۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
مشهد الرضا آماده پذیرایی از زائران نوروزی می‌شود| پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد الرضا آماده پذیرایی از زائران نوروزی می‌شود| پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر

مشهد- بر اساس نظر کارشناسان تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز ۱۴۰۲ مشهد الرضا را با موج بزرگی از سفر در روزهای نخست تعطیلات روبرو خواهد کرد و لذا پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر در دستور کار قرار دارد

بازار؛ گروه استان‌ها: گر چه این ایام با افزایش نرخ هزینه‌های سفر عده‌ای بر این باورند که حجم سفرها و حضور زائران مانند سال‌های گذشته نخواهد بود اما با این‌حال به دلیل اشتیاقی که بسیاری از مردم برای سفر به مشهد الرضا را دارند لذا پیش‌بینی‌ها برای میزبانی از ۱۰ میلیون مسافر در دستور کار مسئولان اجرایی این شهر و استان خراسان رضوی قرار دارد.

برنامه‌ریزی برای پذیرایی از زائران

راه‌اندازی قرارگاه زیارت یکی از اقداماتی است که در راستای برنامه‌ریزی باهدف خدمت‌رسانی مطلوب به زائران مشهد مقدس ایجادشده است.

در همین راستا استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در حال آماده شدن برای استقبال از حدود ۱۰ میلیون زائر نوروزی هستیم اذعان کرد: بر همین اساس برنامه‌ریزی برای ارائه خدمت از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در حال شکل‌گیری است و اوج حضور زائر در بازه‌های مختلف در نظر گرفته‌شده است.

یعقوب علی نظری در نشست قرارگاه زیارت استان خراسان رضوی افزود: بر همین اساس تاریخ ۱۶ تا ۱۹ اسفندماه و ۲۴ اسفند تا ۲ فروردین‌ماه و قبل از آغاز ماه رمضان پیش‌بینی‌شده است و با توجه به‌قصد ۱۰ روزه برخی از زائران، ارائه خدمت تا ۱۵ فروردین‌ماه در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت اسکان رسمی زائران در شهر مشهد حدود ۱۶۰ هزار اقامت شبانه شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه‌های بومگردی است و لازم است تا سایر ظرفیت‌های اسکان نیز برای ارائه خدمت مدنظر قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی شود.

استاندار گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی، تمام امکانات لازم در حال فراهم شدن است و نشست‌هایی برای هماهنگی بیشتر و با موضوعات مشخص، در حال برگزاری است تا امکان بیشترین خدمت‌رسانی فراهم شود.

مشهد الرضا آماده پذیرایی از زائران نوروزی می‌شود| پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر

وی با اشاره به موضوع تأمین و توزیع مایحتاج موردنیاز و ارزاق اساسی در این ایام نیز گفت: برای تأمین مایحتاج زائران باقیمت‌های مصوب و تسهیل در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی در دستور کار قرار دارد.

افزایش سطح خدمات

شهر مشهد حدود یک ماه است که شهردار ندارد و باوجوداینکه در آستانه میزبانی ده‌ها میلیون زائر قرارگرفته است اما هنوز نتوانسته شهرداری برای اداره امور شهر انتخاب کند بااین‌حال مسئولان شهرداری بیکار ننشسته و هم چنان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران کمر به خدمت بسته‌اند.

ایستگاه‌های استقبال از زائر در۵ محور ورودی شهر مشهد راه‌اندازی و ۱۸مکان راهنمای زائر را در ایام خاص به شکل شبانه‌روزی فعالیت خواهد کرد

در همین راستا قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در تشریح اقدامات استقبال از بهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایستگاه‌های استقبال از زائر در۵ محور ورودی شهر مشهد راه‌اندازی و ۱۸مکان راهنمای زائر را در ایام خاص به شکل شبانه‌روزی فعالیت خواهد کرد.

علی نجفی بابیان اینکه مسئولیت اسکان زائران با شهرداری نیست افزود: بااین‌حال در صورت اضطرار ۳۴هزار و ۷۰۰ نفر- مکان استقرار برای زائران پیش‌بینی‌شده است و در ایام نوروز امسال ۲۰ مکان برای اسکان اضطراری زائران در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این مدت ۳۰ دستگاه تاکسی نیز در ایام نوروز به‌صورت رایگان به زائران سرویس خواهند داد.

نجفی ادامه داد: در حوزه خدمات شهری نیز یکی از مسائل مهم تأمین سرویس‌های بهداشتی است که امسال بیش از چهار هزارچشمه سرویس بهداشتی ثابت و سیار در شهر خواهیم داشتی. و راه‌اندازی ۲۲ دوش سیار نیز در نظر گرفته‌شده است.

وی همچنین از افزایش ساعت کار مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: در ایام عید نوروز این مراکز از ساعت ۵ الی ۱۳ خدمت ارائه می‌دهند.

مشهد الرضا آماده پذیرایی از زائران نوروزی می‌شود| پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر

وی آذین‌بندی ۴۵۰ نقطه، ساخت ۴۵ نماد شهری تعاملی، اجرای یک هزار اجرای سرود گروهی و اجرای ۱۹ هزار و ۵۰۰ متر نقاشی دیواری را از دیگر برنامه‌های شهرداری درایام نوروز اعلام کرد.

فعالیت ۲۴ ساعته قرارگاه زیارت

فرماندار مشهد نیز بابیان اینکه قرارگاه زیارت به‌صورت ۲۴ ساعته فعال و پاسخگوی زائران است اظهار کرد: ما از سال گذشته که قرارگاه خدمات سفر را ایجاد کردیم آن را تعطیل نکردیم و جلسات به‌صورت مستمر برگزار می‌شود. ۱۲ کارگروه که ذیل ۴ کمیته توسط ۴ معاون مدیریت می‌شود، هر ۱۰ روز یک‌بار جلسات قرارگاه را برگزار و به‌صورت مستمر گزارش کار ارائه می‌کنند.

محسن داوری افزود: نمایندگان این ۱۲ کارگروه به‌صورت ۲۴ ساعته در محل قرارگاه واقع در خیابان امام رضا (ع) روبروی مهدیه مستقر هستند. یک شماره ۵ رقمی نیز اختصاص دادیم که ۲۴ ساعته به زائران پاسخگو هستند و زائران را به‌صورت تلفنی، حضوری و از طریق فضای مجازی راهنمایی می‌کنند. از ابتدای اسفندماه این قرارگاه و همه کارگروه‌ها را نیز به‌صورت آزمایشی فعال کردیم، عملیات اجرایی نیز از ۱۵ اسفند شروع خواهد شد.

سامانه‌ای برای ساماندهی اسکان زائران ایجادشده است تا از طریق آن برای زائران و مسافرانی که پیش‌بینی اقامت خود را نکرده‌اند و نتوانسته‌اند مکان مناسبی را برای اقامت پیدا کنند، مکان مناسبی فراهم شود

فرماندار مشهد ادامه داد: هم‌چنین سامانه‌ای برای ساماندهی اسکان زائران ایجادشده است تا از طریق آن بتوانیم به‌صورت متمرکز عمل کنیم. ایجاد این سامانه به ما کمک می‌کند تا برای زائران و مسافرانی که پیش‌بینی اقامت خود را نکرده‌اند و نتوانسته‌اند مکان مناسبی را برای اقامت پیدا کنند، مکان مناسبی فراهم کنیم.

وی اذعان کرد: هم‌چنین اقامت و اسکان زائران را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم ۶۰۰ هزار نفر را در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری اقامت دهیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام عید شاهد بارندگی خواهیم بود و وضعیت با ماه صفر متفاوت است، اسکان را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که مسافران از بارندگی و سرما مصون باشند.

برنامه‌ریزی برای تهیه بلیت

داوری با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری برخلاف سال‌های قبل پیش‌فروش بلیت رفت‌وبرگشت را طراحی کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر مسافران و زائرانی که قصد عزیمت به مشهد رادارند و برای سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند بلیت رفت‌وبرگشت خود را تهیه کنند. این موضوع کمک می‌کند که در این حوزه بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشند و در زمان بازگشت دچار مشکل و سردرگمی نشوند.

مشهد الرضا آماده پذیرایی از زائران نوروزی می‌شود| پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون زائر

فرماندار مشهد اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم شرکت‌های مسافربری از هر نقطه کشور که به مشهد سفر می‌کنند، مکلف باشند تا مسافر خود را بازگردانند.

وی اذعان کرد: با توجه به شروع ماه رمضان ایام پیک محدود است، زائران سفر خود را زودتر شروع خواهند کرد و دوم و سوم فروردین قصد بازگشت خواهند داشت. این برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود که زائران در بازگشت دچار مشکل نشوند.

افزایش خدمات شهری

وفرماندار مشهد در خصوص خدمات درون‌شهری برای میزبانی از مسافران در نوروز ۱۴۰۲ گفت: تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری به سمت حرم را افزایش داده و تاکسی‌ها نیز سازمان‌دهی شدند.

در بخش بهداشت و درمان نیز تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های اطراف حرم در حالت آماده‌باش قرار دارند همچنین در این حوزه ایستگاه‌های سلامت طراحی‌شده‌اند و برای راهنمایی بهداشت و سلامت در دسترس زائران قرار خواهند گرفت

وی بیان کرد: در همین راستا تاکسی‌ها باید قیمت سفر خود را بر اساس برگه سفری که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مشخص کنند تا زائر با آرامش از خدمات تاکسیرانی مشهد استفاده کند.

داوری ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان نیز تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های اطراف حرم در حالت آماده‌باش قرار دارند. همچنین در این حوزه ایستگاه‌های سلامت طراحی‌شده‌اند و برای راهنمایی بهداشت و سلامت در دسترس زائران قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: آتش‌نشانی و هلال‌احمر نیز آماده‌باش هستند تا در اطراف حرم در خدمت مردم باشند. همچنین در اطراف حرم موضوع دارو تأمین‌شده است و ساعت کاری تعداد زیادی از داروخانه‌هایی که شبانه‌روزی نبودند تا ساعت ۱۲ شب افزایش پیدا کرد.

فرماندار مشهد بابیان اینکه یکی از اقدامات ویژه، ایجاد گشت‎هایی در اطراف حرم است، عنوان کرد: این گشت‌ها هر مشکلی در هر زمینه‌ای برای زائران ایجاد شود را بررسی کرده و برطرف می‌کنند.

داوری هم‌چنین از افزایش ۸۰۰۰ پارکینگ موقت در اطراف حرم برای نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در همین راستا پارکینگ‌های موقتی ایجادشده‌اند و در خصوص آن‌ها اطلاع‌رسانی‌هایی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha