۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کاهش ۳۰ درصدی کشت حبوبات در گلستان | خشکسالی دلیل عمده است
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

کاهش ۳۰ درصدی کشت حبوبات در گلستان | خشکسالی دلیل عمده است

گرگان- مهقانی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از کاهش ۳۰ درصدی کشت حبوبات در استان خبر داد و گفت: خشکسالی وبارش کم از جمله دلایل این کاهش کشت است.

علی مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مساحت کشت پائیزه و انتظار حبوبات در استان نزدیک به ۴۳۰ هکتار است که به صورت دیم در مناطق کوهستانی و دشت انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: نخود و عدس از آن دسته حبوباتی هستند که به آبدهی نیاز نداشته و به صورت دیم در فصل پائیز در استان کشت می شوند.

مهقانی با بیان اینکه برخی حبوبات به صورت آبی نیز کشت می شوند، یادآورشد: لوبیا و باقلا، حبوباتی اند که در اراضی کوهستانی و دارای منابع آبی قابل کشت هستند.

به گفته وی، نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلای خشک و ماش از جمله حبوباتی هستند که در اراضی کوهستانی و دشت، عموما در شرق استان زراعت می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کشت حبوبات نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش یافته و علت اصلی آن تغییر شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی های استان است .

مهقانی ادامه داد: کشاورز در کشت حبوبات دیمی نیاز اساسی به بارندگی دارد اما در سال های اخیر به شدت میزان آن در استان کاهش یافته و این امر موجب شده تا زارعان رغبتی به کشت حبوبات نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کشت حبوبات در چرخه تناوب زراعی بسیار موثراست، تصریح کرد: کشت حبوبات بر حاصلخیزی خاک موثر بوده و تناوب زراعت حبوبات با کشت محصولات استراتژیک باعث افزایش عملکرد و پایداری تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: کشت حبوبات برای خاک نقش تغذیه ای دارد و باعث افزایش ازت قابل دسترس در خاک می شود و از سوی دیگر بر کاهش آفات و بیماری ها در مزارع موثر است.

به گفته وی، سطح زیرکشت حبوبات در سال گذشته حدود هفت هزار هکتار بوده که امسال این رقم حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مهقانی با بیان اینکه سطح زیرکشت حبوبات در گلستان در سال زراعی جاری حدود پنج هزار هکتار است، تصریح کرد: پیش بینی می شود هفت هزارو ۸۰۰ تن حبوبات در استان تولید شود که این میزان نیز به نسبت گذشته کاهش یافته است.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha