها صورت گرفت و همانطور که در اواخر سال ۱۴۰۰ هم اطلاع رسانی شد، زیرساخت‌های سامانه نظارتی جدیدی که توسط ریاست سازمان بورس اوراق بهادار افتتاح شد، از زیرساخت‌های سامانه معاملاتی مجزا شد تا سامانه معاملات با ظرفیت بالاتری کار کند(تا قبل از آن، به دلیل عدم نیاز، سامانه نظارتی و سامانه معاملاتی زیرساخت های مشترکی داشتند که با جداسازی این زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های سامانه معاملاتی افزایش یافت). در حوزه پسا معاملات نیز بروزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شد تا افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه موجب اختلال در سامانه پس از معاملات نگردد. البته این بروزرسانی‌ها به منظور افزایش ظرفیت و کارایی سامانه معاملات همچنان ادامه دارد و اینطور نیست که پس از یک مرحله بروزرسانی و اصلاح زیرساخت‌های معاملاتی، این فرایند متوقف شده باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ضمن تاکید بر اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای سامانه معاملاتی، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم هم به لحاظ نرم‌افزاری و هم به لحاظ سخت‌افزاری، با اصلاحات و بروزرسانی‌هایی که در سیستم معاملات صورت گرفته، در اوج گیری های بعدی بازارسرمایه بتوان پاسخگوی نیاز فعالان بازار بود. با توجه به اقدامات انجام شده اگر مجدداً نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شده و معاملات این بازار رونق بگیرد، ظرفیت های ایجاد شده پاسخگوی نیازهای بازار خواهد بود و شاهد اتفاقاتی مانند دو بخشی شدن تایم معاملات یا اختلال در هسته معاملات نخواهیم بود.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha