۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
قطب صادرات در دام واردات| واکاوی نقش دولت در افزایش قیمت گوشت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قطب صادرات در دام واردات| واکاوی نقش دولت در افزایش قیمت گوشت

مشهد- خراسان رضوی به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید و صادرات گوشت این روزها برای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و هم‌چنین ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا دست به دامن واردات شده است!

بازار؛ گروه استان‌ها: تا پیش‌ازاین وزارت جهاد کشاورزی ادعا می‌کرد مازاد تولید در کشور وجود دارد و بر همین اساس مجوز صادرات دام را در مقاطع مختلف صادر می‌کرد اما حالا به قول بازاری‌ها ورق برگشته است و لذا نه اجازه صادرات گوشت را نمی‌دهد نه اجازه افزایش قیمت و از سوی دیگر دست به دامان کشورهای همسایه شده تا بدین‌وسیله مهار قیمت را به دست بگیرد و اجازه ندهد سرنوشت گوشت مانند دلار شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ سالانه به‌طور متوسط ۸۰ تا ۸۵ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود اما حالا این قطب تولید مواد پروتئینی برای حفظ مقام برتر خود درزمینهٔ تولید با مشکلات ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مشکل کجاست؟

محتشمی یکی از کارشناسان دام‌پروری در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: دست زدن به واردات گوشت تنها برای یکی الی دو ماه می‌تواند از تشنج قیمت در بازار بکاهد لذا راه درمان تامین گوشت نیست.

وی اذعان می‌کند: یک سال پیش‌ازاین که ارز ترجیحی توسط دولت حذف شود بارها از طریق مجاری قانونی بسیاری از کارشناسان و مدیران اتحادیه‌ها داد زدند که قبل از جراحی اقتصادی باید برای تولید برنامه داشته باشیم اما گوش هیچ شخصی بدهکار نبود.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه ما ارز ترجیحی را حذف کردیم و نتیجه همین شد که قیمت یک کیلو جو از ۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان رسید لذا انتظار دارید با این افزایش افسارگسیخته چه بلایی بر سر صنعت دام‌پروری بیاید؟

این دامدار بیان می‌کند: بااین‌حال دولت تصمیم گرفت  ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی اختصاص دهد اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟

وی با گلایه از بی برنامگی دولت در این رابطه اذعان می کند: متأسفانه شاهد بودیم که نهاده با مشقت فراوان به دست دامدار می‌رسید و بیشتر این نهاده‌ها که با ارز ترجیحی تهیه‌شده بود سر از بازار آزاد و بازار سیاه در آورد.

دولت در توزیع و هم‌چنین جلوگیری از فروش نهاده‌ها در بازار سیاه ناموفق بود و حتی با راه‌اندازی سامانه بازار گاه هم نتوانست کمکی به دامدار بکند اما حالا دستش را بر روی قیمت تولید گذاشته است و نرخ اجباری تعیین می‌کند و لذا این اقدامات نه‌تنها دامدار را متضرر می‌کند بلکه تولید کننده از صحنه به‌طور کامل حذف می‌کند

وی بابیان اینکه دولت در توزیع و هم‌چنین جلوگیری از فروش نهاده‌ها در بازار سیاه ناموفق بود و حتی با راه‌اندازی سامانه بازار گاه هم نتوانست کمکی به دامدار بکند بیان می‌کند: متأسفانه این‌همه مشکلات ریزودرشت از طرف دولت برای تولیدکننده و دامدار ایجادشده است اما حالا دولت دستش را بر روی قیمت تولید گذاشته است و نرخ اجباری تعیین می‌کند و لذا این اقدامات نه‌تنها دامدار را متضرر می‌کند بلکه از صحنه تولید به‌طور کامل حذف می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: شما سری به روستاهای اطراف مشهد بیندازید کاملاً برایتان آشکار می‌شود که گله‌های دام در روستاهای مشهد به تعداد یک‌پنجم گذشته کاهش‌یافته است و بسیاری از آغل‌ها در خانه‌های روستایی کاملاً خالی است.

قطب صادرات در دام واردات | واکاوی نقش دولت در افزایش قیمت گوشت

این کارشناس دام‌پروری به بازار می‌گوید: متأسفانه بعد از حذف ارز ترجیحی نیز قیمت نهاده‌های دامی جهش یافت و همچنین همراهی تورم با هزینه‌های تولید، کار را برای دامداران سخت‌تر کرد.

محتشمی اذعان می‌کند: همین موضوع باعث راهی شدن تعداد زیادی دام در وزن‌های کم یا دام‌های مولد به کشتارگاه شد لذا با کاهش تدریجی عرضه گوشت در بازار و افزایش ادامه‌دار قیمت‌ها مواجه شدیم.

وی بابیان اینکه افزایش هزینه تولید و کاهش تولید دام، دو عامل مهم در افزایش قیمت گوشت هستند اذعان می‌کند: نتیجه این میزان کاهش در تولید دام امروز در بازار نمایان شده است و بدون شک با ادامه همین روند به‌زودی به واردکننده گوشت تبدیل خواهیم شد.

مهار قیمت‌ها با اعمال سقف قیمتی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مهار قیمت در بازار می‌گوید: اعمال سقف قیمتی برای دام زنده در بازار دام مشهد و باهدف کنترل قیمت گوشت قرمز آغاز شده است.

تا پیش‌ازاین نرخ بره نر به ازای هر کیلوگرم ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان هم عرضه‌شده اما با اعمال سقف قیمتی سقف قیمت بره نر زنده به ازای هر کیلوگرم ۱۶۷ هزار تومان است و با گران‌فروشان از این نرخ برخورد می‌شود

مجید جعفری اظهار می‌کند: تا پیش‌ازاین نرخ بره نر به ازای هر کیلوگرم ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان هم عرضه‌شده اما با اعمال سقف قیمتی سقف قیمت بره نر زنده به ازای هر کیلوگرم ۱۶۷ هزار تومان است و با گران‌فروشان از این نرخ برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار دام مشهد در کل استان تعیین‌کننده است ادامه می دهد: بنابراین کنترل قیمت در بازار دام این کلان‌شهر موجب کنترل قیمت در سایر مناطق خراسان رضوی می‌شود.

وی می گوید: ملاک پایه تعیین قیمت گوشت قرمز، بره نر است و با توجه به اینکه این نوع دام بالاترین قیمت دام و لاشه را به خود اختصاص داده بنابراین کنترل و تعیین سقف قیمتی برای این دام در استان تعیین گردید.

قطب صادرات در دام واردات | واکاوی نقش دولت در افزایش قیمت گوشت

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار می کند: علاوه بر این از بیش از ۱۰ روز پیش اعمال محدودیت خروج دام زنده از استان نیز اعمال شد که این امر در کاهش و کنترل قیمت گوشت اثرگذار است.

واردات دام زنده از افغانستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه از تمامی ظرفیت‌های ممکن برای تأمین گوشت موردنیاز مصرف‌کنندگان استفاده‌شده است اظهار کرد: افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی و جیره‌های غذایی صنعتی که تابعی از ارز است موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید دام زنده در استان و هم‌چنین افزایش قیمت‌ها شد.

محمد میری دیسفانی در خصوص دلایل افزایش قیمت گوشت در مشهد گفت: با توجه به خروج دام مولد از خراسان رضوی درگذشته، تولید بره در استان نسبت به سال قبل کمتر شده است و لذا با کمبود دام در خراسان رضوی مواجه شده‌ایم.

وی یادآور شد: هم‌چنین بارش باران در این فصل موجب شد تا مراتع جان تازه‌ای بگیرند لذا بسیاری از دامداران تمایل کمتری برای عرضه دام خود در میدان‌ها داشته و ترجیح می‌دهند که دام خود را برای اضافه‌وزن بیشتر تا سال آینده نگهداری کنند.

وی بابیان اینکه عرضه دام کمتر خود به کمبود عرضه دامن زده است بیان کرد: تمامی عوامل یادشده در طی ماه‌های گذشته دست‌به‌دست هم داد تا امروز شاهد گرانی گوشت در بازار باشیم.

بخشی از گوشت وارداتی مشهد از کشتارگاه‌های زیر نظر اداره دامپزشکی کشورمان در کشورهای همسایه و یا دیگر کشورها تأمین می‌شود و حدود ۱۰ هزار تن گوشت برزیلی نیز وارد کشور شده است که مطابق سهمیه اعلامی، بخشی از آن طی هفته آینده در خراسان رضوی توزیع خواهد شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه به‌منظور تأمین نیازهای مردم در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان تمهیدات خاصی ازجمله توزیع گوشت در مراحل مختلف انجام پذیرفته است افزود: بخشی از گوشت وارداتی مشهد از کشتارگاه‌های زیر نظر اداره دامپزشکی کشورمان در کشورهای همسایه و یا دیگر کشورها تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: حدود ۱۰ هزار تن گوشت برزیلی نیز وارد کشور شده است که مطابق سهمیه اعلامی، بخشی از آن طی هفته آینده به خراسان رضوی خواهد آمد.

میری با اشاره به ممنوعیت خروج دام زنده از خراسان رضوی گفت: برای تنظیم قیمت گوشت قرمز در مشهد ۷۰۰ تن گوشت منجمد گوسفند و گوساله از ۲۰ دی‌ماه تا پایان بهمن‌ماه در این کلان‌شهر توزیع شد.

قطب صادرات در دام واردات | واکاوی نقش دولت در افزایش قیمت گوشت

وی اذعان کرد: بازرگانان برای واردات دام زنده از افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی فعال‌شده‌اند تا گوشت قرمز مشهد به نحو مناسب تأمین شود.

چاره کار چیست؟

بنا بر اظهارنظر کارشناسان دولت باید در وهله نخست نهاده تولیدکنندگان را باقیمت مناسب‌تری تأمین کند پیش‌ازاین هم قرار بود تحت عنوان «دامدار کارت» از آن‌ها حمایت شود تولیدکنندگان گرفتار بازار گردانی واردکنندگان بزرگ نهاده شده‌اند، اخیراً چند شرکت بزرگ واردکننده کشتی‌های خود را در بندرها کشور خالی نمی‌کردند و فشار می‌آوردند که باید با نرخ ارز جدید با آن‌ها حساب کنند که نهایتاً با بیانیه بانک مرکزی و وساطت وزارت جهاد کشاورزی مسئله فیصله یافت.

سیاست‌های ارزی، چند نرخی بودن ارز و واردات توسط شرکت‌های خاص، تأمین نهاده تولیدکنندگان را مشکل کرده است.

همچنین دولت باعرضه گسترده گوشت منجمد به بازار می‌تواند تناسب در عرضه و تقاضا ایجاد کند، البته عرضه گوشت منجمد وجود دارد اما در همه فروشگاه‌ها و منظم عرضه نمی‌شود.

دولت باید با نظارت بیشتر بر مرزهای کشور، مانع از قاچاق دام شود.

از سوی دیگر کارشناسان معتقد هستند یکی از عوامل رشد قیمت گوشت قرمز دام‌پروری سنتی است، با ورود دانش و فناوری به بخش تولید، هزینه تمام‌شده گوشت قرمز ‌کاهش ‌می‌یابد.

‌از سوی دیگر دولت نباید تحت‌فشار اتحادیه‌های تولید، تصمیمات خلق‌الساعه برای صادرات دام و گوشت انجام ‌دهد، کشورهای دیگر پس از شیوع کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، تأمین تولید داخل را در اولویت قرار داده‌اند.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha