۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
صنعت گردشگری خراسان رضوی در انتظار دوران پساکرونا
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری خراسان رضوی در انتظار دوران پساکرونا

مشهد- شاید برای هیچ شخصی قابل‌تصور نبود که یک ویروس ذره‌بینی بتواند آمار ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر و مسافری را که در ظرف مدت دو هفته در نوروز ۹۸ به مشهد مقدس سفر کردند در سال ۹۹ به صفر برساند و موجب ضرر یک هزار و ۶۷ میلیارد تومانی به صنعت گردشگری این شهر مذهبی شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر آمار منتشره بالغ‌بر یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان تا امروز براثر رکود ناشی از کرونا به دو هزار و ۶۵۰ تأسیسات گردشگری در استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، دفاتر خدماتی و مسافرتی، اقامتگاه بوم‌گردی، پروازهای مستقیم به مشهد و گردشگری سلامت خسارت واردشده است.

بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با توجه به اینکه سه هزار و ۸۰۰ شغل در حوزه صنایع‌دستی در سطح استان وجود دارد، ازاین‌رو بخش دیگر این خسارات نیز که حدود ۲۵ میلیارد تومان است به حوزه صنایع‌دستی واردشده است. 

بنا بر آمار رسمی هم‌چنین افزون بر ۱۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و به همین تعداد افراد به شکل غیرمستقیم در صنعت گردشگری این استان اشتغال به کاردارند که حالا به دلیل لنگ زدن چرخ این صنعت معیشت آن‌ها نیز با مضیقه همراه شده است.

این موضوع خود گواه خسران سنگینی است که کرونا به این صنعت وارد کرده است و لذا حال تمامی متصدیان صنعت گردشگری چشم به‌روزهای پساکرونایی دوختند.

 افزایش محسوس میهمانان خارجی
این روزها در بازار مشهد که قدم می‌گذاری باری دیگر با لهجه‌هایی روبرو می‌شود که خود حکایت از آغاز سفرهای خارجی و داخلی به این استان هرچند به تعداد اندک دارد.

اگرچه تعداد حضور اتباع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بنا بر گفته یکی از مسئولان کلینیک پوست در خیابان احمدآباد افزوده‌شده است اما هنوز به میزان آمار سال گذشته نرسیده و در حد انگشتان دست است.

دکتر لیلا رضوی در این راستا به ما می‌گوید: بیشترین مشتری‌هایش را ساکنان حوزه خلیج‌فارس و عراقی تشکیل می‌دهند اما از اسفند سال گذشته تاکنون مراجعه‌کننده‌ای نداشته است.

وی می‌گوید: حدود دوهفته‌ای است که مراجعات و مشتری‌های خارجی وی افزایش‌یافته است اما قابل‌توجه نیست.

کاهش فروش ۸۵ درصدی فروش در بازار مشهد
یکی از کسبه بازار رضای مشهد نیز که درطی دو ماه گذشته با کاهش فروش ۸۵ درصدی روبرو بوده است بیان می‌کند: رونق این بازار با این اجاره‌های گزاف تنها درگرو بازگشایی درهای حرم رضوی است.

علی ثابت مقدم می‌گوید: کمتر مشهدی از بازار رضا(ع) خرید می‌کند و میزان ازدحام در این بازار با حضور مسافر رابطه مستقیم دارد.

بالغ‌بر یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان تا امروز براثر رکود ناشی از کرونا به دو هزار و ۶۵۰  تأسیسات گردشگری در استان شامل هتل، دفاتر خدماتی و مسافرتی و گردشگری سلامت خسارت واردشده است

وی معتقد است صنعت گردشگری مشهد بر پایه حضور زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) است و لذا بازگشایی درب‌های حرم رضوی نقش مستقیمی بر ترمیم چرخ این صنعت خواهد داشت.

آمار زائران غیر ایرانی
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی مشهد مقدس میزبان چه تعداد از زائران خارجی است اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از زائران غیر ایرانی مستقیم وارد استان نمی‌شوند و بعضاً پس از ورود به کشورمان از طریق استان‌های دیگر وارد مشهد مقدس می‌شوند و یا در منازل شخصی و اماکن غیررسمی اسکان می‌یابند، تهیه آمار دقیق با مشکل همراه است.

ساماندهی زائران غیر ایرانی از مبدأ می‌تواند آمار دقیقی از ورود زائران به استان خراسان رضوی در اختیار ما قرار دهد که این امر مستلزم هماهنگی نهادهای مسئول با وزارت امور خارجه است

محمدصادق براتی تأکید کرد: با توجه به اینکه این مدت شرایط سخت و طاقت‌فرسایی برای مردم و هتلداران بوده و شیوع ویروس کرونا گردشگری استان خراسان ‌رضوی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است؛ اما ضروری است فعالان حوزه گردشگری با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌های مدونی را برای دوران پسا کرونا آماده نمایند.

وی یادآور شد: با از بین رفتن ویروس منحوس کرونا شاهد حضور گسترده زائران به‌خصوص زائران غیر ایرانی برای زیارت بارگاه منور رضوی خواهیم بود، در این راستا ضروری است از هم‌اکنون برنامه مدونی با هماهنگی دستگاه‌های مسئول تهیه و تدوین شود.

دوران پساکرونا نیازمند برنامه‌ریزی
رئیس کمیته گردشگری سلامت اتاق بازرگانی مشهد در همین رابطه به ما می‌گوید: موضوع مهم این است که ما پس از کرونا و یا در این شرایط بتوانیم این ذهنیت را در حوزه گردشگری سلامت ایجاد کنیم که وضعیت درمانی ما در وضعیت پاک به سر می‌برد و این اطمینان را به گردشگران سلامت بدهیم که مراکز پزشکی ما ازلحاظ بهداشتی مشکلی ندارند.

ناصر غفران با تأکید براین موضوع که وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی بایستی تبلیغات رسانه‌ای را در این خصوص برنامه‌ریزی کنند ادامه می‌دهد: در این راستا باید این سؤال را مطرح کرد که آیا وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای ویزای ورود به کشور آغاز کرده است تا در دوران پساکرونا گردشگران خارجی تمایل به سفر به ایران داشته باشند؟

وی بابیان اینکه در کمیسیون گردشگری سلامت در جلسات قبل از سال در حال پیگیری وضعیت تورهای ورودی بودیم افزود: تمامی ارگان هایی که در این حوزه فعالیت دارند باید نظمی را برای پذیرایی از مسافر ورودی داشته باشند و نسبت به برنامه‌ریزی و حمایت یکدیگر اقدام کنند.

تنگنای اقتصادی
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد نیز بابیان اینکه بزرگ‌ترین خسارت ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری استان وارد آمده می‌گوید: این وضعیت فعالان این عرصه را در تنگنایی دشوار قرار داده است.

وی می‌افزاید: حدود سه ماه از شیوع این بیماری می‌گذرد و در این مدت، مراکز خدمات گردشگری و اقامتی، دوران اوج درآمدی خود را ازدست‌داده‌اند و برای بقا و تداوم فعالیت تلاش می‌کنند و توأمان تا به امروز، هیچ‌کدام از وعده‌های حمایتی دولت برای این بخش محقق نشده است.

آیا وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای ویزای ورود به کشور آغاز کرده تا در دوران پساکرونا گردشگران خارجی تمایل به سفر به ایران داشته باشند

علی‌اکبر علیزاده قناد تأکید می‌کند: بخش عمده‌ای از درآمد شهر مشهد از بخش گردشگری و خدمات وابسته به آن تأمین می‌شود و در نشست‌های مختلف یا در مکاتبات متعدد، از چالش‌های این بخش سخن گفته‌ایم اما اقدام درخوری را شاهد نبوده‌ایم و بسیاری از مراکز اقامتی و رستوران‌ها اعلام ورشکستگی کرده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و تداوم این وضع می‌تواند به بیکاری گسترده در این بخش منجر شود.

آمادگی برای پذیرایی از زائران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال انجام تمهیدات لازم در راستای بازگشایی واحدهای اقامتی و پذیرایی میهمانان هستیم در این رابطه به بازار گفت: بر اساس دستورالعمل شماره سه که به ما ابلاغ‌شده است، تمام تأسیسات گردشگری که بتوانند پروتکل‌های بهداشتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت بهداشت را رعایت کنند مجاز به ازسرگیری فعالیت هستند.

یوسف بیدخوری بابیان اینکه به‌طور حتم با بازگشایی درب‌های حرم مطهر به آمار مشتاقان زیارت و زائران داخلی و خارجی نیز افزوده خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر حضور زائران در مشهد مقدس بسیار اندک است اما بااین‌وجود تمهیدات لازم برای بازگشایی و بازدیدهای مربوط به ازسرگیری فعالیت‌ها انجام‌شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نظارت‌ها نیز توسط بازرسان میراث فرهنگی، اعضای جامعه هتل‌داران و بازرسان مراکز بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی در حال انجام است تا واحدهای اقامتی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و شرایط بازگشایی پذیرای میهمانان باشند.

کد خبر: ۲۰٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha